• Agdaa

Svårmöblerat vardagsrum

Jag ska flytta till ny lägenhet: ) Men vet inte hur jag ska möblera vardagsrummet med soffa mm. Det blir öppet mot köket på en sida, en dörr på en vägg å de 2 resterande väggarna är täckta med fönster. Fint å ljust men finns ingen vägg för soffa ens: o å helst skulle jag behöva dela av för en säng oxå :s Kan man ha soffa mitt i rummet med säng bakom tex? Vill inte att sängen ska synas helst. Många önskemål på liten yta. Funderat på sängskåp men då måste man ju oxå ha en vägg! Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Svårmöblerat vardagsrum
  • Kodia

Om det får plats kanske du kan ha en hylla mot soffryggen, och bakom den ( med en gång emellan) sängen. Hyllan kan vara öppen mot sängen, så den kan fungera som sängbord och förvaring. Hyllans baksida (som syns över soffryggen) kan kläs med något snyggt tyg eller målas.

Exakt var i rummet allt ska placeras är ju svårt att säga, men det borde väl finnas något hörn där sängen kan stå?

• whitetrach86

irriterar mig faktiskt på folk som anser att man MÅSTE ha vägg för soffa.. idag behöver man ju inte ens en vägg för vissa bokhyllor! Glad

• Agdaa

Sant! Jag tycker själv att det är trist med traditionell möblering klistrat utmed väggarna :o Nu har jag chansen att göra nåt kul å annorlunda istället: ) Tack för tipset! Det här kommer att bli riktigt kul :)

• Kodia
    whitetrach86 skrev 2012-01-20 20:11:24 följande:
    irriterar mig faktiskt på folk som anser att man MÅSTE ha vägg för soffa.. idag behöver man ju inte ens en vägg för vissa bokhyllor! Glad
    Nej, det måste man ju inte, även om det är mest utrymmeseffektivt om man har ont om plats. I detta fallet är det ju snarare sängen (antar att det är en enkelsäng) som bör stå längs en vägg för att få plats med allt!
  • Agdaa

Har ritat upp på planritningen nu å det får max plats en 1.20-säng. Vardagsrummet är tyvärr inte så stort å ganska kvadratiskt så det är svårt att avdela mitt i utan att få trängselkänslan tror jag men man får väl försöka med ljusa färger.
    Hylla blir svårt att få plats med tror jag men kanske en skena i taket å draperi emellan istället?

• Agdaa

Om man skulle dela av med garderobsskjutdörrar, hur gör man då med sista biten upp till taket?

För det blir nog svårt att hitta en höjd på dörrarna som matchar takhöjden exakt å man vill ju inte ha nån glipa däremellan.

Eller kan man måttanpassa höjden på garderobsdörrar?

Kan ju inte sånt här så kanske dumt att ge mig in på det. Kanske bäst att anlita hantverkare i så fall. Nån som har en aning om vad det skulle kosta? Obestämd

Svar på tråden Svårmöblerat vardagsrum