• Puttra

3,5 åring med skorv och håret ramlar av

Min 3,5 åriga tjej har aldrig haft skorv som bebis, så jag har ingen erfarenhet.
    Idag upptäckte jag en brun/gul massa i hennes hårbotten, nästan framme vid luggen. Den ser ut som skorv som jag sett på andra barn, men jag är inte säker.
    När jag tar i det försiktigt med naglen så lossnar den lätt och håret följer med i stora tussar. Är det normalt?
    Vad göra?
    Låta det sitta? Ser äckligt ut.
    Pilla bort det och få en stor kal fläck på köpet?
    Behandla? I så fall med vad?

• Svar på tråden 3,5 åring med skorv och håret ramlar av
  • Girlinthecity

Vårt barns hårbotten blev mycket bättre med vanligt mjällschampo.

• Miss P71

jag hade tagit kontakt med vårdcentralen imorogn..

• Havsjungfrun

Det är absolut skorv! Precis så har vår son som är 6 år och hans kom också i din dotters ålder. Borago som finns på Apoteket är det bästa, löser upp sig av sig själv. Pillar man loss det för hand följer håret med... Schampo med Tee tree oil är bra om man behöver hålla efter det sedan.

Miss P71 skrev 2012-01-22 12:38:57 följande:
    jag hade tagit kontakt med vårdcentralen imorogn..
    Behövs inte...

• Krake

Ta olja eller någon fet kräm (vattenfri) i huvudet på henne över natten. Sen är det bara att kamma ur skorven. Det följer inte med lika mkt hår då, bara det som redan är dött och som hänger i skorven.

Moster, inte monster.
  • Diablo

Jag hade också tagit vanlig barnolja och låtit det sitta i över natten och sedan kammat bort skorvet på morgonen, skonsamt och smärtfritt!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Havsjungfrun
    pussgurkan86 skrev 2012-01-22 16:02:11 följande:
    trillar håret av när man har skorv??
    Inte av sig själv men när man pillar loss det med nageln utan att ha smörjt innan följer i princip alltid lite hår med.
    Diablo skrev 2012-01-22 16:08:54 följande:
    Jag hade också tagit vanlig barnolja och låtit det sitta i över natten och sedan kammat bort skorvet på morgonen, skonsamt och smärtfritt!
    Med Borago slipper man både kladdet och kammandet, det löser upp sig av sig själv. Enda nackdelen är att den inte luktar så gott.

• Puttra

Ok tack för tipsen. Blir en runda till apoteket imorgon.
    Tycker att vårdcentralen eller bvc känns lite mycket.

• vivianne

Vi använder salsyvase (osäker på stavning) lite då och då för att ta bort skorv i dotterns hårbotten. En engångsbehandling. Har fått för mig att Borago ska appliceras flera dagar i sträck och därför inte gett mig på det. Orkar inte tvätta håret varje morgon i en vecka... (ja, jag är en latmaja ).

Ibland sitter håret fast i skorvet och det är därför det lossnar när man pillar på det. Det är alltså hår som  lossnat på naturlig väg den sista tiden men inte trillat av utan stannat kvar i skorvet...

• Havsjungfrun
    vivianne skrev 2012-01-22 17:32:40 följande:

Vi använder salsyvase (osäker på stavning) lite då och då för att ta bort skorv i dotterns hårbotten. En engångsbehandling. Har fått för mig att Borago ska appliceras flera dagar i sträck och därför inte gett mig på det. Orkar inte tvätta håret varje morgon i en vecka... (ja, jag är en latmaja ).

Ibland sitter håret fast i skorvet och det är därför det lossnar när man pillar på det. Det är alltså hår som  lossnat på naturlig väg den sista tiden men inte trillat av utan stannat kvar i skorvet...

Men Borago är inte fett och kladdigt så det är bara att smöja utan att behöva tvätta håret varje morgon.
Svar på tråden 3,5 åring med skorv och håret ramlar av