Napp eller inte - det är frågan
Har en son på 4 månader som hade en tuff start, vilket resulterade i att vi provade napp ganska tidigt.. Han har alltid haft svårt att hålla nappen i munnen men han har blivit mycket bättre. (vi har provat flera olika nappar och former)Vi har bara givit napp när han varit ledsen och ibland när han ska sova. Men på senare tid har han varit besatt av nappen när han ska somna. Mitt dilemma är nu:
- Han har börjat sova dåligt pga. att han inte kan hålla nappen. Han vaknar alltså av att nappen inte ligger kvar i munnen. (Vi brukar ta ut nappen när han somnat) Har även provat att låta nappen vara kvar och han spottar ut den själv efter ett tag.
-Så nu vet jag inte vad vi ska göra... Det har gått så långt så att han inte kan sova dag eller natt utan napp och sömnen har blivit rubbad. Han har lätt kunnat sova 3 timmar i sträck men nu blir det bara halvtimmar..!!. Vi stoppar tbx nappen men 30 min senare är vi där igen och nappar. Jag märker på honom att han blivit tröttare, gnälligare för att han inte sover ordentligt.. Ska vi ta bort nappen helt tror du? Och i så fall hur går man tillväga!?
Tacksam för hjälp då det skär i hjärtat av att se honom så himla trött och jag själv går snart på knäna av trötthet. :(