• Anonym (1:a mamma)

Vad bjuder man på dagis när barnet fyller år?

Jag har ingen aning...

Detta är första gången som barnet kommer fylla år när han går på dagis, jag har ingen aning om vad de andra brukar bjuda på, och jag har ingen realtion till någon av de andra på hans dagis som man skulle kunna fråga.

Sonen fyller 2 år.

Vad bjuder man på, får man dela ut balonger? Bjuder man inte på något alls?

• Svar på tråden Vad bjuder man på dagis när barnet fyller år?
  • Emmyl

På vår förskola bakar personalen tillsammans med födelsedagsbarnet och bjuder på till mellis. Fråga personalen istället, för att få reda på hur det brukar vara och vad man "får" göra.

• Anonym

På vår förskola så är det förskolan som ordnar födelsedagsfikat, just för att det ska passa med allergier och annat.

• Fredrika2007

På vår förskola avråder de bestämt från att ta med sig kakor/glass/tårta etc. Men ballonger var väl en bra ide?! :)

• 071001

På vår fsk tar föräldrarna med vad de ev vill bjuda på. Glass är det vanligaste. Senast bjöd vi på glass, popcorn och ballonger.

• NadiaMi

Håller med svar #1.
    Kolla med personalen så du vet vad som gäller.

Jag tror faktiskt inte att det finns något speciellt som man "ska" göra när ens barn fyller år och jag vet att det kan vara väldigt olika mellan olika dagis hur de löser det med eventuella firanden av barnen.
    Antingen pratar de bara om det och sjunger grattis-sång, eller så samlar de ihop 'alla barn som har fyllt år denhär månaden' vid ett lite godare fika, eller så blir det något annat.

Med tanke på att du verkar vilja 'göra rätt' så kolla med personalen först.
    Då vet du att det iallafall inte blir fel på något sätt.

Vill man bjuda på något måste man ju även kolla upp eventuella allergier så alla närvarande barn verkligen kan få smaka, och vill man att dagisavdelningen ska kunna hitta på något roligt just den dagen så bör man kolla i förväg att det funkar med deras planering osv.

• oxytocin

På vår förskola får man inte ta med sig eget, p g a allergier antar jag. Personalen fixar allt.

Leo 2007 ♥ Alma 2010
  • Anonym

Numera firas det med någon sång vid samlingen typ. Tråkigt nog så fick de föräldrar som är "mat-militanta" bestämma att inget "extra" ska förekomma på fsk.

• Anonym (mamma)

På vår förskola har de "månadskalas", dvs för alla barn som har fyllt år den månaden. Då får de glass. Ingen förälder tar med nåt,varken fika, ballonger eller annat. Det tycker jag är bra, så att det blir "lika" för alla.

• The Doctor

På vårt dagis bjöd födelsedagsbarnet på Piggelin på grund av alla allergierna ungarna hade. Självklart var det OK att engagera sig mer som förälder men det var det nog aldrig någon som gjorde.

• Nape

Bäst att fråga personalen då det är olika. Hos oss får man inte bjuda på någonting och man äter ingenting heller. Födelsedagsbarnet får välja en sång istället.

• Mumin80

Vi tänkte inte ens på saken, dottern är ju bara två år och fattar inte direkt vad som är så speciellt med födelsedagar. Vi hade kalas med familjen/släkten helgen innan, men sa inte ens något om att hon fyller till personalen på dagis. 

Efter att hon hade fyllt så fick vi hem ett handgjort laminerat A4-ark med en bild på henne där hon sitter på en liten tron med nån fin glitterhatt på huvudet och så står det typ "Grattis XXX" runt omkring. Så uppenbarligen så fixar dom det hela och uppmärksammar barnen, och har koll på när dom fyller, även när föräldrarna glömmer  

• gullehjärtat

Ett år bjöd vi på glass, andra chokladbollar. Båda gångerna frågade vi personalen först så det gick bra och inga allergier fanns...
    Ballonger låter som en toppen ide! Den iden snor jag med mej till nästa gång ;)

• Anonym (1:a mamma)

Tack så mycket för alla svaren.

Frågade på dagis, och de brukar ha en samlad dag i månaden som de firar de som fyller år. Man skulle inte ta med sig något.

Lite synd, för jag gillar att fixa och dona, men förstår att rutinerna måste vara samma för alla. :)

• Mumin80
    Anonym (1:a mamma) skrev 2012-01-23 21:17:29 följande:

Frågade på dagis, och de brukar ha en samlad dag i månaden som de firar de som fyller år. Man skulle inte ta med sig något.

Lite synd, för jag gillar att fixa och dona, men förstår att rutinerna måste vara samma för alla. :)
    Bjud släkt och vänner på kalas hemma istället, så kan du fixa och dona för det
  • mikroE
    Anonym (1:a mamma) skrev 2012-01-23 21:17:29 följande:

Om du gillar att göra saker kanske du skulle kunna donera en grej till förskolan som alla barnen kan få nytta av? Jag donerade ett antal barnböcker till min systerdotters förskola och till lågstadiet på skolan (en byskola så allt var på samma gård) som jag valt att inte spara till mina egna barn. De uppskattade det verkligen och då var det ändå begagnade men fräscha böcker.
Svar på tråden Vad bjuder man på dagis när barnet fyller år?