• Nygift6juni

Det här med förkortad livmodertapp...? Fler?

Jag gick in i vecka 30 igår, bf 6 april...
    Den 4 jan upptäcktes av en slump att livmodertappen var förkortad. Då 2,4 cm och efter 3 dagars vila 2,9 cm.
    Så trots att jag inte vilade så jätte strikt så blev den ändå längre vilket var bra.

För säkerhets skull fick jag en ny mätning av tappen 1 vecka senare och då var den 2,1cm och mjuk...

Jag tycker det är jätte svårt att veta HUR lugnt jag ska ta det. Jag har inga sammandragningar eller förvärkar alls.

Ni som hade kort tapp utan att märka av det hur gick det?
    Ni som hade tapp kring 2 cm...när födde ni?

Läst om många som haft nästintill utplånad tappn och såna som varit inlagda på sjukhus men det känns inte så allvarligt i mitt fall....

• Svar på tråden Det här med förkortad livmodertapp...? Fler?
  • bdknapp

Det där verkar vara så individuellt! I julas sjukskrev man mig när min tapp var ca 3 cm och 1 cm öppen, efter två dagar åkte jag in på förlossningen pga täta sdr. På dom två dagarna hade min tapp krympt 2 cm och det blev snabbt spruta i låret, skinkan och dropp i handen för att stanna upp det hela. Låg inne i tio dagar och fick knappt röra mig. Under dom dagarna växte tappen till sig till 1,5 cm. Det här skedde när jag var i v 29.. Går snart in i vecka 33 och ingen bebis har ploppat ut ännu och tappen är lika kort nu som den var när jag lämnade sjukhuset. Jag har mest sniglat mig fram och gjort saker i överdrivet lugn och ro. Det ska tydligen vara väldigt avgörande huruvida aktiv man är.

• Nygift6juni

Åh en likasinnad!!! :)

När jag först fick reda på att tappen var något kort så hade jag aldrig hört talats om det så jag tog det inte på så stort allvar för läkaren sa "Promenader kan du gärna gå men undvik aerobics"

Jag och min man gick under den helgen 1 mil med barnvagnen(min man drog vagnen) annars var vi hemma och tog det lugnt, jag lyfte inte vår son utan tog det lugnt som läkaren sa... trots en ganska lång promenad så blev min tapp längre. Men mätningen därpå var det lite kortare igen och den läkaren jag träffade då sa att jag absolut inte fick gå promenader eller städa hemma....

När du säger att du sniglar dig fram, är du utomhus överhuvudtaget? Går du korta sträckor till butik mm eller ligger du mest? Har du mycket sammandragningar?

Jag har knappt några...

• bdknapp

Vad du än gör, lyssna på din läkare, eftersom varje dag och vecka gör skillnad för lilla bebisen, särskilt runt dessa veckor! 

När jag kom hem från sjukhuset blev jag beordrad att ligga i sängen, sitta upp och gå så lite som möjligt och det har jag gjort i tre veckor, fram tills nu när jag var på kontroll för att se statusen på tappen som var densamma som när jag låg på sjukhuset. Man blir ju väldigt mentalt påfestrad av att bara ligga, så nu har jag börjat gå ut, handla, städa hemmet, tvättar, gå lite i shoppingcentrum, fast i lugn takt, allting tar dubbelt så lång tid än vad det annars gör ;) Är så himla trött på att ligga ner i sängläge, tillslut får man ju nog.. och det har jag fått nu.

Men man får känna efter lite själv i hjärtat, och se vad man klarar av och vad som känns bäst för en själv. Nu känner jag att jag har passerat "extremt tidig prematur" biten, och därför känner jag att jag kan unna mig att vara delvis aktiv nu.

Kruxet är ju att jag lider av sammandragningar när jag blir för aktiv, så jag vet ju exakt när jag ska börja ta det lugnt. Kan tänka mig att det blir jobbigare för dig som inte får sammandragningar... för då har man ju ingenting att "gå" på. 

Det finns kvinnor som går med helt utplånad tapp och är flera cm öppna utan att känna det.. så.. ja, väldigt individuellt är det.     

Hoppas det går bra för dig! Vila vila vila :) 

• Nygift6juni

Ja,det verkar onekligen vara väldigt olika... önskar jag fick en signal av kroppen iform av tex sammandragningar så jag fick en hint om "hit men inte längre nu är det dax att vila"

Ska på ny mätning imorgon, får väl se vad den visar....

• bdknapp

Hoppas det går bra idag på kontrollen!

• Nygift6juni

Tack! :) Den var oförändrad 1,9-  2,1cm.

Får gå lite korta och lugna promenader men vara uppmärksam på SD. Känns ändå skönt :)

• vixtoria

Jag hade förkortad tapp tidigt i graviditeten med min tvåa, men läkaren (det här var utomlands) bara skrev det i journalen, sedan var det inget mer med det? (Tappen var ca 2 cm någon gång i vecka 24-25).
    Barnet föddes sedan i vecka 38+6 har jag för mig, helt normalt iallafall.

• bdknapp

Skönt att tappen hållt sig :)

• AnnaJL

Hej hörni! Jag har lite samma funderingar... Hade 2,8 cm tapp i vecka 26 och lades in en vecka, hade mkt sds och tapp var också mjuk. Efter några dagar på sjukhus mättes den igen och då oförändrad. Skrevs ut, utan några speciella restriktioner från sjukhuset. När jag pratade med min bm sa hon att jag skule ta det superlugnt tills jag passerat v 32. Så nu har jag gjort det. Har bara legat nästan och haft nästan inga sds alls. Tappmätning på mvc för 2v sen visade att den hade blivit 4 cm igen! Så ska inte på några speciella koller nu, för de verkar rätt lugna med att jag gått så långt. Så började jag lämna min dotter på dagis igår, vilket innebär en del lyft och lite stress även om jag fösöker undvika det. Igår och idag har jag haft betydligt mer sds (ej onda) men det hade jag ju inte å andra sidan inte heller när de upptäckte förkortningen förut... Är i v 33 nu, men vill ju inte riskera att föda barn nu. Hur ska man tänka... 

• saferide

Jag hade 1,5 i v 32 med förra barnet. Jag födde 5 dagar innan BF, så det påverkade inte så mycket.

Svar på tråden Det här med förkortad livmodertapp...? Fler?