• Cicek

Ge mig alla era recept på mat UTAN rött kött!

Börjar få idétorka.. är gravid i vecka 30 och har hyperemesis, kräks inte så mycket längre men är fortfarande väldigt illamående och har svårt att äta. Behöver tips på vad jag kan laga för mat, för som det är nu lever jag på några enstaka rätter som jag vet att jag får i mig utan att må illa och resten av familjen har börjar tröttna, så då blir det färdigrätter för mig medan de äter "normal" mat :( Jättetråkigt, och inte så bra ur näringssynpunkt för varken mig eller bebisen.

Här är en lista på allt som går bort:

- Stekt/oljig mat
    - Rött kött (dvs kyckling eller fisk går bra men gärna vegetariskt också)
    - Söta saker
    - Starkt kryddad mat
    - Frukt är tyvärr svårt :(

Vill jättegärna få i mig grönsaker, mat med mycket järn då jag har svår järnbrist, och proteiner då jag har svårt för kött.. Broccoli, spenat, bönor, linser osv men vet inte riktigt vad jag kan hitta på med det? Är inte så bra på att tillaga fisk heller, men det beror nog på att jag inte är van och inte har hittat några bra recept.

Skulle verkligen uppskatta tips :)

• Svar på tråden Ge mig alla era recept på mat UTAN rött kött!
  • pluttskrutt

Fisk i ugn är för övrigt underskattat. Jag gör gärna bara laxfiléer i ugn (salt och peppar, citron om jag inte är gravid ), och sedan lite stuvad spenat (spenat+mjölk) vid sidan av. Broccoli/broccolimos är gott till, ev med någon sås på gräddfil/crème fraîche (kesella 1% fett är kanske bättre vid halsbränna), likaså blomkålsmos blir det en del av. Gör en varm sallad till maten, förväll broccoli och värm lite bönor. Dressing/kesella/salt&peppar på. Lök, typ salladslök, är gott i, men lök gick inte ihop med att vara gravid för min del! Ugnsbakad potatis kanske? Med en mild sås till? Ugnsbaka en hel kyckling/kycklingfiléer. Quiche är gott också. Hundra år sedan jag gjorde det bara, kommer inte riktigt ihåg vad det var i. Ägg, creme fraîche, grönsaker av något slag (jag åt mycket spenat) och lite kryddor? Googla på det.

• Cicek
    pluttskrutt skrev 2012-01-23 01:11:44 följande:
    Det här lät väldigt gott www.tasteline.com/Recept/Laxgratang_med_brocc... Men jag skulle ta bort citronen direkt och ev smöret eller parmesanosten också (med risk för att det blir lite torrt ).
    Det där lät ju gott, har aldrig gjort något liknande :) Kan man ha fryst laxfilé tror du, eller blir det problem med tiden i ugnen då? Gör som sagt nästan aldrig fisk på det här sättet så jag är jättedålig på gradantal, tid i ugnen osv.
  • Ms H

Den här soppan är jätteenkel och supergod. Laxen kan bytas ut mot räkor för variation. Jag skippar dock körvel för det gillar jag inte och jag förlagar laxen lite i ugn (efter marinering) då jag gillar när den är ordentligt tillagad.
    http://www.recept.nu/1.305820/niclas_wahlgren/soppor_grytor/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/broccolisoppa_med_lax_och_limesas

Om du gillar tonfisk har jag också ett recept på pasta med tonfisk och grönsaker, men det har jag bara inscannat och behöver i så fall maila det. Eller går det att få in sånt här?   

• Cicek
    emmasmamma2007 skrev 2012-01-28 19:42:06 följande:
    www.godisforsjalen.blogg.se

mycket bra recept...
    Åååh vilka recept, har sparat säkert 30 stycken som jag ska prova :) Tack för länken!!
  • tro  hopp  kärlek

Broccoligratäng
    Koka broccoli lätt i saltat vatten.
    släng den i en smord form
    Hacka kassler/skinka och släng uppå broccolin

Vispa upp ägg (1 st per 1 dl mjölk/grädde)
    mjölk/grädde
    riven ost
    salt
    peppar
    Häll det på broccolin, toppa med lite mer ost och stek 200 grader tills det stelnat.

Fiskgratäng supergod
    Lägg fisk i botten på en smord form
    salta och peppra
    strö rikligt med
    dill
    gräslök
    paprika
    purjolök

Häll på en blandning av grädde(mjölk cremefraiche 
    Stek i ugn 225 ca 20 min 
    (även gott att vispa i lite färskost eller ostsås i )

annars är det gott med just bara stuvad spenat och potatis och kassler/falukorv/ prinskorv.

Stuvad spenat
    Smält smör  i kastrull ca 25 g
    rör i mjöl  ca 2msk och vispa
    häll på  ca 3 dl mjölk 2 dl grädde
     1 hönsbuljong
    salt peppar och lite muskotnöt
    koka upp och tillsätt fryst hackad spenat och rör runt till spenaten smält och kokat upp igen.

Sen har du behov av mer järn så kan du köpa spenat på påse och använda som vanlig sallad, jättegott. 

Svar på tråden Ge mig alla era recept på mat UTAN rött kött!