• Alicia

v. 34 vänder mig på rygg när jag sover???

Ja, som sagt som gravid får man ju höra att man inte ska ligga lr sova på rygg och att vänster sida är bäst att ligga på.
    Men till mitt problem: Jag sover på sidan men får ont i höfterna ganska fort och nu har jag börjat att vända mig till ryggläge när jag sover, vaknar efter ett tag men vet ju inte hur länge jag sovit så?? Har försökt att lägga en kudde bakom ryggen så det ska bli svårt att vända sig men fungerar inte.
    Borde jag oroa mej att jag klämmer blodtillförseln till bebisen lr vad tror ni? Känner iof inte av att det skulle klämma på nått blodkärl när jag ligger på rygg när jag är vaken men ändå.

• Svar på tråden v. 34 vänder mig på rygg när jag sover???
  • Snart 3 barnsmamma

Att ligga på rygg kan göra dig yr då det är din kroppspulsåder den ligger på. Har legat på rygg alla mina graviditeter (vänt mig i sömnen) och tror att kroppen kan reglera detta själv. Själv ligger jag mest på vänster för att slippa halsbrännan men vänder mig ibland då kroppen behöver avlastas

• Jenny 886

Vad har du hört att du inte får sova på rygg nånstans. Aldrig hört nån gång. Jag sov in den ställningen som kändes bekväm. Och det var alla utom på magen.
    Varför skulle du klämma blodtillförslen av att ligga på rygg??

• Alicia

Tack för svaren, känns bättre nu Glad man blir ju så himla nojjig ibland som gravid. Drömmer

• MalinV

Om det är bekvämt att sova på rygg är det helt ok som jag förstått! Jag sov på rygg mesta delen av sovtiden under hela min första graviditet (så sover jag vanligtvis med, alltså när jag inte är gravid), tyckte det var mest bekvämt så. Även denna graviditet (är i v 25) sover jag mycket på rygg.

• Alicia

Jenny 886: Har läst och hört av barnmorskor att livmoderns tyngd under slutet av grav. kan klämma de stora blodkärlen i ryggslut och bäckenbotten och på så vis försämra blodtillförseln till mej och bebisen.

• 969910

Har jag aldrig hört under mina tre graviditeter.

• MalinV

Jag har också hört att det kan trycka på de stora blodkärlen att ligga på rygg och sova när man är gravid. Man kan bli yr av det. Men som min BM förklarade det - är det inte obekvämt och obehagligt, fortsätt sova på rygg!

• QueenObscene

Är i v. 35 och vaknar på rygg flera gånger per natt av att jag får svårt att andas. Somnar på vänster sida men rullar tydligen över på rygg utan att vakna. Ska jag däremot byta sida för att avlasta vänster axel gör det fruktansvärt ont i fogarna så att jag vaknar.

Enligt BM skadar det inte bebisen att ligga på rygg, däremot blir syretillförseln till MIG lite blockerad och man kan bli yr men man ska, om man är frisk, vakna av detta.

• Jeff

Om man pressar på stora kroppsplusådern ska man känna det genom illamående och yrsel, en bekant hade det problemet och hon sa att det inte fanns en chans att hon kunde missade det. Så jag fortsätter att sova på rygg så länge jag inte känner något konstigt.

• RS89

inatt drömde jag att jag kvävdes flera gånger. vaknade av att jag låg på rygg. när jag låg på ryggen i soffan idag så blev det liksom tryck i bröstet och lite svårt att andas. även mamma hade problem med det i graviditeten säger hon... så nått skumt blir det ju i kroppen när jag ligger på rygg men jag märker ju av det direkt..

Svar på tråden v. 34 vänder mig på rygg när jag sover???