Ditt värsta sjukhusbesök / läkarundersökning?
Som en vidaretråd angående värsta gynundersökningen.
Kan berätta mitt först!
Jag hade bytt vårdcentral då jag hade blivit tillsagd att den där jag bodde var dålig. När jag så för första gången skulle besöka vårdcentralen under min graviditet eftersom jag mådde dåligt efter en veckas sjukdom, så undersökte först en läkare mina lungor och skickade vidare mig för blodprov och EKG.
Så långt allt bra.
Jag kom in till sköterskan som skulle ta blodprov och förklarade för henne att jag har en dålig upplevelse från när jag var tonåring och en sköterska stack mig i armvecket 6-7 gånger innan hon gav upp och lät en annan sköterska sticka. Jag förklarade att jag är livrädd för blodprov och gärna vill att hon pratar med mig under tiden eller bara gör det fort.
Sköterskan talar inte ens med mig, utan säger åt mig att sätta mig och bryr sig sedan inte ett dugg om vad jag har sagt. Två gånger får hon ta om sticket, och inte en enda gång tittar hon på mig eller pratar med mig.
Sedan skickar hon in mig i ett rum bredvid och säger åt mig att ta av allt på överkroppen för EKG:t. Jag frågar om det är okej att jag stänger dörren, och då mumlar hon att det får väl vara okej men hon var märkbart irriterad över något.
Börjar ta av mig lite på överkroppen men märker då en annan dörr i samma rum och väntar med att ta av BH tills sköterskan kommit in. Jag frågar henne om den dörren (som jag såg gick ut till korridoren) är låst, och hon svarade bara att hon inte vet. Men hon brydde sig inte om att kolla utan sade bara till mig att ta av BH:n också.
Där står jag alltså, gravid med helt naken överkropp utan att ha en aning om dörren som går till korridoren med massa förbipasserande är låst och utan att ha en sköterska som det minsta bryr sig om det.
Efter EKG säger hon åt mig att ta på kläderna igen och lämnar rummet. Jag har ingen aning om vad jag ska göra men går till reception och frågar och de säger att jag ska sitta i väntrummet tills läkaren kallar in mig, och det borde sköterskan ha berättat sade hon.
Till detta hör att det var nästan inga patienter i väntrummet. Ingen stress utan alla läkare och sköterskor i korridorerna gick lugnt fram.
Eftersom mitt EKG var förhöjt men läkaren sade att det kan bero på att jag är gravid, så ville de skicka mig till akuten för röntgen. Väl där ville personalen göra ett till EKG och jag var nästan beredd på samma bemötande. Men vad gör de då, där på akuten där det var full stress och riktigt sjuka människor? Jo sköterskan jag fick går och stänger dörren och flyttar sjukhussängen för att den ska stå på baksidan av dörren så ingen kan komma in och se mig när hon tar EKG. När jag börjar ta av BH:n säger hon "nej den kan du lämna på". Jag säger att på vårdcentralen ville de att jag skulle ta av den, då svarade hon att det har hon aldrig hört innan att man måste.
Redan dagen efter gick jag till vårdcentralen där jag bodde och bytte dit, och alla besök jag gjort där har jag blivit SÅ bra behandlad! Som en människa...