• Blå mosaik

Bakåtvänd stol till stora barn i renault megane -09

Vilken är den bästa bakåtvända stolen att ha i baksätet på en Renault Megane-09?

Vi har en Maxi Cosi Mobi som vi är väldigt nöjda med men sonen som är 3 är nu 105 cm lång och väger 19 kg och har ont om benutrymme där bak + att vi fortfarande måste lyfta in honom i stolen och mobin är så hög att vi har svårt att få in honom utan att slå i hans huvud i bilramen.

Framme är det bättre plats men vi vill inte ha honom framme. Tråkigt att den andra vuxna sitter bak samt att han stör den som kör alltför mycket.

Vi funderar på en britax two way men jag tycker den verkar vara så "ostadig". Har även hört att den inte skulle vara säker.

har ni några tips? 

• Svar på tråden Bakåtvänd stol till stora barn i renault megane -09
  • t0va
    Blå mosaik skrev 2012-01-22 23:59:12 följande:
    Vilken är den bästa bakåtvända stolen att ha i baksätet på en Renault Megane-09?

Vi har en Maxi Cosi Mobi som vi är väldigt nöjda med men sonen som är 3 är nu 105 cm lång och väger 19 kg och har ont om benutrymme där bak + att vi fortfarande måste lyfta in honom i stolen och mobin är så hög att vi har svårt att få in honom utan att slå i hans huvud i bilramen.

Framme är det bättre plats men vi vill inte ha honom framme. Tråkigt att den andra vuxna sitter bak samt att han stör den som kör alltför mycket.

Vi funderar på en britax two way men jag tycker den verkar vara så "ostadig". Har även hört att den inte skulle vara säker.

har ni några tips? 
    Axkids kidzofix eller kidzone kankse kan vara ett alternativ, de är stora stolar längsmässigt, har bättre sidoskydd än two-way som är en säker stol, den är godkänd enligt de regler som finns. Axkids stolar tar inte mycket mer plats än en two-way, vi har bägge och jag har jämfört.

Men testa och se så han får plats fast får han plats i en mobi så ska han få plats i de andra också, de har lägre kanter än mobin och är inte lika höga, min 17månaders son kan klättra in i kidzofixen själv, med mobin hade det inte funnits en chans och den är som du skriver högre så man slår i barnets huvud i bilen.
  • Goffer

Vi har 2 st Britax Two Way i våran Megane.
    En bak och en fram..sitter kanonbra med bra lutning.

• kgv

Hoppas att få svar trots gammal tråd.

Goffer: Har/hade ni alltså två bakåtvända stolar på passagerarsätet där fram och sätet bakom? Fanns det gott om plats? Vi försöker hitta en lösning för vår renault megane för att slippa köpa ny bil. Det är ganska akut, typ en månad eller så...

Svar på tråden Bakåtvänd stol till stora barn i renault megane -09