• Anonym (Hmm)

Jobba på pizzeria?

Har precis varit på en anställningsintervju på en pizzeria. Han var väldigt nöjd och jag skulle troligtvis få jobbet. Hittade annonsen på arbetsförmedlingens sida. Deltid.

När jag frågade om lön sa han att dom var så nya så alla fick låg lön från början. Jag skulle få 60 kr timmen sa han. Första månaderna sen skulle det ökas.

Vad är det jag ska göra för att veta att jag inte jobbar svart? Kan jag kräva att dom ska gå efter hotell och restaurang avtal gällande löner och sånt? Tänker verkligen inte gå med på 60 kr timmen...

• Svar på tråden Jobba på pizzeria?
  • Anonym

60 kronor i timmen lär ju inte vara en vit lön??
    Vad ska du göra på pizzerian?
    Hur gammal är du?

• irritera nde

Problemet är väl att dom idag kan få någon annan som vill jobba för 60:- svart

• Olga89

¨TS, du verkar vara ung, och som ung har man förmodligen inte så många alternativ på arbetsmarknaden. Men gör dig själv en tjänst och sök endast jobb på arbetsplatser som är anknutna till ett fackförbund!

Arbetar man på en "sylta" har man inte som anställd mycket att säga till om, och NÄR problem uppstår mellan exempelvis arbetsgivare och arbetstagare finns det inte mycket att göra.

Nej TS, börja hellre på McDonald's. Det kanske inte är det mest glamorösa arbetet men vet du vad, det är oftast väldigt uppskattat bland arbetsgivare när de ser att man har arbetat på McDonald's som ung.

Dessutom är det anknutet till hotell och restaurangfacket. Om det i såfall skulle uppstå en tvist mellan dig och arbetsgivare har du någonstans du kan vända dig till och be om råd.

För att inte tala om anställningsskydd. Det är ett måste!!!

Lycka till TS  

• Anonym (D)

För att veta att du inte jobbar svart ska du se till att få ett anställningsavtal i handen innan du börjar jobba. Där ska det stå vad du har i lön. Du ska också få en skriftlig lönespecifikation vid varje löneutbetalning, där det står hur många timmar du har jobbat och hur mycket skatt som har dragits.

Men det verkar inte vara drömarbetsplatsen precis. Och jag undrar, precis som du, om det verkligen är tillåtet att betala så låga löner. Jag menar 60 kr i timmen är ju vad man får ut efter skatt om man har en låg lön!

• hjärnladyn

Japp, håller med ovanstående: anställningsavtal som reglerar lön, arbetstider osv och att ni ska ha en ny löneförhandling om t ex 3 eller 6 mån samt skrifltigt lönebesked. Gå med i facket redan nu så kan du få hjälp med en rimlig lön eller ifall det skulle bli en tvist! Och just det, om det är svart lön det handlar om, så tipsa Arbetsförmedlingen. De vill nog inte annonsera om svartjobb.

• Anonym (Hmm)

Olga, jag är inte ung. Innan jag blev gravid så jobbade jag på samma ställe i 2 år efter gymnasiet. Nu pluggar jag och vill jobba extra, har flyttat så kan inte fortsätta där jag jobbade förut.

Jag är 24 och jobbet är deltid som köksbiträde.

• Anonym (Hmm)

Okej. Nu vet jag iallafall vad jag ska kräva innan jag börjar arbeta.

• Anonym (Lök)

Förresten finns det ens kvinnliga pizzabagare? 

• Anonym (Lök)

• Anonym (Adrig sett)
    Anonym (Lök) skrev 2018-03-04 23:29:42 följande:

Det är något jag aldrig sett varken som pizzbagare eller servitriser. Finns det ens?
Svar på tråden Jobba på pizzeria?