• starchick

Hur vet jag om jag har svenska b & engelska b????

Kan tyckas vara en helt puckad fråga men när jag tittar på mitt avgångsbetyg från 1995 så har jag Engelska särskild kurs och Svenska. Ingenstans står A eller B...så hur vet jag om jag har den behörigheten jag behöver (svenska b och engelska b)

Jag gick 2 år Handel & Kontor.

Någon som vet? 

• Svar på tråden Hur vet jag om jag har svenska b & engelska b????
  • Danitra

Det bästa sättet är att skicka in betygen och ansöka om en kurs, vilken som helst. Då prövar antagningen dina betyg och omvandlar dessa till nya betygssystemet.

Det finns också information om hur man omvandlar (tror 2-årig motsvarar Eng A och Sv A men är osäker) men den kan vara svår att förstå. 

• starchick

Ja jag har allt försökt att kolla men kan liksom inte alls fatta riktigt...

• La Lola

Kan du inte få hjälp hos en studievägledare?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Danitra
    starchick skrev 2012-01-21 14:26:59 följande:
    Ja jag har allt försökt att kolla men kan liksom inte alls fatta riktigt...
    Helt förståeligt! 

Skicka in betygen till Antagningen, sök en kurs på högskolenivå och se hur dom översätter betygen. Det är smidigast och säkrast. Då får du också din betygspoäng. 
  • Callan

Betygen och kurserna gjordes ju om så vi som gick ut -97 var de första med nya kurser och betyg.

2-årig handel vet jag dock inte om det ingick svenska och engelska b...

• La Lola
    Danitra skrev 2012-01-21 14:33:50 följande:
    Dom ger generellt det tipset jag just gav.
    Ok.
    Själv fick jag hjälp av en sån för att kolla upp mina betyg så att jag visste vad jag behövde läsa för att kunna söka till förskollärarlinjen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Danitra
    La Lola skrev 2012-01-21 14:35:22 följande:
    Ok.
    Själv fick jag hjälp av en sån för att kolla upp mina betyg så att jag visste vad jag behövde läsa för att kunna söka till förskollärarlinjen.
    Det går ju säkert att översätta, men betygen måste ändå skickas in och registreras hos antagningen om man har planer att läsa på högskolenivå så då kan man lika gärna göra det på en gång.
  • Utropstecknet

Saxat (rekommenderar dock att du, som ovan skriver, kontaktar antagningen);

" Avgångsbetyg från tvååriga gymnasielinjer ger grundläggande behörighet om betyget innehåller 2 årskurser svenska med delat betyg i litteratur och språk samt två årskurser engelska."

Svar på tråden Hur vet jag om jag har svenska b & engelska b????