• Lillifee

Kan man ringa fackliga företrädare i jobbannonsen o fråga om lönen?

Ibland står det telefonnr till facklig företrädare i jobbannonser. Kan jag ringa på det och fråga vad lönen ligger på ungefär? Gissar att man absolut kan det men vill bara dubbelkolla, det var ett tag sen jag sökte jobb.

• Svar på tråden Kan man ringa fackliga företrädare i jobbannonsen o fråga om lönen?
  • AaronElina

Absolut! iaf fråga vad minimilönerna inom det avtalet ligger på ! det är jätte viktigt så alla ligger på samma nivå Så inte nån ligger lägre osv. Orättvisor finns. Även på stora företag

• birbit 34

Fast det har inte med facket att göra.De betalar väl inte ut lönen,vad fick du den tanken ifrån?

• Purlan
    birbit 34 skrev 2012-01-21 07:13:52 följande:
    Fast det har inte med facket att göra.De betalar väl inte ut lönen,vad fick du den tanken ifrån?
    Facket förhandlar ju om lönerna och den fackliga företrädaren vet ju precis hur lönerna ligger och ska sträva efter att undvika osakliga orättvisor.
    ♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
  • Purlan
    Purlan skrev 2012-01-21 07:15:40 följande:
    Facket förhandlar ju om lönerna och den fackliga företrädaren vet ju precis hur lönerna ligger och ska sträva efter att undvika osakliga orättvisor.
    Eller "orättvisor", skillnader är rätt ord
    ♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
  • Lindis1974

Ja det kan du göra. Dem kanske inte vet exakt men vet på ett ungefär hur lönen ska ligga för sen typ av jobb.

• birbit 34
    Purlan skrev 2012-01-21 07:15:40 följande:
    Välkommen till verkligheten,nej det är inte enbart facket som förhandlar,chefen på jobbet ger förslag sen förhandlar man tillsammans,facket skiter väl i lönerna, sen att det står fackförbund i annoserna är för att företaget måste sätta ut vilket fackförbund de tillhör.
  • Lindis1974

Bribit: facket skiter i lönerna? Nej där har du fel.
    Det står med en facklig representant i annonsen inte enbart ett namn på facket. Självklart kan man ringa dit. De har siffror på facket och vet vad en lön för en viss typ av arbete bör ge för lön. Sen är det upp till arbetsgivaren men har man ett nära samarbete med facket brukar deras rekommendationer följas.

• birbit 34
    Lindis1974 skrev 2012-01-21 07:25:06 följande:
    Bribit: facket skiter i lönerna? Nej där har du fel.
    Det står med en facklig representant i annonsen inte enbart ett namn på facket. Självklart kan man ringa dit. De har siffror på facket och vet vad en lön för en viss typ av arbete bör ge för lön. Sen är det upp till arbetsgivaren men har man ett nära samarbete med facket brukar deras rekommendationer följas.
    Inte riktigt så,men visst tro det.
  • Lindis1974

Birbit: alla fackförbund är inte bra med det finns många som fungerar så.
    Jag förstår inte varför du måste vara otrevlig och säga mot alla andra i tråden.
    Jag tror inte. Jag vet :) stor skillnad.

• Lumo

Men fackförbund är ju inte samma sak som fackliga föresträdare. Företradarna är ju antagligen en lokal fackklubb, dvs vanliga anställda som har en klubb. Har ban tur är dessa insatta i löneprocessen o de har antagligen statistik. Men de förhandlar troligen inte om löner själva utan är mer ett medlemsstöd. Förhandlar kanske om vissa "utsattas" löner, men inte om gemene mans lön. Så svaret man får är kanske inte så exakt, det är ju omöjligt att säga exakt vilken siffra en nyanställd bör ha om tex denna har erfarenhet sedan innan. En nyexads lön är lättare att ha koll på o man kan antagligen säga om en lön ligger helt fel.

Anledningen att man som lokal representant står med i annonsen är nog mer att svara på frågor som :
    Hur är arbetsmiljön/chefen?
    Hur är företaget/förmåner/problem osv?

Jag är själv styrelserepresentant i lokal fackklubb o har stått i annonser, men dock aldrig blivit kontaktad innan deras anställning.

• AaronElina

klart facket förhandlar lön dom är ju en part av 2 Som förhandlar fram kollektivavtalet! Däremot är det inte alla arbetsplatser som har anslutit sig till kollektivavtal

• gavagai

Jag brukar alltid fråga facket om lön, och brukar få detaljerade och bra svar. Nu har jag mest jobbat offentligt (stat, kommun), så då är ju lönerna också offentliga, men det kanske är ännu större anledning att fråga den fackliga representanten om det gäller ett jobb inom privat sektor, eftersom det då är svårare att luska reda på lönerna själv, medan facken kanske har samlat in uppgifter från sina medlemmar. 

Svar på tråden Kan man ringa fackliga företrädare i jobbannonsen o fråga om lönen?