• Anonym (Fler än jag??)

Sjukskrivningskoordinator - din erfarenhet???

Hej!

Är sjukskriven för utmattning sedan i mars. Våren var under all kritik från vårdens del, men fick en remiss till en Stressklinik. Under hösten har jag känt mej vilsen och frustrerad över att det känts som det fattats något - någon som brydde sej om hela min situation.

Jag satte mej ner och skrev i min blogg och kom fram till att ingen har frågat mej om hur jag upplevt situationen, vad jag inte klarar nu som jag tidigare klarat och att man försöker få mej tillbaka i arbete innan jag klarar det jag behöver tex i min roll som mamma.

Stresskliniken sa att det var sjukskrivningskoordinatorn på VCs jobb...jag har aldrig fått träffa nån sån - har du??? Har du fått bra hjälp???

Jag har nu gått vidare till Patientnämnden och få hjälp av dom!

• Svar på tråden Sjukskrivningskoordinator - din erfarenhet???
  • Anonym (Nej)

Nej jag har inte hört talas om någon sjukskrivningskoordinator. Jag fick snällt styra upp min vård på egen hand när jag fick utmattningssyndrom. Via företagshälsovård och KBT. Men det låter som nån som skulle behöva finnas

• Anonym (Fler än jag??)
    Anonym (Nej) skrev 2012-01-20 23:51:33 följande:
    Nej jag har inte hört talas om någon sjukskrivningskoordinator. Jag fick snällt styra upp min vård på egen hand när jag fick utmattningssyndrom. Via företagshälsovård och KBT. Men det låter som nån som skulle behöva finnas
    Japp, absolut! För det är det sista man behöver lägga sin energi på då man är sjuk - att styra upp och samordna sin egen rehabilitering!

Hoppas att du mår bra nu???
  • Anova

Jag har inte själv haft med en koordinator att göra, men min sambo har. Sjukskrivningskoordinatorn, och arbetsförmedlingen har samarbetat för att åstadkomma någon rehabiliteringsplan för min sambo. Hon har också varit den som fixat fram papper och sånt. Min sambo är inte psykiskt sjuk utan lever med ett kroniskt smärttillstånd.

Jag är själv pyskiskt sjuk, men har inte varit i kontakt med en sådan koordinator, och vad jag förstår är det endast dem med "lättare" psykisk ohälsa (utbrändhet, depression osv. inte svåra psykiska sjukdomar) som samarbetar med en sjukskrivningskoordiator.  

• Anonym
    Anova skrev 2012-01-22 23:42:41 följande:
    Jag har inte själv haft med en koordinator att göra, men min sambo har. Sjukskrivningskoordinatorn, och arbetsförmedlingen har samarbetat för att åstadkomma någon rehabiliteringsplan för min sambo. Hon har också varit den som fixat fram papper och sånt. Min sambo är inte psykiskt sjuk utan lever med ett kroniskt smärttillstånd.

Jag är själv pyskiskt sjuk, men har inte varit i kontakt med en sådan koordinator, och vad jag förstår är det endast dem med "lättare" psykisk ohälsa (utbrändhet, depression osv. inte svåra psykiska sjukdomar) som samarbetar med en sjukskrivningskoordiator.  
    De verkar ska ha med alla att göra och bra betalt få de också: Ersättning till vårdgivare är 42 000 kr för multimodal rehabilitering och 10 000 kr för KBT/IPT. Eftersom ersättningen är baserad på statsbidrag kan ersättningen komma att sänkas. Vårdgivaren får en garanti om minst 25 000 kr per slutförd MMR och 6 000 kr för slutförd KBT/IPT.
  • Anonym (Fler än jag??)

Tack för svar! Intressant att höra!

Puffar upp lite!

Svar på tråden Sjukskrivningskoordinator - din erfarenhet???