• Anonym (pedanten)

Ni med städhjälp - hur petiga är ni?!

Lägger den här i känsliga ämnen - inte för att man ska skämmas, men jag vet att många tycker det är lite obekvämt att prata om att man anlitar städhjälp.

Hur som helst - vi har testat två företag under våra två år med städhjälp, men jag känner att jag är så himla kräsen. Börjar nästa undra om jag är hysteriskt noga eller om jag har orimliga krav.

Jag vill inte att jag ska kunna dra med handen under soffan/sängen/skåpet och få damm på handen. Jag vill att det ska vara fläckfritt och dammfritt och lukta rent!

Det är nästan alltid något som är ogjort eller slarvigt gjort och och eftersom jag ser den eller de grejerna direkt så tycker jag att de också borde se det.
    Nu är det också mycket som blir kanonfint, och de kvinnorna som kommer hit är på många sätt superbra.

Men jag vill liksom ha det där lilla extra! Hur direkta och precisa är ni i era instruktioner?

Jag har verkigen uttryckt att jag är pedantisk och nästan bett om ursäkt för det, men ändå blir jag fortsatt lite missnöjd.

Och till er som tycker att jag borde städa själv om jag är så  jädra pedantisk  - ja det kanske jag skulle kunna och ja, det gör jag de veckor firman inte kommer. Men det här har vi prioriterat för att få me tid med familjen och slippa störa oss på att det är skitigt. Tidsbristen är större än den slant det kostar, helt enkelt.

• Svar på tråden Ni med städhjälp - hur petiga är ni?!
  • Anonym (pedanten)

Finns det inga fler nitiska pedanter som kan tips mig om hur jag ska göra mig tydlig?

• irriter ande

Hur många timmar till vill du betala för.

Klart dom kan putsa varje hörn av lägenheten om du vill, men inte på 2tim i veckan

• principessan

Jag förstår inte heller... Antar att du vill att de ska göra för mycket på för lite tid....

• Anonym (pedanten)

Jag har sagt åt dem att ta den tid de behöver (såklart). De inledde med en icek-tidsbestämd städning för att se vad som krävdes i tidsväg. De har i nuläget 3,5 timmar (fast hälften när de är två då) och menar att det räcker.

Men ska jag skriva en mer detaljerad lista - typ "listerna där och där (också), under sängen i gästrummet etc? och sen får det ta så lång tid som krävs?

Eller ska man acceptera att det inte blir suuuperbra och bara gilla läget?

• irriter ande

De flesta som betalar städning kanske inte vill betala för typ 8 timmar.

Säg att du är pedantisk och önskar det - dom putsar säkert mer om du vill

• En till mamma

Är du bara beredd att betala för den tiden det tar så ska du självklart kunna vara hur petig som helst.

• Anonym

Jag är superpetig..det ska verkligen inte finnas damm! Inte på så öppna ställen liksom!

• Anonym (pedanten)

Visst kan jag betala för det, och det har jag också sagt. Men det känns som att vi pratar och pratar och det känns som att NU blir det nog toppen, men nej, ändå slarvas det någonstans. Och det kanske är larvigt och småaktigt, men det blir som att det till slut känns som att jag bara gnäller, fast det är kanske 5% som saknas för att det ska bli bra. 

Det jag vill är att:

det ska vara helt fläckfritt och inget synligt damm. Förstår att det inte kan damma alla små saker eller tömma hyllor, men där man kommer åt ska det dammas. Även lampor etc. (Alltid nån lampa som glömts, eller nåt hörn där man inte tagit ordenligt så att damm ligger kvar)

Golven ska dammsugan och torkas noga. Jag ska kunna dra med handen även under badkaret (på fötter) utan att få dammråttor med, vilket händer då och då. (Mattor tas inte ut)

Jag vill att en soffa dammsugs. Jag ser gärna att det piffas lite, kuddarna läggs rätt och handdukarna viks undan (som ändå måste flyttas för städningen i badrummet) Lite känsla av att nån lagt en extra touch av ordning. Ibland görs det, men inte alltid.

I köket ska allt rengöras på utsidan, fläcka av alla skåp etc från synligt smuts. Spiskåpa, kyl/frys etc tas. Vill även att de sveper av köksmöblerna om de ser att det behövs (detta är bla nåt som de aldrig tar om jag inte skriver det uttryckligen, även om vi pratat om det).

Det ska kännas fräscht och lukta rent! Första intrycket är nog att det är så hos oss när de varit här, men det är de små detaljerna som inte når mål. 

Ni som haft städfirma, har ni haft en och samma eller bytt och testat er fram tills ni hittat rätt?

• dendärdamen

Nu har inte jag städhjälp men givetvis ska du få så städat som du vill, vad är annars meningen?

Jag är grymt pedantisk och ibland kan mamma (när hon är barnvakt) städa, givetvis är jag tacksam men det blir inte bra så jag föredrar att städa själv så att det blir som jag vill =) 

• Anonym

Jag har oxå städhjälp men lir aldrig riktigt nöj, er dom då yta ut tjejen som kommer hit och lir super nöjd i typ en månad sedan börjar även hon slarva.
    Vet inte riktigt hur man ska komma åt det problemet.

Svar på tråden Ni med städhjälp - hur petiga är ni?!