• mrsbarry

mandelolja mot bristningar / stretch marks

Hej..
    Tänkte fråga om det är någon som ha erfarenhet av att använda mandelolja för att hjälpa till
    att föebygga mot bristningar på magen (och på andra drabbade områden)..
    Har läst att det ska funka bra, och om man kollar weledas havandeskapolja som verkar ganska populär
    så är ju huvudingrediensen mandelolja, men att köpa ren kallpressad mandelolja är ju mycket billigare!

• Svar på tråden mandelolja mot bristningar / stretch marks
  • Flicka88

Ingen olja/kräm/salva/ you name it hjälper mot bristningar! Det är hormoner i kombination med genetiskt arv som styr om man får bristningar eller inte. Naturligvis har också hur snabbt magen växer och hur töjbar hud man har, har ett finger med i spelet. Man kan smörja magen för att göra huden mjuk och smidig, men det finns som sagt ingenting man kan göra för att förhindra bristningar. Vissa får dom, andra inte, så är det bara.

~Zackarias 090814~ ~Alexander 100725~ Blendshes.blogg.se
  • Themis

Det finns tyvärr inget som hjälper mot bristningar (striae) enligt alla hudläkare, eftersom de är hormonellt orsakade och ligger i underhuden dit inga oljor eller krämer når.

Sen kan det kännas bra att smörja in en kanske torr och spänd gravidmage och då kan man ju smörja för sitt välbehags skull, men hjälper mot bristningar gör det inte.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • GulTussilago

Håller med föregående talare. Men det har också framkommit att brist på zink och vitamin e (tror jag det var) kan ge mer bristningar.
    Vill du smörja med något (det är skönt när huden stramar) så har de mandelolja på Apoteket :)

• mrsbarry

jo jag vet att det självklat är gener och homoner osv, men som sagt kan alltid va bra att se till att huden är mjuk och smidig så den tar så lite skada som möjligt.. förstår att en oilja ensam inte kan hindra, men som sagt kanske hjälpa till lite.. men har någon av er erfarenhet av mandelolja eller ej ?

• GulTussilago

Jag köpte mandelolja på Apoteket (hon som jobbade där blev lite förvånad över att de hade det..)
    Tyckte att det var skönt att smörja in magen (och fick för övrigt inga bristningar, men det har jag nog mina arvsanlag att tacka för)

• Flicka88
    mrsbarry skrev 2012-01-21 22:27:52 följande:
    jo jag vet att det självklat är gener och homoner osv, men som sagt kan alltid va bra att se till att huden är mjuk och smidig så den tar så lite skada som möjligt.. förstår att en oilja ensam inte kan hindra, men som sagt kanske hjälpa till lite.. men har någon av er erfarenhet av mandelolja eller ej ?
    Jag använde det när jag var gravid med min första, men fick trots det bristningar över hela magen, på höfterna, låren osv. Visst blev huden mjuk, men det var väll allt.
    ~Zackarias 090814~ ~Alexander 100725~ Blendshes.blogg.se
Svar på tråden mandelolja mot bristningar / stretch marks