• Cicek

Era bästa tips mot sura uppstötningar??

Jag är gravid i v 30 och har sjukt mycket problem med sura uppstötningar, det bränner nästan konstant och jag får ofta upp mat ända upp i munnen.. har dessutom hyperemesis, vet inte om det har någon koppling? Samarin hjälper i alla fall inte, blev rekommenderad novalucol på apoteket men det hjälper inte heller. Har ni några bra tips? Vilken mat/dryck kan lindra? Vilken bör man undvika?

• Svar på tråden Era bästa tips mot sura uppstötningar??
  • Mabaja

Losec mups 20 mg är mitt tips!

• Malin A 81

D finns en tablett som heter Gaviscon som har funkat bra för mig. Den kanske kan hjälpa. Bad gäller mat å så e jag dålig på vad som e bra. Men kex (typ marie) dvs osaltade å inte smaksatta ska tydligen kunna lindra lite

• Makrame

Om du har väldigt mycket uppstötningar hjälper nog bara locec

• Makrame

...losec mups skulle det stå! Ligger och ammar.. ;)

• Floff

Losec och Novalucol kombinerat. Samt att äta något syrabindande, typ kex. Har magkatarr och på mig hjälper detta, även nu när jag är gravid i vecka 29 och har extra mycket sura uppstötningar.

• Maac

Fick höra på apoteket att man bara fick använda gaviscon när man är gravid... :-S Kolla det för säkerhets skull. Jag käkade både gaviscontabletter och drack den. Nu är det rätt äckligt dock

Bikarbonat som man har när man bakar funkar skitbra! En tesked i en deciliter vatten. Rör runt, det flyter snabbt till botten, svälj, äcklas och känn brännan försvinna!     

• menilla

Losec och kombinera med galive. Den lägger sig som ett skum i magen och en skyddande hinna i halsen, då slipper du känna det brännande i halsen.

Mariekex och banan är bra att tugga på.

Undvik kryddat, stekt, grillat, vitlök, kaffe, alkohol(men det behöver jag nog inte skriva ;)  ) äpplen, citrusfrukter.

• Floff

Och jag frågade på Apoteket särskilt om Losec och det gick bra.

Svar på tråden Era bästa tips mot sura uppstötningar??