• Frostizz

    54l akvarium med några år på nacken..

    Har fått tillbaka mitt akvarium som har några år på nacken. Min syster hade det före mig.. ingen aning om hur gammalt, men minst 7 år är den.
    Det jag funderar på är om ett akvarium kan bli gammalt?
     Den har nu stått tom i 1 år, vågar jag bara fylla upp den el  behöver jag göra något med den först? Tänkte ställa den i badrummet o fylla på den o se så den inte läcker..
    Någon som vet om jag kan göra nått annat?
    Vill ju inte riksera att den smäller o jag får vatten överallt.....   

  • Svar på tråden 54l akvarium med några år på nacken..
  • irriter ande

    Köp ett nytt - tänk på vad en fuktskada kostar - och 54 liter kostar inte mycket

  • Frostizz

    Känns dumt att kasta ett fullt dugligt akvarium om det finns något man kan göra åt den..
    Visst 54l är billiga, men det känns som om jag kan lägga pengarna på annat istället..
     

  • irriter ande

    7 år - tomt ett år - fullt dugligt ??? Ja lägg pengarna på vattenskadan då

  • vikarien

    Bör ju inte vara några problem så länge det inte är några uppenbara skador på det =) 7 år är ju inte särskilt mycket!

  • Lena

    det är troligen helt okej, fyll upp och se. Sen så går det sönder så börjar det sannolikt läcka och då upptäcker du det innan det blir några vattenskador, särskilt som det är så litet som 54 liter.

  • Frostizz

    Därför jag undrade om det fanns något man kunde göra för att undvika vattenskador..
    Kan man förstärka kanterna på nått sätt, el är det bara skrotning som gäller..  
    Om 7 år är gammalt så bör jag alltså snart slänga det akvarium jag har redan då.. den är 6 år.. 
       

  • Khaleesi

    Varför skulle det vara fel på det? Har det stått snett? Har det åkt på några smällar?

  • Khaleesi

    Akvarier lever väl hur länge som helst. Mitt har jag haft i tio år, och då köpte jag det begagnat på Blocket...

  • MrSmith

    Hm har det stått tomt ett år? Då bör du lägga om silikonet som då troligtvis har torkat och börjat släppa mot glaset.

  • Colisa

    Det blir inte fel på dem bara för att de är gamla, det var de gamla kittade akvarierna som inte tålde att åldras och började läcka om de stått tomma ett tag. Men silikonfogar kan ju skadas ändå. Kolla i badrummet som du tänkt, troligtvis är det ingen fara.

    Man kan silikona om ett akvarium, googla på "silikona om akvarium" eller sök på akvarieforum så hittar du nog en del info. Det ska tydligen inte vara så svårt, men man måste se till att använda rätt sorts silikon. Vanligt badrumssilikon innehåller mögelmedel som är giftigt för fisk.

  • MrSmith

    Silikonet i badrum har en helt annan struktur. Det skulle inte klara av att stå i vatten dygnet runt. Som du själv säger rätt silikon på rätt ställe.

  • Amanda84

    Jag tror också att det funkar alldeles utmärkt. Provfyll det och se. Silikon torkar inte ut för att det står utan vatten. Det enda som möjligen kan torka ut silikonen är solljus men då ska det ha stått i solen ganska länge.

Svar på tråden 54l akvarium med några år på nacken..