• Anonym (Pappan)

Vi ska flytta till Östersund!

Jag väljer att vara anonym eftersom vi vill hålla flytten hemlig. 

Vi har länge varit less på vår nuvarande stad och haft funderingar på att flytta. 
    Eftersom vi velade fram och tillbaka utan att kunna bestämma oss så skrev vi upp några städer vi kunde tänka oss och plockade fram en Sverigekarta. Vi lät barnen peka på kartan och den stad på vår lista som var närmast stället barnen pekade på skulle vi välja... Resultatet blev Östersund!  

Nu till problemet.. Vi vet ingenting om Östersund!
    Vi har varit där 2 ggr men inte direkt insatt.

Vad måste man veta för att bo där? Vilka områden rekommenderas för barnfamiljer? Vad finns det för aktiviteter för barnfamiljer? Badstränder? Köpcentrum? Hur mycket kostar en villa i genomsnitt? Vilka förskolor/skolor är att rekommendera? Hur ser brottsligheten ut i staden? Hög/Låg? Hur ser naturen ut? Dvs finns det fina, gröna parker, vackra sjöar, bra cykelavstånd och bra utbud av cykelbanor? 

Vi vill veta allt som är värt att veta innan flytten! 
    Berätta det ni vet {#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden Vi ska flytta till Östersund!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Pappan) skrev 2012-01-22 12:54:54 följande:
    Jag väljer att vara anonym eftersom vi vill hålla flytten hemlig. 

Vi har länge varit less på vår nuvarande stad och haft funderingar på att flytta. 
    Eftersom vi velade fram och tillbaka utan att kunna bestämma oss så skrev vi upp några städer vi kunde tänka oss och plockade fram en Sverigekarta. Vi lät barnen peka på kartan och den stad på vår lista som var närmast stället barnen pekade på skulle vi välja... Resultatet blev Östersund!  

Nu till problemet.. Vi vet ingenting om Östersund!
    Vi har varit där 2 ggr men inte direkt insatt.

Vad måste man veta för att bo där? Vilka områden rekommenderas för barnfamiljer? Vad finns det för aktiviteter för barnfamiljer? Badstränder? Köpcentrum? Hur mycket kostar en villa i genomsnitt? Vilka förskolor/skolor är att rekommendera? Hur ser brottsligheten ut i staden? Hög/Låg? Hur ser naturen ut? Dvs finns det fina, gröna parker, vackra sjöar, bra cykelavstånd och bra utbud av cykelbanor? 

Vi vill veta allt som är värt att veta innan flytten! 
    Berätta det ni vet {#emotions_dlg.flower}
    Jobbet då..ska ni inte jobba????
  • La Lola
    Vad måste man veta för att bo där?
    Att det kommer massor av snö på vintern?
    Vilka områden rekommenderas för barnfamiljer?
    Alla har väl sin charm. Vi bor i Brunflo o här bor det många barnfamiljer.
    Vad finns det för aktiviteter för barnfamiljer?
    A
    lla möjliga? Badhus, lekplatser, skidspår, Djungelhuset....
    Badstränder?
    Finns men jag är dåligt insatt var eftersom vi inte badar i sjöar. Rek dock Forsaån.
    Köpcentrum?
    Lillänge och själva stadskärnans butiker.
    Hur mycket kostar en villa i genomsnitt?
    Beror på i vilket område men jag gissar på...1,7 kanske....
    Vilka förskolor/skolor är att rekommendera?
    Det beror ju på var ni vill bo. Jag känner bara till de i mitt område.
    Hur ser brottsligheten ut i staden? Hög/Låg?
    R
    ätt lugnt tycker jag. Jag är inte rädd att gå ute själv på nätterna....
    Hur ser naturen ut? Dvs finns det fina, gröna parker, vackra sjöar, bra cykelavstånd och bra utbud av cykelbanor?

Jepp! Cykelbanorna borde vara bättre utbyggda tycker jag men återigen, det beror på område.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-22 13:07:06 följande:
    Jobbet då..ska ni inte jobba????
    Klart vi ska men det är väl ingen brådska? För övrigt så kan jag ju inte ställa frågan "Vilket jobb ska man ha?" Obestämd
    Vi kommer såklart söka jobb men vi ska flytta dit först.. Sen ser vi när vi får jobb 
  • Anonym (Pappan)
    La Lola skrev 2012-01-22 13:22:59 följande:
    Att det kommer massor av snö på vintern?
    Det är vi vana med så det gör ingen större skillnad!
    Alla har väl sin charm. Vi bor i Brunflo o här bor det många barnfamiljer.
    Alla möjliga? Badhus, lekplatser, skidspår, Djungelhuset....
    Finns men jag är dåligt insatt var eftersom vi inte badar i sjöar. Rek dock Forsaån.
    Lillänge och själva stadskärnans butiker.
    Beror på i vilket område men jag gissar på...1,7 kanske....
    Det var inte så farligt! Trodde det skulle vara dyrt :) 
    Det beror ju på var ni vill bo. Jag känner bara till de i mitt område.
    Brunflo.. Ligger det mitt i staden? Kan du rekommendera några skolor i det området? 
    Rätt lugnt tycker jag. Jag är inte rädd att gå ute själv på nätterna....
    Perfekt! Man behöver ju ändå inte vara ute mitt på nätterna =)
    Jepp! Cykelbanorna borde vara bättre utbyggda tycker jag men återigen, det beror på område.
    Tack så mycket för dina svar  
  • La Lola
    Anonym (Pappan) skrev 2012-01-22 13:37:46 följande:
    Tack så mycket för dina svar  
    Svarar gärna på fler frågor om jag kan.
  • jeje01

Först och främst VÄLKOMMEN!
    Vi har själv precis flyttat tillbaka hit till Östersund.

Ett tips är att ta kontakt med inflyttningsservice, de kan tipsa om det mesta från barnomsorg till jobb.

Väldigt modigt att peka och flytta :)

• Anonym (undrar)
    Anonym (Pappan) skrev 2012-01-22 13:32:00 följande:
    Klart vi ska men det är väl ingen brådska? För övrigt så kan jag ju inte ställa frågan "Vilket jobb ska man ha?" Obestämd
    Vi kommer såklart söka jobb men vi ska flytta dit först.. Sen ser vi när vi får jobb 
    Jaha,,andra gör precis tvärtom,,, Först jobb sen flytt,,O vad ska ni leva på ? Tänk om ni INTE får något jobb? ska ni leva på soc då?..Ta först o kolla om ni FÅR någon lägehet UTAN jobb? Tycker ni verkar omogna...
  • Anonym (Jamtlandstöus)

Vad kul! Välkommen hit! Flört För att svara på dina frågor så:

Vad måste man veta för att bo där?
    Det har inte varit sådär jättevarma fina somrar på senaste så det e inte som nere på Gotland precis om det e det man är ute efter,det kommer mycket snö på vintrarna! Det är rätt långa avstånd mellan allt,inte om man bor mitt inne i stan kanske men om man ska bo en bit utanför och ha villa tex så är bil ett måste! Iaf i mitt ycke,skulle känna mig otroligt låst utan bilen här iom att det oftast är några mil att åka Glad

Vilka områden rekommenderas för barnfamiljer?
    Beror lite på vart och hur ni vill bo,hur nära Östersund och så. vill man bo lite utanför i ett villa område elr liknande så skulle jag säga Ås,Byskogen,Birka (Alla 3 ligger ungefär 0.5-1 mil utanför  Östersund) Annars är Torvalla lätt att få boende i och ett ställe där det bor många barnfamiljer.

Vad finns det för aktiviteter för barnfamiljer?
    Allt möjligt! Badhuset, Djungelhuset ( ett stort lekhus för barn),bio. PÅ vintrarna då vi har mkt snö så finns det många slalombackar,pulkabackar,skoteråkning och Vinterstaden för barnen. Många av aktiviteterna i Östersund är dock friluftsaktiiteter, sommar som vinter.. Så gillar man inte att vara ute i friska luften mycket så vet jag inte riktigt om det är ett så roligt ställe att bo på då det finns rätt dåligt med inneaktiviteter..

Badstränder?
    Storsjön har många fina badstränder runtomkring. Forsaån är fint också.

Köpcentrum?
    Lillänge och sen själva stadskärnan nere i Östersunds centrum.

Hur mycket kostar en villa i genomsnitt?
    Skulle tippa på minst 1.7 som La Lola sa.

Vilka förskolor/skolor är att rekommendera?
    Inte en aning då jag inte har egna barn Tungan ute

Hur ser brottsligheten ut i staden? Hög/Låg?
    Det där är lite beroende på vart man bor,vissa områden är värre än andra. Men rent generellt så tycker jag det är rätt lite, jag är inte särskilt rädd att vara ute själv på kvällarna. Men då bor jag lite utanför city också och inte mitt i smeten Glad

Hur ser naturen ut? Dvs finns det fina, gröna parker, vackra sjöar, bra cykelavstånd och bra utbud av cykelbanor?
    Oh ja! Det är väldigt vackert i Östersund! Hur mycket cykel och gångbanor som helst. Många parker,mycket sjöar och skog också såklart fjällen på det. Man ser rakt ut över fjällvärlden när man står och blickar ut över Storsjön,hur vackert som helst! Glad  Som sagt,ett perfekt ställe för friluftsliv och vacker natur och mycket friskluft Flört

• La Lola
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-22 13:50:16 följande:
    Jaha,,andra gör precis tvärtom,,, Först jobb sen flytt,,O vad ska ni leva på ? Tänk om ni INTE får något jobb? ska ni leva på soc då?..Ta först o kolla om ni FÅR någon lägehet UTAN jobb? Tycker ni verkar omogna...
    Fast du har ju ingen aning om hur Ts ekonomiska sits ser ut eller hur.
    Tänker man att man ska köpa ett hus så är nog inte soc det första man tänker på......
Svar på tråden Vi ska flytta till Östersund!