förtvivlad... dottern: "Jag tycker inte om mamma! "
Jag har två döttrar. En på 2,5 år och en på 1 år. Vi hade varit i köpcentrumet alla tre idag och ätit korv, handlat lite kläder och läst böcker på biblioteket. Åkt buss både dit och tillbaks då min älsta dotter bad om det för hon tycker det är spännande. Vi hade det mysigt hela tiden men några tillsägelser från mi sida då och sprang omkring på hm och pillade för mycket på saker. Precis när vi klivit av bussen hem säger hon som från ingenstans (och med det menar jag att vi inte hade bråkat eler så utan suttit och haft det mysigt på bussen )
hon: "Tycker inte om mamma".
jag: Vad sa du, tycker du inte om mamma?
hon: nej.
jag: varför inte då?
(inget svar)
jag: Är mamma dum?
hon: Mmm.
jag: varför då?
hon: tycker om bara pappa, inte mamma.
Sen gick vi hem hon hon verkade glad på vägen hem ändå, försökte få kontakt med mig men jag var så konfunderad och kunde inte låta bli att visa att jag blivit sårad. Sen kuliminerade det när vi kom hem. Har bara gråtit och gråtit i flera timmar. Känner mig som världens sämsta människa som inte är omtyckt av sitt eget barn. Jag har från början redan ganska dålig självkännsla (men bra självförtroende) men det lilla jag hade har rasat totalt. Jag är illamående och det känns som jag ska spy när som helst. Det känns som en livsdom på något sätt, ett kvitto på att jag inte går att tycka om.
Jag tolkar det så ordagrant eftersom det kom från ingenstans. Om det hade varit i samband med ett bråka hade jag inte tagit det så hårt men här var det på något sätt ren fakta. Så är det bara. Hon är annars väldigt pappig ch jag har redan haft lite svårt för att nå fram till henne. Jag tror en stor del beror på att jag har tagit ett steg tillbaks sedan hon var ca 8 månader (då jag började plugga efter mammaledigheten). Sen tätt efter det när jag blev gravid med nr två mådde jag så illa och var även sängliggande pga sjukdom i en månad då hennes pappa fick ta hand om henne. På det har jag även haft depressioner lite senare i förlossningen där jag fått isolera mig lite för att inte skrämma slag på dottern då haft så mycket gråtattacker. Sen när nr två kom var jag även då sängliggandes ganska ofta de tre första månaderna pga konstanta mjölkstockningar med hög feber så allt det sammantaget förstår jag att hon har behövt ty sig till hennes pappa mer. Jag vet bara inte hur jag ska tolka och hantera situationen nu. Jag kan ju inte tvinga henne att tycka om mig men det gör så fruktansvärt ont att höra henne säga så som hon sa idag. Jag känner bara för att försvinna..
Snälla någon som har något råd eller annan infallsvinkel att dela med sig av som kan göra situationen lättare. Jag kan tänka mig att flera av er tycker att jag överreagerar. Kan så vara men jag försöker bara förklara hur jag känner (vilket inte går att ändra på) för att ge en så klar blid som möjligt.