• MidnightLady

Färga av och blondera mörkfärgat hår?

Jag har färgat mitt hår ca 2 ggr. Först kastanj men tyckte det blev för rött ,sen färgade jag över det med mellanbrunt så nu är det mörkt med lite rött i. Min naturliga färg är blond. Va hos frissan och frågade om de kunde avfärga och göra blonda slingor men de ville inte för det skulle bli gult eller rött. De sa att jag måste vänta ett par månader tills färgen "mattats av lite".
    Kan inte frisörer fixa sånt,nån som vet? Jag vågar mig inte på att prova själv.

• Svar på tråden Färga av och blondera mörkfärgat hår?
  • MidnightLady

Någon som vet? Inte så att jag inte litar på frisören men det kanske finns någon med annan erfarenhet eller vet nån bra frisör i Göteborg?

• Nika75

Jag tror tyvärr att din frisör har rätt. Det är svårt att bleka färgat hår så det blir bra och kanske var frisören osäker och ville inte ha en missnöjd kund. MEN en bra frisör kan ju i alla fall fixa håret så det blir ljusare i en okej nyans. Jag gick från svartfärgat till platinablond i flera steg. Första steget var faktiskt i Göteborg. Hmm... minns inte vad frisören heter men det är på Östra hamngatan och salongen heter något med klipp och så en siffra. Typ Klipp 44... efter gatuadressen. I alla fall, efter den starkaste blekningen de hade var jag kritvit i hårbotten och knallorange i topparna. Mer blekning skulle med andra ord göra att håret ramlade av. Så då lade de i en annan färg så att jag blev ljusbrun/rödblond (ungefär som min naturliga färg). Ett halvår senare gjorde jag ljusa slingor. Sedan försökte jag mig på en hemmablekning och blev tyvärr gulorange igen så då fick en frisör akutfixa mitt hår genom en ny blekning och kalla pigment. Nu gjorde jag tyvärr misstagen att färga håret mörkare igen och börjar successivt återigen gå mot blont... Haha.

• Nika75

Jag tror din frisör har delvis rätt. Det är svårt att bleka färgat hår så det blir bra och kanske var frisören osäker och ville inte ha en missnöjd kund. MEN en bra frisör kan ju i alla fall fixa håret så det blir ljusare i en okej nyans. Jag gick från svartfärgat till platinablond i flera steg. Första steget var faktiskt i Göteborg. Hmm... minns inte vad frisören heter men det är på Östra hamngatan och salongen heter något med klipp och så en siffra. Typ Klipp 44... efter gatuadressen. I alla fall, efter den starkaste blekningen de hade var jag kritvit i hårbotten och knallorange i topparna. Mer blekning skulle med andra ord göra att håret ramlade av. Så då lade de i en annan färg så att jag blev ljusbrun/rödblond (ungefär som min naturliga färg). Ett halvår senare gjorde jag ljusa slingor. Sedan försökte jag mig på en hemmablekning och blev tyvärr gulorange igen så då fick en frisör akutfixa mitt hår genom en ny blekning och kalla pigment. Nu gjorde jag tyvärr misstagen att färga håret mörkare igen och börjar successivt återigen gå mot blont... Haha.

• Nika75

Oj, det bidde visst ett inlägg av det första som jag ändrade lite.

• MidnightLady

ok
    Jag får väl be de att kanske färga i nån brun nyans då.
    Hoppas bara jag kan bli blond till sommaren

• milimina

jag har avfärgat håret hos frisör efter en lång period av svartröd hemmafärgning. resultatet blev väl... sådär. det hade han också förvarnat mej om, visserligen. just de röda pigmenten är jättesvåra eftersom de kan ställa till med allt ifrån morotsrött till rödblont hår och det är ju inte sådär jättehot eller nåt man längtar efter.

själv fick jag håret tonat i bruna nyanser ganska länge och det är först nu, fyra år senare, som jag vågat börja ta tillbaka det blonda. sakta men säkert.

• timberhochmandie

Jag vet en tjej som hade färgat håret brunt och som sen fick det blonderat i två steg... Hm, hur sa hon nu..? Först hade frisören avfärgat det så att det blev orange, tror jag, sen hade hon fått komma tillbaka någon/några dagar senare då frisören la i en brun toning tror jag, och lyckades på nåt vis åstadkomma blont hår.

*kram*

• emmishen

Jag är frisör och skulle inte rekomendera avfärgning då håret tar mkt skada av det. När jag har kunder som har mörkt och vill ha blont delar vi upp det i olika steg. Jag brukar börja mycket slingor (blonda) och så småning om öka. Då får man ett naturligt resultat utan att förstöra håret.

• Solaris

Tror det är skonsammast så som emmishen menar. En kompis till mig fick göra så, från att ha färgat håret riktigt brunt å sedan ville hon bli blond igen och då lade frisören i blonda slingor som hon sedan ökade på, det bidde jättesnyggt!

Svar på tråden Färga av och blondera mörkfärgat hår?