• MAM88

VFU lärare. Högstadiet/gymnasiet

Hej!
    Jag har en fråga som jag funderar över och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Om man ska läsa till ämneslärare på gymnasiet (då har man även rätt till att undervisa på högstadiet), kan man ha sin VFU på högstadiet eller måste den vara på gymnasiet? 

Hoppas jag kan få hjälp med min fråga. Tusen tack! 

• Svar på tråden VFU lärare. Högstadiet/gymnasiet
  • nixi

Jag hade min praktik både på högstadiet och på gymnasiet.

• MAM88

Tack för svar. När startade du dina studier?

• gavagai

I det nya ämneslärarprogrammet ska man göra sin VFU i den skolform man ska ta examen för. Läser du mot gymnasiet, så ska högskolan alltså placera dig på gymnasiet. Det är mycket tydligt att högskolorna har skyldighet att göra så, men i praktiken kommer det att bli problem, eftersom en del högskolor kan få svårt att hitta tillräckligt med gymnasieplatser. 

• MAM88

Gavagai ; tack! Okej:) ja jag ska söka en egen VFU skola nämligen. :)

• nixi

Jag tog examen 09 så det var nog lite annorlunda då. Jag gick mellan 2004-2009.

• Selaine

Som läget är idag så finns det gymnasielärare som fått vara på mellanstadiet, och vice versa.

• gavagai
    Selaine skrev 2012-01-22 13:04:11 följande:
    Som läget är idag så finns det gymnasielärare som fått vara på mellanstadiet, och vice versa.

Men pratar du om den nya utbildningen då? den som gavs för första gången med start höstterminen 2011? alltså de som läste sin allra första termin i höstas? för det är stor skillnad på den och på det tidigare lärarprogrammet. Då kunde man hamna i vilken skolform som helst.
Svar på tråden VFU lärare. Högstadiet/gymnasiet