• Zoya

Jag vill gå ner i vikt. Hur funkar det med kosttillskott?

Hej,

Jag har gått upp i vikt, som beror på flera grejer: fel kost/för stora portioner, för mycket choklad, ålder och jag äter SSRI medicin som gör att jag äter mer än vanligt.

Jag har börjat träna på Friskis & Svettis och försöker äta mindre choklad (vilket är otroligt svårt!) och äta nyttigare MEN det är svårt att låta bli att små äta, speciellt choklad! Jag funderar på att köpa kosttillskott som jag kan äta som mellanmål när jag börjar bli sugen på något gott. Jag har läst att det finns kosttillskott som minskar hunger och är perfekta att dricka när man tränar. Jag har ingen intresse att gå på pulverdiet eller sånt. Jag vill äta enligt tallriksmodellen/nyttigt och dricka kosttillskott istället för äta godis/choklad. 

Funkar det med kosttillskott och hur ofta ska man dricka sånt och när under dagen?

För mig handlar det mer om att ändra mitt livsstil än att gå ner i vikt, men självklart att gå ner 5-7kg skulle vara toppen! :) 

• Svar på tråden Jag vill gå ner i vikt. Hur funkar det med kosttillskott?
  • Arga Klara

Kosttillskott innehåller ofta ganska mycket kalorier, och en del av dem ganska mycket socker också. Proteinpulver är väl det bästa av alternativen i så fall, blandat med vatten. Några nötter, eller frukt är nog det näst bästa alternativet, om än inte det roligaste...

• Zoya
    Arga Klara skrev 2012-01-24 12:24:02 följande:
    Kosttillskott innehåller ofta ganska mycket kalorier, och en del av dem ganska mycket socker också. Proteinpulver är väl det bästa av alternativen i så fall, blandat med vatten. Några nötter, eller frukt är nog det näst bästa alternativet, om än inte det roligaste...
    Det finns speciella kosttillskott som är anpassad för dem som vill gå ner i vikt. Det var sånt jag hade tänkt att köpa.
  • Arga Klara

Det finns hungerdämpande tabletter, mer eller mindre lagliga och nyttiga (koffein, nikotin, efedrin), men kosttillskott att dricka som mellanmål innehåller väl alltid mer kalorier än en frukt eller rent proteinpulver. Celsius till exempel ökar inte förbränningen mer än vanligt java, och man måste ju röra på sig oavsett. Däremot ökar ju suget för många, när man tillför sötningsmedel.

• Zoya

ok. Jag ska köpa proteinpulver. Vilken rekommenderar ni?

• Arga Klara

Jag kör Whey FX från Gymvaruhuset. Billigt och finns i många smaker. De har billiga proteinbars också!

• Zoya

Alltså denna?:
    http://www.gymvaruhuset.com/whey.html

men det står att det är för den som vill öka i muskelmassa. Jag är inte nån diet expert eller träningsexpert men det låter som att det är något för dem som vill bygga massa muskler? Jag är intresserad av att gå ner i vikt och ha en mer slimmad kropp, inte massa stora muskler. 

• Arga Klara

Det krävs många års tung styrketräning flera gånger i veckan för att få stora muskler. Men muskler är nödvändigt för att ha en hög förbränning och slimmad kropp, och något att sträva efter. Men ingen vaknar upp efter några månader med svällande muskler, det är ett heltidsjobb att skaffa det.

Däremot är det nödvändigt med protein (och styrketräning) för att inte förlora de muskler du redan har, när du ska gå ner i vikt. Muskler väger mer än fett, men man gör ofta mer skada än nytta om man tappar muskelmassa också, särskilt om man inte alls är vältränad.

Svar på tråden Jag vill gå ner i vikt. Hur funkar det med kosttillskott?