• mimzy21

STRÖMSTAD - hur är det att bo där?

Såg att det redan fanns en tråd men inte så många svar, så jag försöker själv

Jag och min familj bor nu i Nyköping men är på väg att flytta till Strömstad undet året då min sambo fått ett jobberbjudande i närheten. Barnen är 4 och 5 år gamla.

Att det är svårt med hyresrätter har vi förstått efter att varit registerade hos Strömstadbyggen en längre tid. 
    Bostadsrätt alt. hus är då det som gäller men det är ju mycket pengar så man vill ju inte hamna i "fel" område.
    Så nu undrar jag följande;

* Vilket område är minst stökigt ? (alltså ett lugnt område utan missbrukare, gäng osv.)
    - Där vi bor nu är händer det något varje helg och jag är trött på att vara rädd när jag går ut själv med hundarna.

* Hur är barnomsorgen/BVC? Är det svårt att få förskoleplats? Vilka förskolor är bra/mindre bra?
    - Är inte helt nöjd med det dagiset vi har nu, ofta olika vikarier som inte barnen känner sig trygga med
     och tanten på BVC verkar inte gilla barn (?)

Tack på förhand /mimzy21

• Svar på tråden STRÖMSTAD - hur är det att bo där?
  • Natalojzan

hej!! jag bor i strömstad och har nu bott här i 8,5 år permanent!
    Strömstad är ju ingen stor stad direkt och de flesta områden är bra ställen att bo på. Stället som är billigast att bo på med hyresrätter är det som nog oxå är stökigast samtidgt som det nog oxå är där det finns flest barnfamiljer! Det området heter rådhusberget. ANnars är det nog ganska lugnt överallt! Har bott på flera ställen i här och är nöjd med alla!

Min son går på ett familjedaghem (ett gäng dagmammor som har en lokal) och det är jag grymt nöjd med. Har inte hört något dåligt om några andra förskolor heller.. men visst det finns väl en och annan förskola som är mer invandrartät än andra, vilket i sig inte behöver vara något negativt! Om jag förstått det hela rätt så är det runt en 50-60 barn som står i kö just nu och väntar på dagis plats och då har de ändå öppnat flera nya avdelningar de senaste året!

Vad jag tycker kan vara rätt kasst med denna stad är kollektivtrafiken som knappt existerar, bor man utanför stan är man så gott som beroende av bil. Maten är dyrare här än i andra städer pga norrmännen..  dock är visst blöjor billigare i norge än i sverige.. :) 

hoppas du fått nåt bra att ha av detta inlägget!! :) 

• mimzy21

Åh, Tack så mycket!
    Nu känner man sig lite lugnare :)

Har spenderat alla sommrar strax utanför Strömstad så själva centrum kan jag utan o innan.
    Men utanför har jag ingen större koll på ..

Vårt dagis som vi har nu är 70% invandrare men inget som vi har något problem med :)
    Har tittat lite runt Bojardalen, där det fanns några bostadsrätter tillsalu ..

Känner mig hemma i Strömstad och brukar komma på mig själv med att muttra "nedra norrmän"
    när man  äntligen efter sjuttioelva varv hittat en parkeringsplats vid Konsum, haha :D

Som någon sa
    "Nästa gång jag ska in på systemet åker jag till Uddevalla istället, för det går nog fortare" ;)

Svar på tråden STRÖMSTAD - hur är det att bo där?