• Dahlia

Kan man lita på barnläkare och barnpsykologers utlåtande?

Min son är lite över året och jag har sedan han var ett halvår funderat på om något inte stämmer.
    Han är social och glad (gilar mest barn som är några år äldre)
    Äter bra, sover bra
    klappar ibland
    förstår och utför enkla instruktioner
    lystrar till sitt namn
    ok ögonkontakt (lite sämre på nära håll)

men
    vinkar inte
    pekar inte
    verkar inte ha något särskilt behov av fysisk närhet?
    svårt att följa min pekning (förstår bättre om jag säger att "bollen är bakom dig" än pekar på den.
    Känns som om han ofta "ser förbi" mig. När vi vaknar på morgonen tittar han hellre på sänglampan än på mig?

Jag oroar mig för autism och detta har en barnläkare följt sedan han var ca 6 mån.
    Vi har också träffat en barnpsykolog (duktig och erkänd) med sonen några tillfällen.

Läkaren var lite fundersam när jag tog upp min oro vid 6-mån men menar nu att han inte har några autistiska tecken. Barnpsykologen säger också att han är normalt utvecklad o leker adekvat.

Kan jag lita på detta o försöka få min oro att försvinna eller är det vanligt att erfarna läkare o psykologer har fel?

(jag har även postat tråden i känsliga rummet om man vill svara anonymt av någon anledning)

• Svar på tråden Kan man lita på barnläkare och barnpsykologers utlåtande?
  • pojkens

du borde väl kunna lita på deras utlåtande tycker jag. Jag kan inte mycket om området men vet att de jag känner som fått någon typ av sådan diagnos har ofta fått det betydligt senare. så kanske tycker de inte att man bör oroa sig alltför tidigt? det är inte säkert att man vill diagnosticera så små barn eftersom alla kan utvecklas i lite olika takt. det du kan göra är ju bara at thålla kontakt med vården och kanske ta reda på mer om hur de diagnosticerar för att veta mer. Ibland kan man ju tyvärr som förälder fastna i att jämföra med andra barn. 

ett exempel i vår släkt är en liten kille som alla trodde hade asperger eller likande för att han bara var maniskt intreserad av at thålla ordning och städa och rangordna saker. pratade sent och var måttligt intresserad av andra personer. Men det är inget fel på honom alls, en helt frisk 8åring nu för tiden :). jag säger inte att det inte kan vara problem emd din son, men det är långt ifrån säkert att det är något alls.... så försök lita på dem och följ upp senare om det fortsätter vara frågetecken? 

• Ronjan

Visst ser du som förälder mer av hur ditt barn är och beter sig än andra personer som inte träffar barnet i samma omfattning, även om det är en psykolog/läkare. Samtidigt är det troligtvis personer som har mycket erfarenhet och kunskaper om detta och antagligen skulle kunna se tecken på detta om det nu fanns.

Det är lurigt det här med oro, å ena sidan läser man ofta att en förälders oro (magkänsla) är en viktig indikator och så är det säkert i vissa fall, men många gånger tror jag att man som förälder också fastnar i oro och har svårt att se barnet objektivt. Risken är ju ofta att man läser in sig mycket och ser dessa "symptom" i allt.

Jag tycker att du ska lita på de svar du fått, det låter ju som att ni har träffats flera gånger och att de har haft kännedom om sonen en tid. Det är lätt för mig att säga, men svårare för dig att slå bort oron. 

• Dahlia

Tack för att ni har tagit er tid att svara :)

• Dimisi

Det som du listar som avvikande är ganska få saker och mindre betydelsefulla. Det mesta av det du nämner är kopplat till ögon/syn. Han kanske ser lite dåligt? Å andra sidan är synen inte färdigutvecklad än i den åldern.

Svar på tråden Kan man lita på barnläkare och barnpsykologers utlåtande?