• Elie

förtvivlad... dottern: "Jag tycker inte om mamma! "

Jag har två döttrar. En på 2,5 år och en på 1 år. Vi hade varit i köpcentrumet alla tre idag och ätit korv, handlat lite kläder och läst böcker på biblioteket. Åkt buss både dit och tillbaks då min älsta dotter bad om det för hon tycker det är spännande. Vi hade det mysigt hela tiden men några tillsägelser från mi sida då och sprang omkring på hm och pillade för mycket på saker. Precis när vi klivit av bussen hem säger hon som från ingenstans (och med det menar jag att vi inte hade bråkat eler så utan suttit och haft det mysigt på bussen )

hon: "Tycker inte om mamma".
    jag: Vad sa du, tycker du inte om mamma?
    hon: nej.
    jag: varför inte då?
    (inget svar)
    jag: Är mamma dum?
    hon: Mmm.
    jag: varför då?
    hon: tycker om bara pappa, inte mamma.

Sen gick vi hem hon hon verkade glad på vägen hem ändå, försökte få kontakt med mig men jag var så konfunderad och kunde inte låta bli att visa att jag blivit sårad. Sen kuliminerade det när vi kom hem. Har bara gråtit och gråtit i flera timmar.  Känner mig som världens sämsta människa som inte är omtyckt av sitt eget barn. Jag har från början redan ganska dålig självkännsla (men bra självförtroende) men det lilla jag hade har rasat totalt. Jag är illamående och det känns som jag ska spy när som helst. Det känns som en livsdom på något sätt, ett kvitto på att jag inte går att tycka om.

Jag tolkar det så ordagrant eftersom det kom från ingenstans. Om det hade varit i samband med ett bråka hade jag inte tagit det så hårt men här var det på något sätt ren fakta. Så är det bara.  Hon är annars väldigt pappig ch jag har redan haft lite svårt för att nå fram till henne. Jag tror en stor del beror på att jag har tagit ett steg tillbaks sedan hon var ca 8 månader (då jag började plugga efter mammaledigheten). Sen tätt efter det när jag blev gravid med nr två mådde jag så illa och var även sängliggande pga sjukdom i en månad då hennes pappa fick ta hand om henne. På det har jag även haft depressioner lite senare i förlossningen där jag fått isolera mig lite för att inte skrämma slag på dottern då haft så mycket gråtattacker. Sen när nr två kom var jag även då sängliggandes ganska ofta de tre första månaderna pga konstanta mjölkstockningar med hög feber så allt det sammantaget förstår jag att hon har behövt ty sig till hennes pappa mer. Jag vet bara inte hur jag ska tolka och hantera situationen nu. Jag kan ju inte tvinga henne att tycka om mig men det gör så fruktansvärt ont att höra henne säga så som hon sa idag. Jag känner bara för att försvinna..

Snälla någon som har något råd eller annan infallsvinkel att dela med sig av som kan göra situationen lättare. Jag kan tänka mig att flera av er tycker att jag överreagerar. Kan så vara men jag försöker bara förklara hur jag känner (vilket inte går att ändra på) för att ge en så klar blid som möjligt.

• Svar på tråden förtvivlad... dottern: "Jag tycker inte om mamma! "
  • Gammtant

Åh nej, bli inte så förtvivlad! fasar själv för dagen min son kommer att säga så till mig, men ofta kommer den och ofta för skitsaker för att de börjat inse att de kan välja om de tycker om eller inte.

Var inte så ledsen över detta. Du är säkert en fin och bra mamma!

Kram!

• Elie
    Gammtant skrev 2012-01-20 17:11:53 följande:
    Åh nej, bli inte så förtvivlad! fasar själv för dagen min son kommer att säga så till mig, men ofta kommer den och ofta för skitsaker för att de börjat inse att de kan välja om de tycker om eller inte.

Var inte så ledsen över detta. Du är säkert en fin och bra mamma!

Kram!
    Tack, jag önskar jag kunde ta det till mig. Min sambo(hennes pappa) försöker också men det finns inte så mycket annat hon kan ha menat i mina ögon än det ordagranta. Jämförelsen med pappan gör inte saker bättre heller. Att vara nr två har redan varit lite kämpigt (eftersom hon är så pappig) men att jag inte är omtyckt var på något sätt droppen.
  • Regnig måndag

Det är rätt självklart att hon inte tycker om dig just då när du säger åt henne att inte göra ditt eller datt. Hon kopplar inte ihop sitt agerande med konsekvenser, det är därför vuxna säger ifrån, "uppfostrar".

Att hon säger det betyder att hon känner så i stunden, inte för all evighet.
    Självklart blir man sårad men försök att inte visa det, det är din roll som förälder att bära hundhuvudet. Jag tror att risken är stor att barn slutar säga som de tycker, tänker och känner om man tolkar det de säger med ett vuxenperspektiv, lite alltför bokstavligt.

I grunden anser jag att det är bra att barn berättar vad de tycker, tänker och känner och att man ska uppmuntra det men många gånger är det som att dansa balett på slak lina.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Elie
    Regnig måndag skrev 2012-01-20 17:20:12 följande:
    Det är rätt självklart att hon inte tycker om dig just då när du säger åt henne att inte göra ditt eller datt. Hon kopplar inte ihop sitt agerande med konsekvenser, det är därför vuxna säger ifrån, "uppfostrar".

Att hon säger det betyder att hon känner så i stunden, inte för all evighet.
    Självklart blir man sårad men försök att inte visa det, det är din roll som förälder att bära hundhuvudet. Jag tror att risken är stor att barn slutar säga som de tycker, tänker och känner om man tolkar det de säger med ett vuxenperspektiv, lite alltför bokstavligt.

I grunden anser jag att det är bra att barn berättar vad de tycker, tänker och känner och att man ska uppmuntra det men många gånger är det som att dansa balett på slak lina.
    Jag förstår hur du menar. Hade det varit i samband med tillsägelserna hade jag lättare kunnat ta det. Men det är svårt i detta läge eftersom det kom som från ingenstans. Jag vet ju inte direkt vad som pågick i hennes huvud precis vid den tidpunkten, om hon tänkte på något jag gjort men hon verkade glad annars, både innan och efter hon sa det. Jag håller med om att försöka som du säger "bära hundhuvudet" men jag klarar det inte i detta fall. Jag KAN inte bita ihop och låtsas som ingenting. Hon försökte få kontakt med mig när vi väl var hemma men jag klarade inte att möta henne och orkade knappt svara eller titta på henne. Vet att det är fel, men varifrån får jag kraften att gå emot det hela kroppen skriker??
  • Annelie 76

Hon menar det inte utan det är så de säger. Har du läst föräldratidningarna? Där kommer det ständigt upp i frågespalterna tycker jag. Att hon vågar säga så till dig betyder att hon känner sig trygg med dig (enligt dem iaf). Hon gillade inte dina tillsägningar och sa så i reaktion på dem. Du gjorde henne ledsen, då gjorde hon dig ledsen. Hon kan inte planera och inte heller kan hon vara långsint. Att du haft mjölkstockning osv spelar ingen som helst roll, hon lever i nuet.

Kanske skulle du träffa en psykolog via bvc om det finns. Du kommer får höra sånt här (och värre) fler gånger, inte bara från det äldre barnet utan också det yngre när det kan prata. Med en psykolog kan du kanske lära dig att inte ta det så personligt för de menar inget med det annat än att de är sura just då...  

• Emilia82

Var inte ledsen! Klart att det inte är roligt att höra nåt sånt, men barn tänker inte på helt samma sätt som vi vuxna, mina döttrar säger nu och då "jag tycker bara om dig, inte pappa" eller "jag tycker bara om min familj, inte 'den' och 'den'". Oftast är det när de kommit på o funderar på nåt, enligt dem, dumt som inträffat. Då brukar jag förklara, att visst tror jag du tycker om hen, men ibland kan man bli ledsen för att nån sagt eller gjort nåt konstigt.
    Detta brukar inte mina barn heller säga direkt då det händer, utan en stund eller nån dag efter händelsen.
    Kram!! P.s maila om du vill 'prata' privat:) känns skönt ibland så kan man dela med sig tilö varann osv

• Elie
    Annelie 76 skrev 2012-01-20 17:29:00 följande:
    Hon menar det inte utan det är så de säger. Har du läst föräldratidningarna? Där kommer det ständigt upp i frågespalterna tycker jag. Att hon vågar säga så till dig betyder att hon känner sig trygg med dig (enligt dem iaf). Hon gillade inte dina tillsägningar och sa så i reaktion på dem. Du gjorde henne ledsen, då gjorde hon dig ledsen. Hon kan inte planera och inte heller kan hon vara långsint. Att du haft mjölkstockning osv spelar ingen som helst roll, hon lever i nuet.

Kanske skulle du träffa en psykolog via bvc om det finns. Du kommer får höra sånt här (och värre) fler gånger, inte bara från det äldre barnet utan också det yngre när det kan prata. Med en psykolog kan du kanske lära dig att inte ta det så personligt för de menar inget med det annat än att de är sura just då...  
    Tack för dina synpunkter. Jag är fortfarande så frågande pga av just tidpunkten hon sa det, att det inte var i samband med att varken jag eller hon var arga eller sura. Men det kanske inte spelar någon roll..? Ja, jag borde nog ta kontakt med bvc ja.. Har själv gått i terapi många år men privat då jag inte haft några bra erfarenheter genom andra instanser men det är väl som ett lotteri antar jag. Man kan ju alltid testa och se om man hamnar hos någon vettig person.

Jag läste en artikel i en föräldrartidning (nej brukar för övrigt inte läsa så mycket sånt.) där sonen var väldigt pappig och inte tillät mamman ta honom. Psykologen som svarade menade att det var viktigt att de  tog tag i det tidigt och det genom att åka bort bara mamman och sonen i en vecka så sonen får bevis på att han kan räkna med mamman. Vi planerar att göra samma sak men bara över en helg så får se om det kan ge något.

Men jag ska absolut ta kontakt med bvc nu, om inte annat för att prata om andra funderingar kring föräldrarrollen.
  • Elie
    Emilia82 skrev 2012-01-20 17:38:04 följande:
    Var inte ledsen! Klart att det inte är roligt att höra nåt sånt, men barn tänker inte på helt samma sätt som vi vuxna, mina döttrar säger nu och då "jag tycker bara om dig, inte pappa" eller "jag tycker bara om min familj, inte 'den' och 'den'". Oftast är det när de kommit på o funderar på nåt, enligt dem, dumt som inträffat. Då brukar jag förklara, att visst tror jag du tycker om hen, men ibland kan man bli ledsen för att nån sagt eller gjort nåt konstigt.
    Detta brukar inte mina barn heller säga direkt då det händer, utan en stund eller nån dag efter händelsen.
    Kram!! P.s maila om du vill 'prata' privat:) känns skönt ibland så kan man dela med sig tilö varann osv
    Skönt att höra. Jag ska försöka tänka på det. Ska låta det lägga sig lite till i morgon så får jag se. Men just nu tänkte jag försöka återgå till familjen som jag gått under jord från i några timmar nu. Hoppas på att inte få flera gråtattacker nu bara. Även när man kommit till sans klankar man ner på sig själv för att inte gjort rätt i situationen och på så sätt fortsätter projekt "eliminera självkännsla". Och trots att man är medveten om det så går det inte stoppa så lätt. Typiskt att man inte alltid kan känna och tänka som man lär...
  • asp76

Jag tror även att det är så att barn testar sig fram med olika uttalanden för att se vad de får för reaktion. De förstår inte direkt innebörden av det dom säger. De bearbetar ju även upplevelser och sånt de kanske sett och hört, och då kan det kanske bli såna uttalanden. Dvs att hon börjar förstå att man kan tycka om och inte tycka om saker, att hon kanske hört någon annan säga att någon är dum etc. Du måste försöka att inte ta åt dig av detta, tänk sen när hon blir tonåring och smäller igen dörren och skriker att hon hatar dig. Du har redan fått ett gott råd med att kontakta bvc-psykologen, hoppas att du gör det! Lycka till!

• Omorfia

Instämmer med övriga talare. Det låter jättebra att du försöker få en samtalskontakt via BVC för att få stöttning i föräldrarollen. Du verkar ha rätt lätt att älta saker och det är sällan positivt för självkänslan.

Det betyder ingenting att din dotter säger att hon inte tycker om dig. Små barn säger precis det som dyker upp i huvudet för stunden och går inte runt och ältar saker på det sätt som du gör.

Svar på tråden förtvivlad... dottern: "Jag tycker inte om mamma! "