• Soma

Byta golv med befintlig golvvärme?

Är det någon som har bytt ut golvet i ett rum med befintlig golvvärme? Vi tycker inte om vårt köksgolv men vill gärna behålla golvvärmen. Vi har elburen golvvärme på laminat idag, och vill gärna lägga samma ekparkettgolv i hela undervåningen.

• Svar på tråden Byta golv med befintlig golvvärme?
  • fallen star

Det har vi gjort. Vi drog ut en gammal matta och la dit laminat. Vi har dock vattenburen golvvärme, eller vad det heter

• Soma

Ok vad bra, tack för ditt svar. någon annan som kanske bytt golv som ligger på elburen slinga? Jag undrar om der är stor risk att förstöra slingan om man bryter upp golvet. Snickaren ville helst att vi skulle ta bort värmegolvet om vi ville lägga nytt.

• johandra

jag förstår inte varför det skulle bli problem om det ligger laminat idag? Laminat funkar ju som ett klickgolv(?) så det lär ju bara vara att riva bort det och lägga på ny parkett. Slingorna ligger ju i flytspackel så dom blir ju inte blottade av att ni tar bort det gamla golvet.

kolla däremot att er parkett klarar att ligga på golvvärme. det är inte alltid trägolv klarar värmen utan att spricka..

lycka till! 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Pappa G

Ligger det under ett laminat så kan det ju också vara ett system med golvvärmefolie istället för slingor med flytspackel.
    Det bör fungera vilket som, men kräver ju ett flytande golv.
    Är det folie så krävs det dessutom försiktighet vid rivningen av det gamla.

• Soma

Tack för era svar.

Ja det ligger folie under och problemet bottnar i att slingorna blir blottade. Snickaren menar att det är stor risk att de blir skadade när man river och lägger det nya.

Jag har försökt googla och söka efter någon som bytt golv på värmeslingor men hittills utan resultat, vet inte varför. Om det helt enkelt är ovanligt för att värmegolv inte varit populärt tillräckligt länge för att behovet skulle uppstå, el om det helt enkelt inte funkar så bra att byta och man behåller sina golv som det är just av den anledningen. Känns bara så trist att ta bort värmegolvet för att man vill ha annan stil i köket. Som det är idag har vi en helt annan typ av golv i köket som inte passar med resten av huset.

Tycker någonstans att det borde finnas någon som precis som vi velat byta ut golvet?

• Pappa G

Det finns ju inget förbud att försöka.
    Det golvläggaren menar är väl att han inte vill ta ansvar för det i samband med rivningen.

• Soma

Förvisso inte, men jag har ingen lust att satsa om det endast är en liten chans att lyckas, det skulle helt enkelt påverka resterande renoverings ledtid alltför mycket om det skulle misslyckas. Därför hoppas jag på svar från några som faktiskt genomfört ett byte med lyckligt slut. :)

• Ms H

Men är det större skaderisk när man lägger det nya golvet än det var när man la det första? Själva rivningen förstår jag kan vara en risk, men som sagt att om det är ett flytande golv borde det inte vara några problem om man gör det varsamt.

Svar på tråden Byta golv med befintlig golvvärme?