• hönamor

Hur räkna förbrända kalorier

Nån som har nåt bra tips på nån sida som räknar ut förbrända kalorier på ett rimligt överensstämmande med verkligheten sätt. Min maskin talade om att jag förbränd 34kal på 10 min träning. Min app där jag lade in samma tid sade 110 och runkeeper tycker jag har förbränt 202 kalorier. Nu kan jag ju välja glädjeresultatet 202 o ta en extra macka eller så är det i verkligheten bara 34 o så ligger jag liksom 150 kalorier plus vilket jag inte vill. Nån som vet nån sida som räknar "rätt"

• Svar på tråden Hur räkna förbrända kalorier
  • Philippa

Oj, är det såna skillnader på hur de räknar??

• hönamor

ja därför blev jag så förvirrad. Man vill ju veta vilket som stämmer mest liksom

• deddan

Men det beror nog mycket på vilken intensitet/level du kör på.

Jag vet själv, kör på crosstrainern. ShapeUp (en app jag använder på telefonen) säger att man bränner 660kcal/h. Och idag körde jag på ganska hårt och brände 730kcal, men det finns gånger jag "bara" bränt runt 500kcal. Det bryr ju sig på hur snabbt man kör och hur tungt motstånd man har.

Så skulle jag räkna ut mitt medelvärde på vad jag bränner ligger jag nog runt 660kcal. Så kan rekommendera ShapeUP, de kör jag med :)

Men ja, jag litar mer på maskinen (nu har vi ganska moderna maskiner på gymet), för den vet vilket tempo jag har och vilket motstånd, det vet ju inte internet eller något annan applikation :)

Nu vet jag ju inte hur hårt du har kört, vilket motstånd, eller vad det är för träning. Men 220kcal/10min låter VÄLDIGT mycket. 34kcal/10min skulle jag tro låter det man ligger på vid en timmes SNABB promenad.
    110kcal/10min låter för mig som ett svettigt pass på crosstrainern med motstånd.

Som sagt, det beror ju på vad det är för träning, hur hårt motstånd och tufft du kör :)

• hönamor

Tack, jag har räknat ut ett medel på ca 100 kcal per 10  min på crosstrainern. Den är ett par år och den är ju steglös i motståndet så jag vet inte riktigt hur jag ska räkna motståndet. Har oxå shapeup och tycker den är bra. Sen brukar jag varva med lite spinning vilket är ännu jobbigare och den räknar jag inte alls därför tänker jag att 100 kcal per 10 min är rimligt. Vet du om man bränner mer eller mindre kcal som större eller mindre?

• hönamor

Alltså bränner överviktiga mer än "normalviktiga" eller är det lika eller tvärtom

• deddan

Tror du gör rätt i att räkna 100kcal/10min på crossen, låter lagom för ett lite svettigt pass!

Ang. Din fråga om förbränningen.. Så har jag fått lära mig att det är helt individuellt. Det beror nog mycket på hur ens matvanor ser ut också. Äter man bara en gång om dagen tex. så blir ju förbränningen inte alls lika bra som om du äter många små mål.

Men sen är jag lite osäker på hur maskinerna räknar. Kan vara inbillning, men när jag skrev in min vikt på 64kg på crosstrainern, och sen gått ner 2kg och skrivit in 62kg så kändes det som om jag fick jobba mer på 62kg för att komma upp i samma antal kcal som när jag vägt 64kg.

En grej jag har tänkt på är att ett kilo fett är ju då 7000kcal. Det måste ju vara lika jobbigt för en överviktig att göra av med 7000kcal fett som det är för en normalviktig? Egentligen. Om man ska vara logisk. Så jag tror nog att det är så.

Hur mycket man förbränner beror ju på mycket mer än vad man väger..

Styrketräning, ger muskler

• deddan

Nu försvann en del av mitt inlägg där i slutet.. Skulle iallafall skriva att:

Styrketräning ger ju muskler, styrketräningen bränner kanske inte så jättemånga kcal just när du styrketränar, men det får musklerna att förbränna mer i viloläge.

• hönamor

ok tack, logiskt sett borde du ha rätt o jag kör på. Så länga jag går ner iofs så behöver jag kanske inte oroa mig alltför mkt över om jag räknar rätt eller inte. Försöker äta rätt o regelbundet o tränar oftast strax innan lunch

• Vitsippan87

Skaffa pulsklocka:) så räknar du ut vad du ska ligga på för puls för maximal förbränning:) sen så visar pulsklockan hur mkt du förbränt:)
    Lite hjälp på traven:
    Beräkna din maxpuls enligt denna formel:
    210 – (0,5 x ålder)

• Vitsippan87

Men halva mitt försvann
    Beräkna din maxpuls enligt denna formel:
    210 – (0,5 x ålder)

• Vitsippan87

Får jag med allt nu då..Beräkna din maxpuls enligt denna formel: 210-(0,5xålder)Sen ska du ligga på 60-70% av de för optimal fettförbränning, dock tycker jag det är lågt, jag ligger på 170-180 i puls när jag tränar och då är min maxpuls 198.:) lycka till:)

• Everlast
    deddan skrev 2012-03-19 23:17:09 följande:
    En grej jag har tänkt på är att ett kilo fett är ju då 7000kcal. Det måste ju vara lika jobbigt för en överviktig att göra av med 7000kcal fett som det är för en normalviktig? Egentligen. Om man ska vara logisk. Så jag tror nog att det är så.

Hur mycket man förbränner beror ju på mycket mer än vad man väger..

Styrketräning, ger muskler
    Nja, en tyngre kropp brukar mer energi än en lättare kropp. Och om jag ska vara ärlig så tror jag det är JOBBIGARE för en överviktig att tappa mycket i vikt även fast man ser resultat snabbare.
  • deddan

Tror du? Nja, håller nog inte med (kan ifs inte veta till hundra procent..) men vet att det är för jävla jobbigt att gå ner par kg som normalviktig :p

• hönamor

Jag har en pulsklocka nånstans =) Men hur vet man vad som är max? Man kör tills man dör typ o kollar av då eller?

• fill hith

Maskinen vet ju i vilken takt du tränat och borde därför ha det bästa värdet. Hur gör de andra två för att veta hur snabbt du sprungit? Gissar de bara?

• oOOo  oOOo

Jag tror runkepär har rätt. På 10min hinner du olika långt beroende på hur fort du springer, eftersom runkepär har gps vet han hur långt du sprungit och kan ge dig ett bättre värde mer överensstämmande med verkligheten

• hönamor

De andra sajterna räknar väl ihop då man skriver in antal km och under vilken tid man utfört dessa km men jag tycker inte det borde skilja så mkt ändå

Svar på tråden Hur räkna förbrända kalorier