• Anonym

Behöver hjälp med hur man ska ta avföringsprov!

Ursäkta rubriken men behöver verkligen hjälp. Ska lämna avföringsprov i veckan och har fått hem sådana där rör. Fick inte med nån instruktion men jag fattar jag ska doppa pinnen,sätta tillbaka och skaka. Min fråga är, ska jag skaka så det blandas ut i den där vätskan som är i röret? Kan jag förvara i kylskåp?

• Svar på tråden Behöver hjälp med hur man ska ta avföringsprov!
  • krakel

Är det långa rör med en jättetops??? Som ska stickas ner i svarkt smörja???? Isf behöver du bara doppa topsen i avföringen o sen sticka i den i röret. Ja det ska förvaras i kylen.

• krakel

Om det är ett rel litet tjockt rör med brunt skruvlovk så stick ner det i avföringen se till att det kommer i skårorna sätt tillbaka det o skruva på skaka lite o sen in i kylen.

Ska du ta fler???? då kan det ju va så att du ska numrera dem. Antar du fick med namnlappar???

• Anonym (japp)

Tog avföring från pappret när jag torkat mig, (med topsen) sen ner i röret och skaka tills det hade löst upp sig. Nästan allt iaf, på ett par stycken var det omöjligt att få allt upplöst hur mycket jag än skaka! Sen la jag i en plastpåse och in i kylen tills jag skulle lämna det. Har för mig dom ville ha in mina inom ett dygn? Längesen nu så kommer inte ihåg. Men det har du väll fått info om kan jag tro =)

• Anonym

Nä jag fick ingen info alls, kunde ju frågat men var så stressad över annat att jag inte tänkte mig för. Nja det är plastpinne med skåror och sen ett rör med vätska,inget svart. Tog ett nu och la in i kylskåpet men jag vet inte om det blev tillräkcligt på det för jag är så hård i magen så blev mer en liten klump,svårt att lösa upp sig i vätskan. Jaja...får göra om ifall det inte duger för dom.

• krakel

Tror det funkar. då gjorde du ju som i mitt andra inlägg . Va du på jourcentralen då eftersom du ska ta ett prov en sön??? Lämna det till din VC imorgon så fort du kan ska du se det blir bra. Får man fråga varför du ska ta ett????

Svar på tråden Behöver hjälp med hur man ska ta avföringsprov!