• Bullerjan

Singelförälder

Har du eller din partner föräldrar som också separerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 11:06
    Hade är ett bättre ordval än har eftersom singelföräldrar inte alltid har någon partner :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 10:22
    Justerar hela frågan...
    Du som är eller har varit singelförälder, hade du eller din ex-partner föräldrar som också separerade?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Singelförälder
  • MammaOchGravid

Jag är inte singel nu, men röstade iallafall, då dotterns pappas föräldrar är separerade sedan många år, liksom mina föräldrar och min nya partners föräldrar..

• Fru Bult

Min mans föräldrar har varit tillsammans i 31 år, och mina har varit tillsammans i 36 år, and counting.

• Bullerjan
    Fru Bult skrev 2012-01-21 16:10:12 följande:
    Min mans föräldrar har varit tillsammans i 31 år, och mina har varit tillsammans i 36 år, and counting.
    Än är inte undrens tid förbi. Grattis säger jag ;)
  • Bullerjan

78% Är jag cynisk om jag tror att föräldrar som först separerar när barnen är små och sedan en gång till när barnen är i tonåren inte ger några bra förutsättningar för barnens egen och senare familjebildning?

• Bullerjan

Sverige är ju det land som separerar mest och har flest singlar.

Kan tänkas jag har en väldigt rationellt och oromantiskt tänk men visst kostar det på och va singel med barn rent ekonomiskt? En familj med 2 barn får efter separationen en extrautgift i snitt på ca 1,3 miljoner över en tioårsperiod enl. bankernas beräkning. Barnfattigdomen som Rädda Barnens årsrapport visar på är en ökande trend varje år, svårast är det för barn till ensamstående föräldrar.  

Rent överlevnadsmässigt mår egentligen ingen bra av och inte ha någon partner så som många singlar lever idag.

Separerade barn i sin tur får oftast mogna i förtid. Tjejer är de som anger själva att de mår dåligt i familjer som har separerat. Det gäller tjejer mellan 22 och 27 år, alltså i en ålder där de själv bildar familj.

Är det en ego och falsk "lyxseparation" många väljer idag?

Svar på tråden Singelförälder