• edem

Normal temperatur för 6 veckors bebis?

Hej!

Jag tycker det verkar som min 6 veckors bebis har blivit en aning snuvig. Det låter så när hon andas.. Märkte detta idag. Så för säkerhets skull tog vi tempen på henne nu och den visade 37,8. Är det feber? Har barn oxå lite högre temp på kvällen? (tog tempen nu vid 23.00) Problemet är att vi tyvärr inte tagit tempen på henne innan så jag vet ju inte vad hennes normaltemp är... Men har läst att man ska kontakta vården om tempen är 38 grader eller högre när barnet är under 3 månader. Antar att vi får hålla lite koll nu.. Hon verkar för övrigt precis som vanligt, hon äter (jag helammar) som vanligt och hon är inte gnällig eller så.. Vad tror ni, har hon feber? Några råd eller tips?

Tack!

• Svar på tråden Normal temperatur för 6 veckors bebis?
  • mithrandil

Mina barn har legat på 37.3 ungefär som normaltemp. Från nyfödda och ännu. De är 1,5 och snart 3år. Fast alla är ju så olika så det där skiljer sig nog ganska mycket från barn till barn.

Jag skulle inte vara orolig över 37.8 i temp men givetvis så kan man ju hålla koll så det inte höjs ännu mer. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Lillafrejasmamma

över 37,5 är alltid feber oavsätt vad man ligger i temp i vanliga fall och om det är på en bebis eller vuxen. Håll lite extra koll på tempen och behandla med febernedsättande för bebisar (finns som suppar och orlal lösning)

• Hultis

Om hon har varit uppspelt eller skrikigt kan tempen öka ganska mycket. Dessutom så är barns temperaturcentra inte helt utvecklat och därför kan tempen varienra ganska mycket från gång till gång. Har hon mer än 38,5 så skulle jag ge panodil och kontakta sjukvården. Men är hon pigg så är det absolut inget att oroa sig för!

• Hultis

Precis, där står allt som jag sa :) Så 37,5 behöver du inte oroa dig för!

Svar på tråden Normal temperatur för 6 veckors bebis?