• Anonym (Julgrisen)

Ni som äter lite kalorier - VAD äter ni? Och håller ni er mätta?

Mina julmatskilon sitter som berget och jag måste bli av med dom på något sätt... Jag inser att jag sedan jul äter för mycket kalorier och behöver skära ner på dom.

Har ett fysiskt jobb så jag rör på mig mycket dagligen men måste få hjälp med maten.

Hjälp mig minska mitt kaloriintag!

Ni  som av olika anledningar äter få kalorier, - vad äter ni egentligen? Känner ni er mätta?

Pga hälsoproblem kan jag INTE på INGA omständigheter ägna mig åt diverse soppdieter, shaker och annat konstigt. Det går inte så inga såna tips tack!!     Vänligt men bestämt.

• Svar på tråden Ni som äter lite kalorier - VAD äter ni? Och håller ni er mätta?
  • HarriettA

Drick mycket vatten och ät alltid frukost och lagad lunch och middag, ät inte bröd!!! Och ät inte efter kl18 på kvällen! Detta konsept körde jag och det funkade hur bra som helst. Äter du middag vi typ 17.30 och känner dig hungrig när du ska sova så drick te, men om du har ätit ordentligt under dagen så brukar det inte bli så farligt. Ämnesomsättnigen är mycket lägre på kvällen däför är det viktigt att inte stoppa i sig massa då....
    lycka till!

• Anonym

Jag äter 1200 kcal om dagen.

Frukost: Dl havregry, 2 dl mjölk och en näve russin + kaffe
    Mellanmål: En banan
    Lunch: Vanlig lunch enligt tallriksmodellen, men gärna mycket protein som ägg och fet fisk (då står man sig längre)
    Mellis: En mandarin
    Middag: Vanlig middag, men tar bara en portion och begränsar kolhydraterna (som är kaloribomb).

Jag är ALDRIG hungrig.

• Danitra

Nu mäter inte jag vad jag äter men tydligen har jag hållit nere på intaget eftersom jag råkat gå ner 8 kilo utan att egentligen försöka.

Det jag gör är:
    1. Hålla mig sysselsatt så att jag inte tänker på mat.
    2. Känna efter om jag verkligen är hungrig eller bara sugen.
    3. Äta en mindre portion, vänta cirka en kvart innan jag tar mer.
    4. Äter mer grönsaker och proteinkällor än kolhydrater, särskilt snabba
    5. Äter rå potatis med salt när jag är sugen på snacks, ger ingen energi till kroppen. 

• hannis

När jag har ätit 1300 kcal om dagen (vilket jag går ner 0,5-1 kg i veckan på) har jag ätit ungefär så här:

Frukost: havregrynsgröt på 1 dl gryn. 1 msk hallonsylt. 1 dl mellanmjölk.

Lunch: 100 gram kött eller fisk. 100 gram ris/pasta/ potatis, grönsaker (ej majs) i så stor mängd som behövs för att bli mätt, ibland 1 msk sås på tex yoghurt eller gräddfil.

Mellanmål: 1 apelsin eller äpple. Te eller kaffe.

Middag: Samma som lunchen

Kväll: te, 1 skiva knäckebröd med 1 tsk smör, 1 skiva skinka.

• Hälsosam livstil

Hej!

Mat som innehåller minst kalorier, mättar och är fettförbrännande är bland annat:

Apelsiner- Trots att de är söta så innehåller de bara 47 kcal per 100 gram och är rik på C vitaminer.

Citroner- Det är det bästa valet för fettförbränning!!! Det innehåller 30 kcal per 100 gram och är kungen över C vitaminer. Eftersom den ger en snabb metabolism så det hjälper det dig att bränna fett när du tränar så ska man dricka det varje dag. Tillsätt det i vatten och drick till lunch och middag. Använd gärna citron för andra maträtter.

Gurka- Innehåller bara 16 kcal per 100 gram!! Eftersom den innehåller mycket vatten. Ät det till snacks så mättar det mer och ger dig mer vitaminer.

Fler tips:

Du ska dricka mycket vatten, eftersom det hjälper din mage med matsmältningen och på så viss så fastnar inte fett kvar på blodet. Just eftersom blodet renas av vatten. Drick 8 glas per dag så räcker det. Det håller också dig mätt. Drick vatten FÖRE maten så att du tar in rätt mängd mat. Om du inte dricker vatten före så kan du överäta. Och om du dricker vatten efter maten så saktar det ner din matsmältning.

Såklart ska du äta middag ca 2-3 timmar före läggdags.

Träna dagligen. Oavsett om du inte har tid så hjälper det fortfarande att träna lite i alla fall. Du kan börja med en tränings form som kallas squats. Om du inte vet vad det är så sök på Google! :) Squats minskar fettet på lår och mage. Det ger en balans också.

**

Om du tyckte om mina tips så gilla gärna de. Jag svarar gärna om du har fler frågor eller vill ha fler tips.

• Anonym (Cissi)

Lchf säger jag bara. Lågkalori funkar inte. För du kan inte köra med det livet ut. Du går upp igen när du slutar. Lchf gör dig mätt.

• Anonym (Räkna)

Börja räkna kalorier, finns flertalet appar att ladda ner. Siktar på att äta runt 1000 - 1600 kcal/dag.

Ät regelbundet

Grönsaker! Satsa på att äta 500 gram frukt och grönt varje dag. Nyttigt, mättande och kalorisnålt.

• IMittFörraLivVarJagTjock

Jag räknar kalorier med appet MyFitnessPal i kombination med intermiitent fastande enligt 16:4-modellen. Ett tag åt jag bara en måltid om dagen (middag), men räknade även då denna noggrant och vägde alla ingredienser osv. Fick återuppta lunch av rent sociala skäl i samband med nytt jobb, men då min lunch i regel är under 200 kcal och min TDEE kring 2000 kan jag komma undan med det trots ett dagligt mål på 1500 kcal. Egentligen är det bara den totala kalorimängden som ensspelar någon roll, fastande har bara syftet att kontrollera aptiten. Jag har mer eller mindre "avskaffat" hunger med hjälp av det och lärt mig själv att helt enkelt inte känna den känslan längre, istället litar jag på min matte och känner efter andra fysiska signaler som yrsel, matthet och i vissa extrema stunder tunnelseende för att avgöra om jag för tillfället har ett alltför lågt kaloriintag för omständigheterna. I regel är det inte ett problem i vardagen eftersom mina rutiner är som de är men helger osv kan medföra problem att följa planen och då får man ibland, med mycket stor betoning på ibland, ta avstamp och helt enkelt äta något trots att budgeten inte tillåter eller kaloriinnehållet är osäkert, men då ska det också för min del åtminstone handla om att man mår fysiskt rejält dåligt och med 100% säkerhet vet att det är på riktigt och inte kroppen som luras. Mättnadskänsla och hungersignaler litar jag inte på. Hade mina fungerat ordentligt hade jag aldrig behövt gå ner i vikt.

Jag är man, började med planen som morbid fet när jag var 27, och lyckades gå ner 42 kilo på under ett år genom att följa den. Har idag ett BMI på 25.1~, vilket betyder att jag fortfarande är överviktig med jag arbetar på det.

Läs på, räkna ut ett lämpligt intag, räkna kalorier noga och ordentligt för allt du äter, lita på matten och strunta i allt vad hunger och mättnad heter.

Svar på tråden Ni som äter lite kalorier - VAD äter ni? Och håller ni er mätta?