• Pia 832

Sömnproblem hos 5månaders tjej

Hej

Min tjej har sedan födseln sovit relativt dåligt. Svårt att somna och lätt att vakna. På dagarna har det alltid varit lite sömn, nätterna var bra en period på någon dryg månad mellan 3-4,5 månaders ålder. Innan jul ändrades dock sömn (och humör i viss mån) sömnen. Hon började då att sova 30 minuter åt gången på dagarna. Man kan ställa klockan, efter 30 min vaknar hon och går då oftast inte att få att somna om. Hon sover i halvmörkt rum i sin säng eller i vår säng. Efter sådär 20 minuter är hon trött och grinig igen för att hon inte sovit tillräckligt länge. Så får man försöka igen, då tar det en stnd innan man får henne att somna (man måste sitta med och hon vill hålla i min hand för att somna). Hon sover nu 3 st 30minuterspass på dagarna (om man har tur ..). På natten är det katastrof. Hon somnar (oftast ganska lätt efter amning vid 19.30. Lägger ner henne i sin säng och så vaknar hon till efter 30 min eller efter 1timma. Då är det bara att sätta i nappen. Sedan sover hon någon timme till och då är det svårare att få henne att somna om. Sedan håller det på så hela natten, in och ut ur hennes rum en gång i halvtimmen/timmen ibland redan efter 10 minuter. Efter halva natten orkar jag inte mer utan läger henne i vår säng. Resten av natten är hon vaken/halvvaken och smågråtter, gnyr, spottar ur nappen till kl 5-6 då hon äter och sedan vill hon inte sova mer. Vissa nätter ger jag henne bröstet men det hjälper inte. Hon får mat, gröt och amning på dagarna. Hon är komjölksallergisk så hon kan inte ta vanlig ersättning och hon vill inte ha den mjölkfria så sista målet på kvällen och första på morgonen får bli amning. VAD ska vi göra, varför vill hon/kan hon inte sova? Jag känner att jag snart bryter hop!  Tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 10:59
    Ska tilläggas att vi har en son på snart 3 oxå. Jag kan därför inte alltid ligga med när hon ska sova.

Svar på tråden Sömnproblem hos 5månaders tjej