• Anniiee

Gammal hund kissar konstant.

Har en liten blandras tik som fyller 10 år nu i dagarna. Min pappa har henne nu då jag bor i lägenhet och inte kan ha henne. Men vilket fall, nu vet jag inte riktigt allt, men pratat med pappa och fått en liten uppfattning och har ingen aning om detta är vanligt beteende för en äldre hund, speciellt tik.

Hon kissar HELA tiden, och LÄNGE. Det är som det går "trögt" när hon är ute, sätter sig med en gång i flera minuter, går någon meter och kissar i flera minuter och fortsätter så under hela promenaden, så fort hon kommit in vill hon ut igen. Började kissa inne, så nu får hon ha löpblöjan på sig vilket funkar alldeles utmärkt.

Farfars kompis är en gamal vetrinär som vi alltid gått till, farfar ringde honom och han sade att han vet precis vad det var för fel på henne och gav oss ett recept, hon är inne på sin andra kur med medecin nu och det hjälper inte..

Ska ringa och boka tid hos vet imorgon är det tänkt. MEN... någon som känner igen dessa symptomen och kanske kan veta sig vad det är?

• Svar på tråden Gammal hund kissar konstant.
  • Marre79

Kan vara njurarna som börjar svikta. Dricker hon mer och har hon börjat magra?

• izzibizz

Vår tik fick samma sak men hon var 12 år. Ett besök hos vet visade att njurarna var på väg att ge upp. Fanns tyvärr inget mer vi kunde göra för henne. Tycker du ska ta hunden till vet. Vår hund skämdes mycket av detta då hon även kissade inne medveten om att hon inte fick göra det men kunde helt enkelt inte hålla sig. Hon kissade hela oceaner.

• mariaq

Min hund kissade mycket inne trots att vi just hade varit ute med henne, det visade sig att hon hade livmoderinflamation

• mannehund

Är i samma sits som du tyvärr....tik 11 år som kissar inne sedan några månader....Har varit hos veterinär, alla prover är bra inkl. sockret. De tog hur mycket prover som helst. Dricker mer än dubbelt så mycket som hon behöver till sin storlek (28 kg, så behovet ligger på ca 1,4 liter). Och kissar oceaner...massor av gånger om dagen....inne som ute.....Har en spondylos sedan tidigare i ländryggen och nu funderar veterinären på om det kan börjat trycka på nerver som gör att hon inte kan hålla sig...men hon borde ju inte bli så törstig av det? Ska göra ultraljud på fredag buk och njurar (gjort tidigare också). Dessutom är hon kastrerad sen flera år tillbaka så det kan inte vara sådana problem heller. Börjar fundera på om hon kan ha fått nån tumör i huvet som gör att signalsubstanserna till törsten inte funkar som de ska.... Kanske kan jag komma med nåt bra råd vad ni kan leta efter när vi varit hos veterinären på fredag, om du inte redan fått veta vad orsaken till din hund kissande är då. 

• mimbo

Cushings kanske? Då dricker och kissar hunden mycket. Sen tillkommer andra symptom som pälsavfall och rund buk mm..
    Tog veterinären ett år nästan innan dom kom på att det var vad vår då 7-åriga hane led av. Han fick sen äntligen rätt medicin, och levde tills en månad innan han fyllde tolv!

Annars är väl njurar och diabetes nära till hands att misstänka?

• kutiom

Min tik gjorde detsamma och jag skyllde på åldern och tog till slut henne till veterinären. Då visade det sig vara livmoderinflammation! Hon opererades och blev bra, nu är detta fyra år sedan och hon är fortfarande med

• FebruariVals

Tänker direkt på min 9-åriga tik när hon fick operera bort livmodern. Det kom fort å i samband med slutet på ett löp så vi reagera inte på att hon var lite väl kissig först. Kolla upp det snarast för vi avaktade under en helg å på måndag morgon hann vi in med henne, vilket visade sig vara i sista stund. Lycka till hoppas det ordnar sej!

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Anniiee

Lite seg att skriva nu med var hos vetrinären där dom gjorde ultraljud och livmorder och njurar var friska, men var något i urinblåsan som visade sig vara en jätte elak bakterie som alla antibiotika inte biter på varav den hon hade först var en sådan så nu har hon fått en ny sort och hoppas den biter =) Och tur det inte var något värre =)

• solis ortus
    Anniiee skrev 2012-02-13 10:40:37 följande:
    Lite seg att skriva nu med var hos vetrinären där dom gjorde ultraljud och livmorder och njurar var friska, men var något i urinblåsan som visade sig vara en jätte elak bakterie som alla antibiotika inte biter på varav den hon hade först var en sådan så nu har hon fått en ny sort och hoppas den biter =) Och tur det inte var något värre =)
    Ja man skall inte bara lite till gamla veterinärer som finns i bekantskapskretsen
Svar på tråden Gammal hund kissar konstant.