• Minna76

Du som valt Älvsbyhus!

Jag undrar om du som byggt med Älvsbyhus....hur har det gått? Blev det som du hade tänkt dig? Är du nöjd med ditt hem?

Vad får man välja och påverka själv?

När jag surfar runt så är det ju absolut billigaste alternativet och jag är inte intresserad av att dra på oss stora lån, utan vill ha ett trevligt, tryggt och praktiskt boende. Bra inrett givetvis och mysigt. Visst finns det andra alternativ men de är ju så dyra, och det kan avskräcka.

Vad skulle du göra annorlunda? Finns det något man bör tänka på innan? Eller bara åsikter i allmänhet?

• Svar på tråden Du som valt Älvsbyhus!
  • Förstånd

Efter reportaget i Uppdrag Granskning kommer jag aldrig någonsin köpa ett sådant hus.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Lumo

En nära bekant har köpt ett 3 år gammalt begagnat Älsvbyhus. De har fått byta allt. Golvet var snett, så parketten knakade som i ett 200 år gammalt hus. Badrummet har ju alltid plastmattor så när de skulle sätta in kakel fick de även riva o förstärka innerväggarna då de är så klena att de inte kan böra kakel. Köket är bytt. I badrummet uppe frös vattnet varje vinter eftersom de dragit rören på utsidan utan isolering. Dräneringen runt huset var bristfällig, de har fått dränera om. Huset är även snett o vint. Listerna var satta av en klåpare med stora skarvar.

Ja, många av dessa fel beror nog på byggaren, inte bara Älvsbyhus. Men kvalitén känns verkligen inte bra, även nu när de bytt allt. Det sitter lixom i väggarna. Man kan inte tro att huset är nytt.

Vi bor i ett 4 år gammalt Götenehus o där känns det fortfarande sprillans. Inga renoveringar behövs här på måååånga år. Här snackar vi att det känns exklusivt "i väggarna". Så ja, välj husleverantör med omsorg om du vill behålla hälsan, både den fysiska o psykiska hälsan!

• hannis

Bor i ett Älvsbyhus som vi byggde 2008 och vi är jättenöjda. Allt är precis som vi vill ha det, både inredning och planlösning.

Vi valde bort badrum och byggde eget med kakel och klinker, badrumsmöbler, golvvärme mm och övervåning har vi också byggt själva. Även där med kakel och klinker, golvvärme och spots i taket.

Älvsbyhus har varit väldigt bra att ha att göra med genom hela byggprocessen samt efteråt och huset är prisvärt och energisnålt att bo i.

• PiaMaria

Vi är mitt uppe i byggprocessen med Eksjöhus.

När vi gick igenom husleverantörerna så märker man att det skiljer otroligt mycket på vad man får i priset.

Har vänner som byggt med älvsbyhus, och bara deras skit gör att jag skulle välja bort det direkt.
    Men finns ju folk som är nöjda, men dom har nog haft bra byggare. Det är mer där det skiter sig.

Det är riktigt stor skillnad på standard i huset.

Ett "från" pris kan i slutänden vara dyrare än ett standardhus hos en annan leverantör.

kolla gärna våran husblogg hos Eksjöhus
    www.villabyggarna.se/pia-maria

Lycka till med vad ni än väljer!

• piluttadig

Vi är otroligt sugna på husbygge!

Vi har kikat runt på olika men vi gillar Älvsbyhus mest. Sen har vi många bekanta och släktingar som byggt med Älvsbyhus och alla är väldigt nöjda.

• NeWil
    PiaMaria skrev 2012-01-29 20:07:52 följande:
    Vi är mitt uppe i byggprocessen med Eksjöhus.

När vi gick igenom husleverantörerna så märker man att det skiljer otroligt mycket på vad man får i priset.

Har vänner som byggt med älvsbyhus, och bara deras skit gör att jag skulle välja bort det direkt.
    Men finns ju folk som är nöjda, men dom har nog haft bra byggare. Det är mer där det skiter sig.

Det är riktigt stor skillnad på standard i huset.

Ett "från" pris kan i slutänden vara dyrare än ett standardhus hos en annan leverantör.

kolla gärna våran husblogg hos Eksjöhus
    www.villabyggarna.se/pia-maria

Lycka till med vad ni än väljer!
    Roligt att hitta fler som bygger med Eksjöhus. Vi byggde med dem förra året och är väldigt nöjda med vårt val av husleverantör.

Älvsbyhus valde vi bort direkt då deras standardval var riktigt dåliga och man inte ens kunde välja till bättre alternativ om man ville (så som t ex kaklat badrum). Deras hus ser billiga ut men efter att man lagt till de val man vill ha för att ha ett hus i normalstandard, så som t ex isolerad övervåning, fönster övervåning osv så är de inte så mycket billigare längre. Det är svårt att jämföra husleverantörer just därför, för att de inte erbjuder samma saker i sitt pris.
  • piluttadig
    NeWil skrev 2012-01-30 13:36:18 följande:
    Roligt att hitta fler som bygger med Eksjöhus. Vi byggde med dem förra året och är väldigt nöjda med vårt val av husleverantör.

Älvsbyhus valde vi bort direkt då deras standardval var riktigt dåliga och man inte ens kunde välja till bättre alternativ om man ville (så som t ex kaklat badrum). Deras hus ser billiga ut men efter att man lagt till de val man vill ha för att ha ett hus i normalstandard, så som t ex isolerad övervåning, fönster övervåning osv så är de inte så mycket billigare längre. Det är svårt att jämföra husleverantörer just därför, för att de inte erbjuder samma saker i sitt pris.
    Jag vet att Älvsbyhus nu har bytt, så några saker som var tillval är nu standard och tydligen ska det blir ännu mer modernt.
  • Sussi01

en stor fördel med Älvsbyhus är att du får en totalkalkyl - du vet vad du som ingår klart och tydligt. Det är betydligt svårare att få en så bra översikt med andra husleverantörer. De är också tryggt att veta att Älvsbyhus är ett ekonomiskt stabilt företag - i dessa tider faller ju många leverantörer bort från marknaden...

• PiaMaria

Vi har en totaltkalkyl på Eksjöhus och det fick vi hos alla husleverantörer som vi pratade med innan vi bestämde oss.

Så det har nog majoriteten av alla husföretag

• Sussi01

Två klick in på Älvsbyhus hemsida så finns priser för alla husmodeller i hela landet presenterat... Känns bra att direkt, i ett tidigt skede kunna jämföra med andra aktörer på marknaden. Såg också att de uppdaterat både standard och tillvalslistan rejält, gillar framförallt trappan!

• NeWil
    Sussi01 skrev 2012-02-07 22:34:45 följande:
    Två klick in på Älvsbyhus hemsida så finns priser för alla husmodeller i hela landet presenterat... Känns bra att direkt, i ett tidigt skede kunna jämföra med andra aktörer på marknaden. Såg också att de uppdaterat både standard och tillvalslistan rejält, gillar framförallt trappan!

Oj, jobbar du som säljare på Älvsbyhus eller? Känns nästan så ;) Jättebra att de har prisinfo tillgängligt osv men det gör ju fortfarande inte att huset i sig är bra, kritiken de fått talar ju emot dom. Gå in och prata Älvsbyhus på byggahus.se så får du en inte lika trevlig bild av företaget...
  • Stefan A

Att välja husleverantör är inte helt lätt om man inte är intresserad och har möjlighet att jämföra vad man faktiskt får för pengarna som man betalar och vad man verkligen prioriterar när man bygger nytt!

Självklart har priset betydelse av vad man betalar och vad man får för det!
    jag kan dra en snabb jämförelse med ikea och Älvsbyhus och hoppas ni inte missförstår mig då...
    eller när det gäller bilar.... skoda eller audi eller någon annan lite mer "lyxig" bil som kostar betydligt mer!
    tror då dom flesta förstår att det finns bättre men att det är ett prisvärt alternativ!

Vi byggde ett Älvsbyhus, Sleipner -09 och för dom ca 1,2 miljonerna det då totalt kostade att bygga det, fick vi ett bra hus väldigt snabbt och smidigt som vi är nöjda med!

Är man lite händig själv tror jag underlättar betydligt och det kan även påverka det totala priset  på huset när man till slut bestämt sig för att bygga nytt!
    Som vid alla husbygge så behövs lite tur med hantverkarna och bygglaget man får, men i grunden ett klart prisvärt alternativ som många valt både före och efter oss vilket även det känns tryggt
    och troligen är det inte helt utan orsak!

Tänker inte tala om vad just ni ska välja men för oss har det totalt sett vart en bra lösning på vad vi ville ha till ett klart prisvärt alternativ, som kändes helt rätt för oss då och känslan har inte förändrats efter snart fem år i huset!
    mvh Stefan Axelsson

Svar på tråden Du som valt Älvsbyhus!