• Anonym

Hjälp mig, vårtor!

Under graviditeten upptäckte jag en stor vårta precis ovanför fotsulan på ena foten. Läste att de kunde försvinna av sig själv efter ca 2 år, så behandlade med nåt enkelt man bara skulle kleta på. Vårtan försvann självklart inte. Efter förlossningen började jag behandla med att frysa, testa starkare medel o.s.v.

Nu har jag 2 vårtor precis vid nageln och på fingret precis där det början. Har även fått 5 (!!!) vårtor på ena foten och 1 på den andra foten, stortån. Börjar få panik då de sprider sig och jag inte kan få bort dem.

Behandlar med Vårtfri som har hjälp till viss del. Grejen är ju att det måste finnas ett "hål" i vårtan för att den ska kunna komma ut. Men jag kan inte klippa hål på vårtorna längre. Det gör så förskräckligt jäkla ont så jag vågar helt enkelt inte.

Snälla hjälp mig.. Hur blev ni av med våra vårtor? Så snabbt som möjligt helst! 

• Svar på tråden Hjälp mig, vårtor!
  • yoyo90

vårtmedel varje kväll, och fila ned den innan jag hade på det.

• Anonym (compeed)

Jag fick tipset om att Compeedplåster kunde hjälpa mot vårtor när dottern hade molusker och det fungerade på dem i alla fall. Eftersom ursprungsrådet gällde just vårtor finns ju chansen att det skulle fungera även på sådana. Kan ju vara värt ett test i alla fall.

• Husis

Köpte frysmedel på sprayflaska från apoteket.

Frös, filade, hade Extra Starkt Vårtmedel från apoteket och terroriserade vårtan i fyra månader, ca varannan dag. Den försvann, trots att jag trodde att den aldrig skulle gå bort. Hade haft den i 20 år! 

• Jessa med 3

Vårtfri har funkat bra för oss! Dutta på var 5-7:e dag, gärna efter fotbad, skrapa lite lätt på vårtan med ex nageln innan behandlingen. Läser man instruktionerna så ska man inte fila eller klippa i vårtorna...

• Anonym

Hade också vårtfri på..snaart borta..men har tagit över 2månader..man behöver ju inte klippa,skinnet löser upp sig ju,så man får pilla med pincett etc..och ha på nytt,skrapa lite,så medlet kommer åt ordentligt.

• Lena

Jag hade vårtplåster på och filade. Det hjälpte bra.

• Anonym

Jag har också provat vårtfri och att frysa. Försvann gjorde vårtorna först när sambon skar bort dem med ett rakblad.

• Anonym

Prioritera huvudvårtan "mamman" dvs den vårta som kom först och troligen är störst, den håller liv i de andra vårtorna så satsa på att försvaga den så mycket som möjligt och fortsätt med de andra. Man måste kämpa som en igel för att få bort dem.

• GulTussilago

Inte riktigt säsong ännu, men måste ändå tipsa om maskrossaft!
    Hade ett par vårtor på handen en gång, testade vårtmedel som inte hjälpte. Läste i en naturläkemedelsbok om maskrosor och började därefter dutta på så ofta jag fick tillfälle. Vårtorna försvann och har aldrig kommit igen! (peppar peppar ta i trä..)
    kanske hade de försvunnit då även utan behandling, men det var åtminstone billigt

(har även hört om bananskal (kletiga sidan mot vårtan) eller att man tejpar över den med lite gaffatejp (silvertejp))

• Anonym

Bada alltid innan vårtfri. De första behandlingarna sved det ordentligt och kom upp något brunt (stod att det skulle göra det). Nu känns det ingenting när jag duttar på och är därför rädd att inget händer.

Har provat att frysa vårtan och allt annat mög på apoteket. Vågar absolut inte skära bort dem...

• Coyote

Ta kontakt med vårdcentralen kanske?

• Anonym

Vad jag förstått så gör inte VC något om man inte har problem med vårtan? Eller?

• Anonym

Pensla vetegroddsolja på vårtan.. ("Luckra" upp den genom att skrapa med nåt vasst på den först)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 20:58:45 följande:
    Vad jag förstått så gör inte VC något om man inte har problem med vårtan? Eller?
    Nej, du har rätt, VC behandlar inte vårtor längre.
Svar på tråden Hjälp mig, vårtor!