• Prinsessans mamma

Nån som färgat om soffklädsel? Resultat?

Har kommit över en IKEA-soffa. Den har utgått, men har fräsch vit klädsel som jag skulle vilja färga om möjligt... Extraklädslarna kostar ju allt mellan 3 och 7 000

Bomullstyg.

Själva sofftyget går in för sig, dynklädseln kan man ta två i taget i maskin

Har nån testat? Tips? =)       

• Svar på tråden Nån som färgat om soffklädsel? Resultat?
  • starlight

jag färgade klippansoffan tyget till äppelgrönt,blev jättefint,men med vita sömmar :)

• Hankii

Vi färgade om vårat sofföverdrag, hade grönt/beige och skulle färga till svart men det blev brun/beige istället, inte så snyggt men textil färgen köpte vi dock på öob

• La Lola
    starlight skrev 2012-01-22 16:24:53 följande:
    jag färgade klippansoffan tyget till äppelgrönt,blev jättefint,men med vita sömmar :)
    Samma här fast jag färgade det rött.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • starlight
    Prinsessans mamma skrev 2012-01-22 16:28:39 följande:
    Hade du "vanlig" tvättmaskin? Blev det inget flammigt?

Minns du vilket fabrikat på färg du använde? 

japp,vanlig tvättmaskin,du får kolla att den inte blir för full om du har flera klädslar. Sen är det viktigt att läsa färg råden,att man ska infärga i 60 grader osv.Mitt blev inte flammigt. Färgen köpte jag på ica, tror det är Nordins.
  • starlight
    Prinsessans mamma skrev 2012-01-22 18:43:55 följande:
    tusen tack!!!

:), med att du inte ska ha full maskin menade jag att det kan bli flammigt om det är för fullt
  • Prinsessans mamma

Ja, alltså klädseln till dynorna gick in två åt gången. Det går ju att ta en åt gången. Värre med klädseln till själva soffan, den är ju i ett stycke. Å andra sidan är det ju bara armstöden och kappa nertill som syna, resten täcker ju dynorna. Det är en Ekeskog btw

• starlight
    Prinsessans mamma skrev 2012-01-22 21:56:32 följande:
    Ja, alltså klädseln till dynorna gick in två åt gången. Det går ju att ta en åt gången. Värre med klädseln till själva soffan, den är ju i ett stycke. Å andra sidan är det ju bara armstöden och kappa nertill som syna, resten täcker ju dynorna. Det är en Ekeskog btw

vi har också ekeskog :) och tyget på soffan är ju inte så stort,så det går säkert jättebra :) men vi beställde faktiskt en helt ny klädsel till vår ekeskog på bemz.com,de har till och med marimekko tyg :D,kanske något för framtiden..lycka till Glad
  • Prinsessans mamma

tjaaa, tittade på bemz, men de kostade ju runt 7.000:- Då kan vi lika gärna köpa ny soffa...
    Vad kostade eran klädsel? 

Finns http://www.savemysofa.com/epages/62005383.sf/sv_SE/ också, skickade efter 5 gratisprover på tyg, men fick inte rätt nyans. Fanns som  kostade 2 - 3000, känns väldigt på gränsen det också. Då ska jag verkligen hitta rätt färg. 

• starlight
    Prinsessans mamma skrev 2012-01-28 11:59:35 följande:
    tjaaa, tittade på bemz, men de kostade ju runt 7.000:- Då kan vi lika gärna köpa ny soffa...
    Vad kostade eran klädsel? 

Finns www.savemysofa.com/epages/62005383.sf/sv_SE/ också, skickade efter 5 gratisprover på tyg, men fick inte rätt nyans. Fanns som  kostade 2 - 3000, känns väldigt på gränsen det också. Då ska jag verkligen hitta rätt färg. 

tror det gick på drygt 5000 till två fåtöljer och en soffa, fast det var för 4 år sedan. Vi tycker såpass mycket om vår soffgrupp så att vi kommer att köpa ett nytt överdrag från bemz znart igen, en ny soffa från typ mio går ju lätt på runt 30 tusen så vi ska försöka satsa på vår ekeskog :)
  • starlight
    Prinsessans mamma skrev 2012-01-28 14:40:47 följande:

...då måste jag nog titta noggrannare....undrar var jag fick 7.300 för bara soffan ifrån?

Tack för tipset 

vissa tyger är ju dyrare än andra du får klicka runt och jämföra :)
Svar på tråden Nån som färgat om soffklädsel? Resultat?