• Frun

SEB marginal inlåningsräntan

Hej!
    Jag och min man var på SEB och skulle omförhandla våra bolån. Vi har tidigare haft 0.43 i marginal på upplåningsräntan. Nu skulle vi få 0.8 och enligt den nya bankmannen ( vår förra är gravledig) får de inte gå lägre än 0.8.
    Är det någon som omförhandlat nyligen och fått lägre?

• Svar på tråden SEB marginal inlåningsräntan
  • miapia

Vi tror vi har 0,5 över upplåningsräntan (fick lånet sommaren 2010).

• Fattiglappen

Vi har 0,5 på två av våra lån och 0,49 på två.  Nu så har vi bla IPS sparande hos dem (iallafall en del). 
    Men att få 0,8 tycker jag är lite taskigt.

Då ber ni att få prata med bankdirektören om detta och så får ni lägga upp hur mycket ni kommer att spara varje månad dels i IPS samt i SEB fonder.

Det brukar inte vara några större problem då.... 

• cey
    Fattiglappen skrev 2012-01-24 22:05:26 följande:
    Vi har 0,5 på två av våra lån och 0,49 på två.  Nu så har vi bla IPS sparande hos dem (iallafall en del).  Men att få 0,8 tycker jag är lite taskigt. Då ber ni att få prata med bankdirektören om detta och så får ni lägga upp hur mycket ni kommer att spara varje månad dels i IPS samt i SEB fonder. Det brukar inte vara några större problem då.... 

När förhandlades era lån? Marginalen har gått upp ganska mycket det senaste året. 0,8 är inte alls så "taskigt" som det skulle varit för ett tag sedan.
  • Fattiglappen
    cey skrev 2012-01-25 16:33:56 följande:
    När förhandlades era lån? Marginalen har gått upp ganska mycket det senaste året. 0,8 är inte alls så "taskigt" som det skulle varit för ett tag sedan.
    De första lånen var för 6-7 år sedan, men de senaste som vi fick 0,49 på var i höstas.
    Jag tycker att 0.8 är väldigt högt.... 
  • cey

Jag vet inte om man får länka till andra forum men det finns forum där just dessa diskuteras och man tydligt kan se att 0,8 inte alls är väldigt högt, utan snarare ganska genomsnittligt för vad SEB ger idag. Sedan är det såklart olika för olika kunder beroende på hur helhetsbilden ser ut.

• Agdaa

Vadå marginal?? Man får väl en viss ränta? Beroende på när man tecknar lånet?

• SkåneSally

Hur vet man bankens upplåningsränta? Det trodde jag skilde sig beroende på hur mycket säkerhet banken (jag själv) har för lånet??

• Timmervik

Jag har 0.4 på SEBs upplåningsränta oavsett bindningstider. Förhandlat i höstas. Jag är dock en bra kund för banken men jag tycker att 0,8 låter riktigt dåligt för att få kallas erbjudande om ni har en vettig ekonomi i övrigt och inte över normal risk för banken.

• sLLi

Men för att få 0,8, vad har ni för sparkrav (eller motsv.), om man får fråga?Skäms

• cey
    Timmervik skrev 2012-02-06 15:58:43 följande:
    Jag har 0.4 på SEBs upplåningsränta oavsett bindningstider. Förhandlat i höstas. Jag är dock en bra kund för banken men jag tycker att 0,8 låter riktigt dåligt för att få kallas erbjudande om ni har en vettig ekonomi i övrigt och inte över normal risk för banken.
    Men det är bara att titta på Comboloan och inse att 0,8 idag är bra och att 0,4 är extremt ovanligt. 
Svar på tråden SEB marginal inlåningsräntan