• Lotten73

behöver hjälp till min snart 4 åriga son

Jag vill lära honom att prata riktig för det kan han inte än.
    Hur ska jag gå till väga?
    Sedan har ni tips på bra böcker där man lär sig alfabetet och färger former på ett roligt sätt?
    Vi har lär dig färgerna med barbapapa men det är den enda bok vi har med sånt i.
    Ska få en talpedagog till dagis men jag vill träna före detta.
    Finns det några sidor på nätet där man kan skriva ut former sifror färger mm och sedan göra sin egen bok att träna ifrån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:12
    Vet att talpedagogerna gör ett bättre jobb än vi kan göra hemma men det kommer säkert dröja med att hon/han kommer till förskolan och tränar vår son.
    Vill då träna själv hemma och mycket är för att barnen på avdelningen där han går inte leker så mycket med honom pga av att dom inte förstår vad han säger.
    Han har bytt avdelning för någon månad sedan och går nu med syrran och hon är den enda han vill vara med.
    Kanske det blir bättre om han kan prata riktigt och då åfr han fler vänner.

• Svar på tråden behöver hjälp till min snart 4 åriga son
  • Stumpan83

Det är svårt att veta vad du behöver öva med honom. Vet ju inte vad han har svår med och om hans uttalsfel är konstanta eller ej. Har ni varit på 4 årskontrollen? Tror annars att ni får remiss till logopeden då. Det fick vi.

Det första vi fick som "läxa" av logopeden var att träna upp läpp och tungmotoriken med hjälp av en eltandborste då får son hade dålig motorik. Men detta var ju efter att locopeden utvärderat honom.

• Lotten73

Stumpan83:
    Tror han behöver träna på att prata rent och sedan kan han inte säga k.
    Han vet att han inte kan prata ordentligt och jag tro han tycker det är jobbigt.
    Vill hjälpa honom att kunna uttala alla bokstäver i alfabetet korrekt därav k.
    Sedan vill jag att han ska veta att a=apa b= banan osv.
    Finns det inte böcker filmer musik där man får härma efter alfabetet?

• Boel1

Goboken har en serie böcker om alla bokstäver i alfabetet. Bra böcker, jag har inte köpt dem men sett dem. De har spel o.dy där man tränar olika begrepp. Tror att man kan ha det som "månadspaket".

• Lotten73

har haft goboken men till tjejen.
    gillade det inte speciellt.
    Finns det inte anda böcker mm?

• Boel1

Finns massor - sök på alfabet + böcker på nätet så hittar du nog! Eller gå till biblioteket och fråga, eller bokhandeln vet säkert också! Men jag kan just nu inte komma på namn på böcker jag läst för mina barn där det handlat om alfabetet.

• Lotten73

Har nyss beställt två böcker. Kalle kunskap.alfabetet Kalle kunskap.ljuda bokstäver Nån som har dessa böcker och kan säga om dom är bra?

• Vendela01

Jag har ett tips om du har en iPad. Det har kommit en app som heter Fonemo där man kan öva på olika språkljud tillsammans med sitt barn. I nuläget finns g, k, s, och r -ljuden och det är upplagd som en memory med bilder innehållande språkljudet. Det ingår i spelet att uttala orden högt och det finns en inspelningsfunktion som är rolig att använda och lyssna på sitt eget uttal.
    Många logopeder och talpedagoger använder appen (den släpptes 26 januari i år) men den är också till för föräldrar och har ett lättanvänt gränssnitt som är barnanpassat.
    Utvecklarna skriver på hemsidan att de håller på att utveckla för fler språkljud.

Deras hemsideadress är www.fonemo.se

Svar på tråden behöver hjälp till min snart 4 åriga son