• Längtan efter dig

Blöjkostnad i månaden för nyfödda?

Har BF i mars och börjar fundera lite på det här med blöjkostnad. Har inga barn sedan tidigare och har verkligen ingen aning om kostnad e.t.c.

I t.ex Libero's strl 1-paket finns det 28 blöjor. Här kostar paketet på de flesta ställen omkring 45-49 spänn, minns inte exakt på kronan. Har hört att man kan få byta blöjor upp mot 10-12 ggr/dag den första tiden, vilket då skulle innebära att ett paket räcker ca 2 dagar. Det låter lite väl lite och jag har inte hittat strl 1 i större förpackning.
    Libero strl 2 innehåller fler blöjor, men de kanske är för stora för en nyfödd (självklart svårt att säga innan bebisen är född).

Så jag är lite nyfiken, ni som har nyfödda:

Vilket blöjmärke använder ni?
    Hur många blöjor innehåller paketet och vad kostar det?
    Hur många blöjor byter ni per dag/vad blir blöjkostnaden i månaden för er?
    När bytte ni till strl 2?

• Svar på tråden Blöjkostnad i månaden för nyfödda?
  • Hannah76

Jo i början gick det åt mycket blöjor =) Inget av mina barn har kunnat ha storleken större än den för nyfödda.

Vi växlade mellan pampersn o libero. Det äldre barnet var en spinkis som alltid fick ha mindre storlek på blöja.

• Momalicious

Vi hade stl 1 pampers iaf 2-4 veckor. Gick kanske 2-2,5 paket i veckan (av de minsta paketen)
    Nu är sonen 13 månader och det går ca 2 paket med 40-nånting blöjor i i månaden. Har lite dålig koll. Blir väl runt 200-300 i månaden.

• Momalicious

Just det, vi använde pampers för sonen var så smal så annars läckte det.
    Ett tips är för övrigt att kolla runt i affärerna. Det brukar nästan alltid finnas såndär rabattkuponger på 20-30 spänn för de tre minsta storlekarna. Det sparar man en del på :)

• FinaMina

Min dotter hade libero i början sen använde vi pampers. De är mycket tunnare än libero. Hur mycket blöjor som går åt beror säkert på hur ofta bebisen bajsar. Dottern bajsade varannan dag så vi behövde inte byta blöja så ofta(bara kissblöjor)

• mejmej

Hej, var ett tag sedan nu så minns inte exakt, men här var det nog 5-7 blöjor/dag.
    Sonen var ganska stor och det var precis lagom med ett litet packet i stl1 innan han växt ur dem. stl 2 höll två paket, stl3 höll minst tre packet...

• EmmAhh

Vi började med strl 1 och har gått igenom varje storlek (är på 4 nu) men första storleken användes nog knappt en månad om jag minns rätt.
    Under de första 3 månaderna bytte vi 10-15 blöjor per dag, sedan blev det ca 10 blöjor per dag men då kom vi ungefär in på storlek 3 i samma veva om jag minns rätt. Nu går det åt ca 7 blöjor per dag.
    Hur mycket pengar det rör sig om kan du ju räkna ut om du har koll på vad blöjorna kostar, för jag minns inte. Förutom på storleken vi har nu då...

• EmmAhh
    EmmAhh skrev 2012-01-23 20:30:44 följande:
    Vi började med strl 1 och har gått igenom varje storlek (är på 4 nu) men första storleken användes nog knappt en månad om jag minns rätt.
    Under de första 3 månaderna bytte vi 10-15 blöjor per dag, sedan blev det ca 10 blöjor per dag men då kom vi ungefär in på storlek 3 i samma veva om jag minns rätt. Nu går det åt ca 7 blöjor per dag.
    Hur mycket pengar det rör sig om kan du ju räkna ut om du har koll på vad blöjorna kostar, för jag minns inte. Förutom på storleken vi har nu då...
    Och vi växlade mellan pampers och libero i början för att sedan övergå till libero helt från ca 5mån-10mån och därefter kört enbart pampers.

Jag föredrar pampers tunnare blöja, men den funkade inte så bra ett tag när sonen bajsade stora lösa lass (ca 5mån-10mån) då kom det ofta ut högst upp vid ryggen. Det klarade däremot liberos blöja bättre till ett barn som låg ner/satt mycket.
  • Lavish

Ja 10 ggr om dagen ungefär fick vi byta första tiden, men här kostade det lilla paketet med ettor 39 kr.

Däremot hade han bara strl 1 ett par veckor, sen fick vi gå över till storlek 2 som säljs i större paket.

Blöjor blir dock dyrare desto större de blir, brukar vara samma storlek och pris på paketet, men färre blöjor i ju större de blir.

• Lavish

Idag är han 9 månader och det går ca 2-2,5 paket i månaden, vilka kostar mellan 80 och 140 kr paketet beroende på om vi köper ICAs på stormarknaden (bästa enligt mig) eller pampers/libero i någon av de affärerna som ligger närmare.

2-2,5 paket i månaden tror jag det gått sen han började äta lite mat, ca 4,5 mån, för anledningen till att vi fick byta oftare innan var att han sket hela tiden, men när han började äta mer blev det tjockare bajs och mer sällan.

• Pickeli

Första sonen bajsade minst 15 ggr om dagen och typ 2 ggr på natten

Runt 2-300 spänn i månaden(?)

• Catox9

Jag har för mig att jag och gubben räknade ut att barnbidraget täckte för både blöjor, tvättlappar och bröstmjölksersättningen de första månaderna...Detta var när dottern föddes 2010.

Man brukar få massor av rabattkuponger också som någon skrev, både Libero och Pampers och alla möjliga delar ut. Om man vill så kan man gå med i deras klubbar som finns.. 
    Har du hämtat ut gratisboxarna som finns lite här och var? Där i brukar det oxå finnas, plus om man får en väska på BB...

Lycka till med bebisen!   

• Smultronbarnen

Ett annat förslag är tygblöjor! De är bra både för ekonomin, barnet och miljön. 
    Man behöver ju inte uteslutande använda dem - när man är utanför hemmet en längre tid, och kanske på natten, kan det vara praktiskt med "vanliga" blöjor, men att använda tygblöjor hemma finns det i princip bara fördelar med! De är lite dyrare i inköp, men det tar man igen med råge ganska snabbt. 

• Ladycocos

Mest beror det väl på vad man betalar för blöjorna!
    I närmaste affären kostar ett paket Pampers 125 kr och på Coop 76 kr!

Dottern var så spinkig att vi köpte prematurblöjor på Apoteket första tiden. Ca 50 spänn för 24 st!!

Och ja, det går MASSVIS med blöjor första tiden!!

Svar på tråden Blöjkostnad i månaden för nyfödda?