• myran82

Måla på strukturtapet. Bra eller dåligt?

Vi har köpt hus som vi kommer flytta in i april.

Taperna som finns är rätt okej, men helt vita. Jag vill ha ljusa med gärna åt lite bruna hållet i vardagsrummet och lite åt det ljusblå i sovrummet.

Just nu sitter det strukturtapeter (inga sånna med blommor)

Tiden till att tapetsera överallt finns inte än men jag vill ändå ha det finns när vi flyttar in. Har tänkt att tapetsera framöver men sonens rum & köket kommer få nya tapeter, troligvis innan inflyttning, det andra får vänta.

Så... jag undrar därför om det kan bli snyggt att måla på strukturtapeterna?

• Svar på tråden Måla på strukturtapet. Bra eller dåligt?
  • bubbel

Absolut kan det bli snyggt! Jag har målat över det flesta strukturtapeter och jag har alltid blivit nöjd :) Det enda man ska tänka på är att det kan suga lite mer färg än vanligt...

• Pallas

Som bubbel säger kan det gå åt lite mer färg. En annan aspekt är att det kan bli ett helvete att få ner tapeterna sedan, om ni vill det. Färgen går i allmänhet igenom och tapeterna sitter som berget och går inte att ånga bort. Däremot finns ju effektiva "räddningstapeter", såna som man bara tapetserar utanpå tex struktur, nuförtiden, så det går ju att lösa på det viset. Eller med hederlig bredspackling.

• myran82

Tack för era svar =)

Har bestämt att vi testar att måla tapeten i hallen innan vi ger oss på vardagsrummet som är enormt. Blir det inte snyggt i hallen blir det inte i vardagsrummet heller då det är likadan tapet där. Hallen däremot är mindre att fixa till om det blir fult.

• Pallas
    myran82 skrev 2012-01-22 20:27:59 följande:
    Tack för era svar =)

Har bestämt att vi testar att måla tapeten i hallen innan vi ger oss på vardagsrummet som är enormt. Blir det inte snyggt i hallen blir det inte i vardagsrummet heller då det är likadan tapet där. Hallen däremot är mindre att fixa till om det blir fult.
    Låter som en bra strategi! Glöm inte visa bilder!
Svar på tråden Måla på strukturtapet. Bra eller dåligt?