• astral

Erfarenheter av MUC undersökningen - refluxutredning

Hej
    Min dotter (8mån) ska på MUC undersökning nu på torsdag (dvs röntgen av urinblåsan med kontrast). Jag efterlyser erfarenheter av sådan undersökning både positiva och negativa. Vad kan vi göra för att underlätta för henne. Hon har inte några riktiga gosedjur eller snuttefiltar, så det faller ju bort. Hur gick det för era barn?
    Vad ska man förvänta sig?

En undran från en orolig mamma....

• Svar på tråden Erfarenheter av MUC undersökningen - refluxutredning
  • lupus

Vår son var tre månader när han gjorde undersökningen. Han fick inget lugnande och det gick hur bra som helst. Han tyckte det var lite obehagligt när de skulle sätta katetern, men grät inte så jag tror inte att det gjorde ont. De bedövar innan de sätter katetern också. Uppe på röntgen gick det jättebra. Han var ju tvungen att ligga still ett tag, men de hade så roliga leksaker där att han hade fullt upp. De hade en sådan tv som man skruvar upp och den går utmärkt att titta på när man måste ligga still. Slutsats: jag hade oroat mig i onödan för undersökningen som gick väldigt smidigt. Lycka till!

• JennyS

Vi har gjort MUCG ett par gånger på våran tjej (2,4 år nu) och den 23/1 blir det troligtvis sista gången då vi har varit i Uppsala och opererat refluxen nu i höst.

Jag skulle tro att när hon är 8 månader så får hon lugnande (troligtvis rektalt) innan de sätter katetern, de bedövar och sätter katetern på plats. Sen har vi gått direkt till röntgen där de har sprutat in kontrasten. Ju äldre hon har blivit dessto mer har hon protesterat, men fördelen med Midazolamet är att de glömmer. Det som vi har tyckt vart jobbigast det har varit att sitta i väntrummet på barnmottagningen och vänta på att Midazolamet ska gå ur kroppen.

Jag var så orolig första gången, men även om det är jättejobbigt som förälder att stå bredvid sitt barn och inte kunna hjälpa, så har det faktiskt gått bra.

Lycka till/ Jenny

Svar på tråden Erfarenheter av MUC undersökningen - refluxutredning