• JonnyLover

Bra järnvärde,men onaturligt trött å yr..v 23...

Hej jag e gravid i v 23 nu.. jag e trött hela tiden,onaturligt trött.. jag känner mej helt väck i huvudet i mellan åt..yr så att jag vinglar,å håller på att falla..ringde till mvc för 2 veckor sen på grund av denna gungande yrsel,men do msa att jag hade så fina blodvärden så jag behöver inte gå på järntabletter..men om  jag ville kunde jag äta mer järnrik mat å se om det vart bättre..men det var det inte,blir bara mer å mer trött.. svider i ögonen,å ögonlocken vill bara stängas,fast jag går till å med :( nån som har nån aning om vad det kan va för fel?

• Svar på tråden Bra järnvärde,men onaturligt trött å yr..v 23...
  • Girlinthecity

Hur ligger blodtrycket?

• SilverLadyG

grattis att du ÄNTLIGEN har lyckats bland alla MF. Är glad för din skull! Jag var också väldigt yr, men det var tydligen pga att bebisen låg och tryckte på mina blodkärl. Men gå till bm och kontrollera blodtrycket..

• SilverLadyG

plus ät järntabletter och solrosfrön samt 2 apelsiner per dag!

• Nera85

Jag är ju ingen läkare men min BM sa att jag hade fina värden och inte behövde järntabletter men hon sa när jag tjatade lite att det inte heller skadar mig att äta lite och jag äter inte varje dag men då och då och ser en jätte stor skillnad i trötthet. Innan hade jag svårt att känna mig helt vaken och närvarande och kände mig som i en dimma. Men efter bara två tabletter på två dagar så var jag i stort sett mitt gamla jag igen. Så jag skulle verkligen rekommendera att testa det. Efter de där två har jag ätit ytterligare två på två veckor och det räcker. När jag känner mig extra trött så tar jag en och så mår jag bättre nästa dag. Kan ju vara slump men det verkar fungera för mig. 

• Majmamma1984

Jag är också gravid med bra järnvärde. Jag har i bland lite yrsel och det är antingen pga mitt låga blodtryck eller låga blodsocker. Det blir bättre när jag äter eller rör på mig.

• JonnyLover

Alla mina värden e jätte bra,blodtrycket är oxo jätte bra.. har köpt hem brustabletter som innehåller både järn å c-vitamin.. känner mej lite piggare..Vissa dagar e jag jätte yr å andra dagar e jag nästan som vanligt,så jag antar att bebisen trycker på blodkärl..

• 112jenny

Jag är i vecka 22 och var hos läkare och fick kolla järnvärde i måndags då jag är hysteriskt trött! Då hade mitt värde, som 2½ vecka innan, legat på 148, sjunkit till 108. Så det kanske kan vara bra och kolla igen, kan tydligen sjunka fort! 
    Annars tycker jag du ska kolla sköldkörteln!  

• Grazzy

Här är en till som är i V.24 och trött och yrslig.
    Hemskt jobbigt! Senaste besöket hos BM så fick jag rådet att börja med järntabletter men det var inte farligt lågt. Nu har jag ingen aning hur det ligger till 2 veckor senare. Fått trappa ner med järnet för min mage blev jätte lös och hade ont i magen av dom.
    Men jobbigt att må såhär :/  

• Poptart

Har man lågt järnvärde kan jag verkligen rekommendera järnsaft. Inte Blutsaft, utan det heter Järnsaft och tillverkas av Helhetshälsa. Det smakar verkligen gott och gör susen för järnvärdena. Finns i hälsokosten och på nätet, och är mycket skonsamt för magen.

Även nässelpuler är väldigt nyttigt och järnrikt. Jag blev rekommenderad båda av min barnmorska och jag har fått upp mina järnvärden.  

Ett järnvärde kan sjunka från ett besök hos bm till nästa. Det tillverkas ju en massa extrablod under graviditeten, det måste man matcha genom att äta järntillskott!

Svar på tråden Bra järnvärde,men onaturligt trött å yr..v 23...