• Mamma med fem

Alf eller Affe?

Kan man heta Alf? Kan man heta Affe?
    Eller är båda uteslutna?

Vilken variant fungerar bäst?

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie ✰ ☆ ★
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alf eller Affe?
  • Lufsan

Ja det kan man. Men tycker inte att det är speciellt fint. 

En dag i sänder.
  • Girlinthecity

Man kan heta Alf, det är ju ett namn. Man kan säkert heta Aff också, men för mig är det något man kallas inget man är döpt till.

• pluttskrutt

Man kan säkert heta båda. Personligen gillar jag inte Alf, och Affe... Betyder inte det apa på tyska?

• Themis

"Affe" betyder mycket riktigt "apa" på tyska, så det tycker jag kanske inte vore så snällt mot barnet.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • zqwx
    Themis skrev 2012-01-21 18:16:59 följande:
    "Affe" betyder mycket riktigt "apa" på tyska, så det tycker jag kanske inte vore så snällt mot barnet.
    Oj vad hemskt! Då måste ju nästan alla svenskar byta namn! Inte kan man heta Neo, Fanny, Britta, Dick, Aina, Jerker, Peder, Marika, Gun, My, Axel, Stig, Cecilia, Frans, Ben, HERREGUD vad synd det är om dom
  • MammaOchGravid

Alf är ju accepterat som namn sedan länge, men jag tänker på den lilla håriga utomjordingen..
    Blev nyfiken på Affe och det finns folk som harAffe som tilltalsnamn, så då måste ju det också vara accepterat som namn.. Men för mig är Affe ett smeknamn.. 

• Themis
    zqwx skrev 2012-01-21 18:32:02 följande:
    Oj vad hemskt! Då måste ju nästan alla svenskar byta namn! Inte kan man heta Neo, Fanny, Britta, Dick, Aina, Jerker, Peder, Marika, Gun, My, Axel, Stig, Cecilia, Frans, Ben, HERREGUD vad synd det är om dom
    Ptja, jag tänker bara på vår fysiklärare i högstadiet, som hette Alf och fick heta der Affe resten av åren så snart vi hade haft den glosan på tyskan.

Klart man kan strunta i det om man vill.
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Krake

Affe skulle gå bort för mig också iom tyskan. Det är ju ändå ett väldigt närliggande och stort språkområde så det känns onödigt att välja ett namn som absolut inte funkar där.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Alf eller Affe?