• Anonym (0-)

Jag är rhesus-negativ, kan det ha orsakat missfall?

Fick missfall för ett tag sedan. Fick frågan idag av en vän om det kan ha varit min blodgrupp som orsakat det? Kan det vara så?

Med första barnet kollades blodgruppen, om det hade varit positiv, hade man fått nån spruta. Men nu hann jag inte kolla upp blodgruppen på barnet innan det blev missfall, så undrar om nån vet om det kan vara så att missfallet kom för att bebisen var positiv? Naturen hann liksom före?

Är det nån som har koll på det här med blodgrupper och risker?
    Måste ringa bm och kolla... Men känns ju inte så aktuellt nu. Mest nyfiken.  

• Svar på tråden Jag är rhesus-negativ, kan det ha orsakat missfall?
  • Petrellie

Risken är mycket liten. Hur tidigt fick du missfall? Hade du hunnit vara på inskrivning etc?

• Katitzi

Jag är RH negativ o har fått flera barn.. jag har iof fått sprutan vid varje förlossning men har hört om en nässpray :-S som kan förebygga missfall av RH positiva barn. vet dock inte om det finsn sanning i det.

• Anonym
    Anonym (0-) skrev 2012-01-23 14:11:42 följande:
    Fick missfall för ett tag sedan. Fick frågan idag av en vän om det kan ha varit min blodgrupp som orsakat det? Kan det vara så?Med första barnet kollades blodgruppen, om det hade varit positiv, hade man fått nån spruta. Men nu hann jag inte kolla upp blodgruppen på barnet innan det blev missfall, så undrar om nån vet om det kan vara så att missfallet kom för att bebisen var positiv? Naturen hann liksom före?Är det nån som har koll på det här med blodgrupper och risker?Måste ringa bm och kolla... Men känns ju inte så aktuellt nu. Mest nyfiken.  

hur kollade de barnets blodgrupp? /gravid A- som inte vet vad barnet har
  • Petrellie
    Anonym skrev 2012-01-23 14:23:19 följande:
    hur kollade de barnets blodgrupp? /gravid A- som inte vet vad barnet har
    Man kollar inte barnets blodgrupp under graviditeten, utan moderns, och om mamman är Rh-negativ görs kontroller för att se om man bildar antikroppar mot barnet. Vilket är väldigt sällsynt att man gör.
  • Anonym
    Petrellie skrev 2012-01-23 14:37:52 följande:
    Man kollar inte barnets blodgrupp under graviditeten, utan moderns, och om mamman är Rh-negativ görs kontroller för att se om man bildar antikroppar mot barnet. Vilket är väldigt sällsynt att man gör.

ja, så har det gjorts här, men så skrev inte TS, så då blev jag nyfiken.
  • Petrellie
    Anonym skrev 2012-01-23 14:41:22 följande:
    ja, så har det gjorts här, men så skrev inte TS, så då blev jag nyfiken.
    Jag läste nog lite slarvigt och uppfattade att hon beskrev hur man gjort i väninnans fall. Om hon redan har ett barn vet de ju att hon är rh-neg och hon måste ha fått en spruta efter den förlossningen.
  • Anonym
    Petrellie skrev 2012-01-23 14:45:21 följande:
    Jag läste nog lite slarvigt och uppfattade att hon beskrev hur man gjort i väninnans fall. Om hon redan har ett barn vet de ju att hon är rh-neg och hon måste ha fått en spruta efter den förlossningen.

ja, men hon skrev "Med första barnet kollades blodgruppen, om det hade varit positiv, hade man fått nån spruta. Men nu hann jag inte kolla upp blodgruppen på barnet innan det blev missfall,", det tolkade jag som att hon menade att man kollade blodgrupp UNDER graviditeten.
  • Anonym (0-)

eller kollar man inte blodgruppen på barnet under graviditeten? har för mig, men kan säker ha missuppfattat. 
    har för mig att det gjordes och att det inte skulle bli problem, då vi hade samma blodgrupp.

och sprutan får man bara om det är olika blodgrupper?

är ganska glömsk, så är inte säker på det... 

• Anonym
    Anonym (0-) skrev 2012-01-23 15:44:29 följande:
    eller kollar man inte blodgruppen på barnet under graviditeten? har för mig, men kan säker ha missuppfattat. har för mig att det gjordes och att det inte skulle bli problem, då vi hade samma blodgrupp. och sprutan får man bara om det är olika blodgrupper?är ganska glömsk, så är inte säker på det... 

sprutan får man alltid om man är negativ, sen kollas barnens blodgrupp vid födseln (navelsträng).
  • Anonym

När jag väntade barn (födde sent på året 2009) så kollades inte barnets blodgrupp förrän vid födseln. Där kollade de dock direkt, men eftersom barnet hade samma blodgrupp som jag så behövdes ingen spruta).

Men jag har för mig att jag hört/läst att man strax efter att jag väntade barn gjorde detta prov tidigare, och ger spruta redan under graviditet.

Hur som helst, så har jag fattat det som att är man själv Rh -, och väntar ett barn som är Rh + så blir det inget problem första graviditeten, men det kan bli det nästa graviditet eftersom det då finns antikroppar i ens eget blod mot barnets blod. Därför ger man en spruta, för att motverka att antikropparna bildas. Om ditt första barn (?) hade samma blodgrupp som du, så kan du inte ha bildat några antikroppar då. Så om du nu fick mf så kan det nog inte bero på det.

Svar på tråden Jag är rhesus-negativ, kan det ha orsakat missfall?