• Anonym (mamma)

Fyraåring "kär" i pappa

Har en underbar dotter på fyra år som på sistone har börjat bete sig som att hon är lite "förälskad" i sin pappa. Vi har pratat om att man kan älska olika människor på olika sätt, men hon förstår inte det riktigt än, så att hon är kär eller förälskad är mer min vuxentolkning av situationen.

Här om dagen var det något program på tv där ett par sprang runt och jagade varandra och stannade upp och kramades och pussades ibland. Det tyckte hon sedan att hon och pappa skulle leka, men han kände sig inte bekväm med det, men visste inte riktigt hur han skulle bemöta henne.

Hur kan vi på bästa sätt bemöta henne i liknande situationer? Vill gärna bekräfta hennes känslor att hon tycker så mycket om sin pappa, men samtidigt inte på ett sätt som blir fel och/eller gör honom obekväm.

• Svar på tråden Fyraåring "kär" i pappa
  • Issa79

"I 4:a års åldern går många barn igenom en fas som kallas Oidipus fasen. Det innebär att barnen blir "förälskad" i sin förälder av motsatt kön och ser den andre föräldern som ett hot. Mycket vanligt att barnen går igenom denna fas.

(Oidipus var en pojke/man som bler förälskad i sin mor och dödade sin far som han såg som ett hot)"

Vet inte riktigt hur man bemöter det... Kanske kan få råd av BVC? Annars får man nog försöka avleda mot mer vanligt gos o kramar o så. Vår dotter är 2.5 så vi har det framför oss än.

• Anonym (mamma)
    Issa79 skrev 2012-01-22 23:03:26 följande:
    "I 4:a års åldern går många barn igenom en fas som kallas Oidipus fasen. Det innebär att barnen blir "förälskad" i sin förälder av motsatt kön och ser den andre föräldern som ett hot. Mycket vanligt att barnen går igenom denna fas.

(Oidipus var en pojke/man som bler förälskad i sin mor och dödade sin far som han såg som ett hot)"

Vet inte riktigt hur man bemöter det... Kanske kan få råd av BVC? Annars får man nog försöka avleda mot mer vanligt gos o kramar o så. Vår dotter är 2.5 så vi har det framför oss än.
    Jo, oidipuskomplex har jag hört talas om och förstått att det inte är något onormalt. Men det är just bemötandet som jag funderar på...
  • AgnesLucia

Jag skulle bekräfta hennes känslor och låta henne vara "kär". Min son ville gäran gifta sig med mig när han var 3-4 år så vi "gifte oss" i köket och festade på räkor efteråt- han var jättelycklig. Kunde prata om "kommer du ihåg när vi gifte oss och åt räkor". Nu är han 5 år och nöjd med att jag är hans mamma och inte fru...

• Issa79

Mm nä tyvärr så vet jag inte. Kommer nog själv att försöka läsa på om det utvecklingsstadiet och fråga på BVC om vi känner att det blir obekvämt.

• Issa79
    AgnesLucia skrev 2012-01-22 23:09:26 följande:
    Jag skulle bekräfta hennes känslor och låta henne vara "kär". Min son ville gäran gifta sig med mig när han var 3-4 år så vi "gifte oss" i köket och festade på räkor efteråt- han var jättelycklig. Kunde prata om "kommer du ihåg när vi gifte oss och åt räkor". Nu är han 5 år och nöjd med att jag är hans mamma och inte fru...
  • Anonym (normalt)

inte göra så stor grej av det. han brukar säkert pussa och krama sin dotter? då gör han som han brukar. leken på tv kan man ju faktiskt säga att "det är en lek för mammor och pappor men du och jag kan kramas ändå fast så här som vi brukar kramas". det är inget konstigt eller onormalt att bli orolig för. det är en del av normalutvecklingen. barnet börjar inse att det inte bara är jag-mamma jag-pappa jag-den viktiga utan att andra har relationer utan dem, dvs att mamma och pappa har en egen relation där man inte ingår. det är en process som man skall igenom. var inte så himla rädda att göra fel! det räcker att man är en tillräckligt bra förälder så blir det bra. lovar!

• Anonym (mamma)
    AgnesLucia skrev 2012-01-22 23:09:26 följande:
    Ja, när hon säger att hon är kär i pappa (och mamma och lillasyster och alla andra hon tycker om ) så säger vi typ att vad härligt att vara kär och tycka om någon så mycket. Det är kanske det bästa att bara fortsätta så, och de situationer med kramar och pussar som hennes pappa inte känner sig bekväm i får han helt enkelt säga nej i. Det är ju viktigt att lära sig att respektera andras kroppsliga gränser när det gäller sådant.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (normalt) skrev 2012-01-22 23:11:05 följande:
    inte göra så stor grej av det. han brukar säkert pussa och krama sin dotter? då gör han som han brukar. leken på tv kan man ju faktiskt säga att "det är en lek för mammor och pappor men du och jag kan kramas ändå fast så här som vi brukar kramas". det är inget konstigt eller onormalt att bli orolig för. det är en del av normalutvecklingen. barnet börjar inse att det inte bara är jag-mamma jag-pappa jag-den viktiga utan att andra har relationer utan dem, dvs att mamma och pappa har en egen relation där man inte ingår. det är en process som man skall igenom. var inte så himla rädda att göra fel! det räcker att man är en tillräckligt bra förälder så blir det bra. lovar!
    Det var en bra formulering, tack
  • Danitra

Blir han obekväm är det helt OK att han säger ifrån, fast samtidigt betonar hur mycket han tycker om henne.

"Min lilla älskling, jag tycker mycket om att leka med dig men det är mamma som är den jag vill pussas och kramas med så där som i filmen." Och kanske "Kan vi inte [lägg in aktivitet som hon tycker om] tillsammans istället?"

Klargör för henne att hon är omtyckt och älskad men att man visar det på andra sätt när man är pappa och dotter. 

• Themis

Min son ville också gifta sig med mig när han var fyra. När han var fem blev det grannens dotter istället.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Emilia82

Jag ville gifta mig med både pappa och morfar vad jag minns:D
    Men man ska säga ifrån om det känns obekvämt, och vi brukar förklara att man kan bli kär (tex moffa o mommo är kära, mamma o pappa är kära) och att man kan älska nån/många. Men vet inte hur mycket mina döttrar förstår :) 4

Svar på tråden Fyraåring "kär" i pappa