• edem

Grön avföring med pyttelite blod i? (6-veckors bebis)

Hej!

Min lilla 6 veckors tjej har de senaste bajsat grönt, eller gul-grönt. Sen kan det komma bajs som är helt senapsgult för att vid nästa blöjbyte va grönt igen.. Men det som oroar mig mest är att när jag bytte blöja nyss så var det lite lite blod i bajset (en fläck på ca 1 cm i diameter). Vad kan det bero på? Nån som varit med om liknande? Jag helammar henne. Jag har inte såriga bröstvårtor så kan inte bero på det... Usch, blev ju orolig nu ju. Hon mår bra annars, men verkar kämpa lite o ha lite ont i magen innan eller precis när hon bajsar. Ska till BVC på tisdag så ska höra med dem då, men vill gärna höra här oxå!

• Svar på tråden Grön avföring med pyttelite blod i? (6-veckors bebis)
  • Fiina

Jag hade ringt 1177 direkt och frågat eftersom det var blod i avföringen. Inget att vänta med tycker jag.

• Fru L

Vår dotter hade ofta grönt bajs. Finns många orsaker till grönt bajs. Googla. Jag tror att en orsak kunde vara att jag bytte bröst för tidigt då hon ammade och då fick hon inte den feta mjölken.

Är blodet klar rött (som från ett sår på fingret) eller mörk rött? Om det är klar rött så kommer det antagligen från ändtarmen. Gas (pruttar) och bajs kan orsaka små sår.

Man bör dock alltid kontakta hälsocentralen/rådgivningen då babyn har blod i avföringen.

• Bebisjuli06

Ring 1177! Det kan vara så enkelt som att ett litet blodkärl har spruckit om hon tex varit hård i magen men det är alltid bättre att kolla en gång för mycket med de som kan det där!

• accept
    Fru L skrev 2012-01-21 20:24:39 följande:
    Vår dotter hade ofta grönt bajs. Finns många orsaker till grönt bajs. Googla. Jag tror att en orsak kunde vara att jag bytte bröst för tidigt då hon ammade och då fick hon inte den feta mjölken.

Är blodet klar rött (som från ett sår på fingret) eller mörk rött? Om det är klar rött så kommer det antagligen från ändtarmen. Gas (pruttar) och bajs kan orsaka små sår.

Man bör dock alltid kontakta hälsocentralen/rådgivningen då babyn har blod i avföringen.
    När man helammar borde det inte bli det, sår menar jag. visst jag kan ju självklart ha fel, tycker bara det känns skumt, amningsbajset (ersättningsbajset också för den delen) är ju inte hårt på minsta sätt, så tycker inte det borde kunna orsaka sår. Kanske är jag som tänker konstigt i och för sig..
  • Coyote

Det KAN vara bara en liten spricka, men det är självklart att du ska kontakta vården direkt, 1177 är ett jättebra alternativ!

• fågelungarna

Hände min bebis med vid ett tillfälle. Jag hade dock råkat komma in på en tråd här på FL med liknande händelse. Verkar inte vara helt ovanligt faktiskt. Blev därför inte jätteorolig. Googlade på det och hittade info som gör gällande att det är rätt vanligt, att det kan bero på mjölkintolerans, men att det bara fanns svagt stöd för det i någon forskning som var gjord. I många fall var det orsak okänd. Min bebis har aldrig haft det därefter och verkar må hur bra som helst, det är flera månader sedan. Färgen varierar beroende på hastigheten i magtarmkanalen har jag hört.

Jag tror inte du behöver vara orolig, men det skadar förstås aldrig att ringa 1177 om du är det.

• goabarn77
    fågelungarna skrev 2012-01-21 20:27:31 följande:
    Hände min bebis med vid ett tillfälle. Jag hade dock råkat komma in på en tråd här på FL med liknande händelse. Verkar inte vara helt ovanligt faktiskt. Blev därför inte jätteorolig. Googlade på det och hittade info som gör gällande att det är rätt vanligt, att det kan bero på mjölkintolerans, men att det bara fanns svagt stöd för det i någon forskning som var gjord. I många fall var det orsak okänd. Min bebis har aldrig haft det därefter och verkar må hur bra som helst, det är flera månader sedan. Färgen varierar beroende på hastigheten i magtarmkanalen har jag hört.

Jag tror inte du behöver vara orolig, men det skadar förstås aldrig att ringa 1177 om du är det.
    För vår lilla tös fortsatte problemet tyvärr och BVC sa att det var normalt. Man övervägde iaf till slut att göra en grundlig tarmundersökning under sövning. Det behövdes aldrig. Vid 3 månader sa man att det nog är mjölkallergi, men den läkte ut snabbt. Men som sagt, inte så ovanligt. Vår dotter hade fått en spricka som orsakade blodet och det läkte med hjälp av suppar vill jag minnas och det gick ganska fort.  
  • edem

Blodet var klarrött, hade det varit mörkare hade jag nog inte ens sett det. Har läst att det kan vara ett sår i ändtarm eller slemhinnor eftersom det är så känsligt än.

• Coyote
    ElsasMum skrev 2012-01-21 20:53:24 följande:
    Blodet var klarrött, hade det varit mörkare hade jag nog inte ens sett det. Har läst att det kan vara ett sår i ändtarm eller slemhinnor eftersom det är så känsligt än.
    Ja, men ring och kolla.
  • edem

Pratade precis med 1177 och de sa att det inte var nån fara alls. Det är ganska vanligt att det blöder lite från ändtarmsöppningen på små bebisar, speciellt om de bajsar mycket/är hårda i magen. Min tjej bajsar efter varje amning fortfarande så det är nog det som har orsakat det. Hon sa att om hon mår bra för övrigt så behöver jag inte oroa mig. Hade det varit nåt allvarligt så hade hon haft ont.

• goabarn77

Bra. Vill bara tillägga att min tjej visade inte på minsta sätt att hon hade ont, ändå hade hon sår i tarmen. Visst är det oftast helt normalt, men om det fortsätter skulle jag kolla upp det.

• Penguine

Min dotter fick så vid 2 veckors ålder och det berodde på mjölkallergi som gjorde bajset grönt, detta gjorde även en spricka i analöppningen. Bajset blev bättre med mjölkfri kost och blodet försvann inte förrän vi började smörja med vaselin på en tops i analen.

• tua

Mitt råd är att du ringer o pratar med BVC om det fortsätter.

Min son hade grön/slemmigavföring med blodstrimmor i när han var några veckor, jag ringde sjukvårdsupplysningen(vår BVC-kontakt jobbade inte), de sa "det är helt normalt, inget du behöver oroa dig för" etc... men det blev inte bättre, snarare sämre, och efter helgen var jag på BVC o de tittade på mig o sa"skippa allt med mjölk i, typisk reaktion på mjölkintollerans"... Funkade, tog dock 2 veckor innan all "mjölk" var ute ur mitt system så att hans mage blev helt ok. Helammar fortfarande, flera månader senare, men har ändrat om min kost för att undvika allt med mjölk, minsta lilla gör att hans mage blir i obalans

• edem

Tack för era svar. Det har inte kommit mer blod och avföringen är mer åt det senapsgula hållet idag och hon verkar inte haft ont i magen på ett par dagar nu (hon hade ofta magknip på natten innan). Vi ska till BVC på tisdag så jag ska ta upp det med dem då även om det är normalt nu. Kanske kommer det tillbaka o då är det ju bra o veta om man ska utesluta mjölkprodukter eller nåt. Tack igen för hjälpen!

Svar på tråden Grön avföring med pyttelite blod i? (6-veckors bebis)