• Anonym

skillnad mellan lägstanivå och grundnivå?

Hej,
    Jag har letat överallt efter svar på denna frågan men utan lycka! 
    Vad är det för skillnad mellan lägstanivå och grundnivå?

Det står jätteflummigt i Försäkringskassans text:   
    Grundnivå och lästanivå ger dig ett fast belopp per dag.
    Ersättningen på respektive är i de flesta fall lika stor och den är lika för alla:
    180 kr/dag.
    Vadå "i de flesta fall"? Jag har BARA sett 180 kr/dag oavsett lägstanivå eller grundnivå.
    Jag vet att man får grundnivå om man inte har arbetat och inte fått någon SGI fastställt men ersättningsnivåerna är detsamma så jag förstår inte varför ni ger det två olika namn.
    Är det kvarlevnad från förr då det hette garantidagar (grundnivå) och man fick ut 60 kr/dag? Skillnad mellan grundnivå och lägstanivå på den tiden kanske?
    Eller är det olika regler kring det? 

En annan fråga:
    Dubbeldagar. Man har rätt till 30 dagar under barnets första levnadsår.
    Men är det 30 dagar sammanlagt för båda föräldrar? Dvs 15 dagar var eller är det 30 dagar per förälder? Vilket betyder att det går åt 60 föräldrapenningsdagar. 

Med vänliga hälsningar

• Svar på tråden skillnad mellan lägstanivå och grundnivå?
  • Försäkringskassan
    Anonym skrev 2012-01-22 00:49:38 följande:
    Hej,Jag har letat överallt efter svar på denna frågan men utan lycka! Vad är det för skillnad mellan lägstanivå och grundnivå? Det står jätteflummigt i Försäkringskassans text:   Grundnivå och lästanivå ger dig ett fast belopp per dag. Ersättningen på respektive är i de flesta fall lika stor och den är lika för alla: 180 kr/dag.Vadå "i de flesta fall"? Jag har BARA sett 180 kr/dag oavsett lägstanivå eller grundnivå.Jag vet att man får grundnivå om man inte har arbetat och inte fått någon SGI fastställt men ersättningsnivåerna är detsamma så jag förstår inte varför ni ger det två olika namn. Är det kvarlevnad från förr då det hette garantidagar (grundnivå) och man fick ut 60 kr/dag? Skillnad mellan grundnivå och lägstanivå på den tiden kanske?Eller är det olika regler kring det? En annan fråga: Dubbeldagar. Man har rätt till 30 dagar under barnets första levnadsår.Men är det 30 dagar sammanlagt för båda föräldrar? Dvs 15 dagar var eller är det 30 dagar per förälder? Vilket betyder att det går åt 60 föräldrapenningsdagar. Med vänliga hälsningar 

Hej! När man får föräldrapenning på grundnivå betalar vi ett garantibelopp för dagarna på sjukpenningnivå, 180 kronor/dag. Lägstanivådagarna är också 180 kronor/dag. För barn födda före 1 juli 2006 är lägstanivådagarna 60 kronor/dag. Från 2012 kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar under barnets första år. De dagarna kallas dubbeldagar. Föräldrarna kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar. Det innebär att om ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder. Om ni är hemma 30 dagar tillsammans har det gått åt 60 dagar med föräldrapenning. Hälsningar, Elin, handläggare
  • Anonym
    "När man får föräldrapenning på grundnivå betalar vi ett garantibelopp för dagarna på sjukpenningnivå, 180 kronor/dag. Lägstanivådagarna är också 180 kronor/dag."

Hej!

Du har dessvärre inte förtydligat vad skillnaden mellan lägstanivå och grundnivå är för mig.

Lägstanivå= 180 kr/dag. Lägstanivå pratar man bara om om man har en SGI fastställd.
    Grundnivå= 180 kr/dag.
    Jaha?
    Det finns inga skillnader som jag kan märka och enligt din beskrivning så verkar du instämma.
    Det låter som att det är bara något administrativt. Lättare att skilja dom åt och förklara dom?

Tack för svaret om dubbeldagar!
  • Försäkringskassan

Hej!

Lägstanivå är som du skriver kanske mest aktuellt att prata om, om man har en fastställd sjukpenninggrundande inkomst ( SGI) då är det ju en skillnad.

Men ett exempel:
    Du har haft ett jobb, men du uppfyller inte kravet att få föräldrapenning enligt sjukpenningnivå ( det s.k 240 dagars villkoret). Detta innebär att du får ut 180 kr på grundnivån de första 180 dagarna som du tar ut på barnet.
    Därefter på dag 181 och framåt får du enligt sjukpenningnivån, så länge som de finns sådana dagar kvar. ( alltså baserat det jobb du hade innan)
    Då har du alltså både dagar på grundnivån, sjukpenningnivå samt lägstanivå att ta ut om du önskar.

Har man inte haft ett jobb alls så är det ju ingen skillnad i ersättning, men vi kallar det för olika namn.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

Svar på tråden skillnad mellan lägstanivå och grundnivå?