• Anonym (mamman)

kan man ha 2 ägglossningar på samma månad!?

Hej jag är väldigt fundersam över vad min kropp håller på med.. tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig.

Den 3e januari hade jag ägglossning- tog ältest.
    Den 16e skulle jag haft mens.. Men den har fortfarande inte kommit?!
    Tog ett gravtest som visade att det inte var någon graviditet eller så.. så jag undrar såklart vad som är fel..
    Imorse tog jag ett ältest bara-för-att, och det visade att jag hade äl även idag.

är det möjligt att ha äl 2 ggr på samma "cykel"???

• Svar på tråden kan man ha 2 ägglossningar på samma månad!?
  • Anonym (mamman)
    pokonis skrev 2012-01-23 20:48:08 följande:
    Tydligen kan ett äl test visa om man är gravid
    Jo det vet jag, men jag har tagit ett gravtest som visade att jag inte var det.
  • Anonym

mensen kan ju hoppa över o du får ägglossning direkt igen, dock inte så vanligt. Kanske ÄLtest visar tidigare än gravtest? Konstigt är det iaf, hoppas någon kan ge dej ett vettigt svar men troligtvis blir de ju att vänta o se vad som händer...

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2012-01-23 21:01:13 följande:
    mensen kan ju hoppa över o du får ägglossning direkt igen, dock inte så vanligt. Kanske ÄLtest visar tidigare än gravtest? Konstigt är det iaf, hoppas någon kan ge dej ett vettigt svar men troligtvis blir de ju att vänta o se vad som händer...
    Jag har aldrig hört eller varit med om något liknande alls, så jag fattar inte vad som händer med kroppen, har inga mens-känningar på gång heller... blir stressad bara av tanken att inte veta vad som är fel :/
  • Anonym

du kanske är gravid med grav. testet inte visar nåt än

• Anonym (nej)

Det kan man inte men det kan visa positivt på mens och graviditet också...

• Tina lind

Som en av de anonyma skriver så kan det ju vara så att du hade ägglossning men ingen mens och sedan ägglossning igen. Det är inte ovanligt enligt min gynekolog men iof mer vanligt om man till exempel ammar, då kan både mens och ägglossning hoppa väldigt.

Eller så kan det vara så att du har två ägglossningar denna månad. Det är ovanligt men det kan hända!

Testa att göra ett till grav test om någon dag, eller till helgen. Jag fick utslag på ägglossningstesterna när jag var gravid, även när det var för tidigt för gravtesten att visa något! Testade en vecka senare (tio dagar efter BIM) och då visade det att jag var gravid.

Lycka till :)

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2012-01-23 22:13:56 följande:
    du kanske är gravid med grav. testet inte visar nåt än
    Kanske det, men det känns bara så långt bort i mitt huvud, gravtest visade plus 1 vecka innan jag skulle få mens förra gången jag var gravid :O
    Anonym (nej) skrev 2012-01-23 22:17:07 följande:
    Det kan man inte men det kan visa positivt på mens och graviditet också...
    Det kan alltså visa positivt innan mens också?
  • Anonym (mamman)
    Tina lind skrev 2012-01-23 22:21:47 följande:
    Som en av de anonyma skriver så kan det ju vara så att du hade ägglossning men ingen mens och sedan ägglossning igen. Det är inte ovanligt enligt min gynekolog men iof mer vanligt om man till exempel ammar, då kan både mens och ägglossning hoppa väldigt.

Eller så kan det vara så att du har två ägglossningar denna månad. Det är ovanligt men det kan hända!

Testa att göra ett till grav test om någon dag, eller till helgen. Jag fick utslag på ägglossningstesterna när jag var gravid, även när det var för tidigt för gravtesten att visa något! Testade en vecka senare (tio dagar efter BIM) och då visade det att jag var gravid.

Får hoppas att det är en graviditet istället för en konstig ägglossning :P (har ändå "bara" försökt i 1½ år ungefär ;) )

på onsdag blir det en vecka sedan jag testade med gravtest, får åka till gyn och säga vad som är fel imorgon tror jag, om mensen inte kommer inatt heller dvs.
  • Tina lind
    Anonym (mamman) skrev 2012-01-23 22:32:54 följande:
    Får hoppas att det är en graviditet istället för en konstig ägglossning :P (har ändå "bara" försökt i 1½ år ungefär ;) )

på onsdag blir det en vecka sedan jag testade med gravtest, får åka till gyn och säga vad som är fel imorgon tror jag, om mensen inte kommer inatt heller dvs.
  • Anonym (nej)

Ja det kan visa positivt innan mens vet dock inte hur långt innan... Tina läs på innan du ger info, man kan INTE ha två ägglossningar på en och samma månad. Jag vet att det står det på vissa webbsidor men det baseras på gammal forskning som inte var tillräckligt djupgående.... Man kan dock få positivt på ÄL-test utan att man får ägglossning, alltså ägget släpper inte av någon anledning, om det gör att man kan få ÄL senare i cykeln vet jag dock inte...

• Anonym (mamman)
    Tina lind skrev 2012-01-23 22:35:23 följande:
    Tack ^^
  • Anonym (jidde)

tvääggstvillingar är av två ägg.
    oftast släpper man två ägg som blir befruktade antingen samtidigt lr några dagar mellanrum.

Sen finns de dom som ägglossar två ggr på en månad.
    De tros vara så att du egentligen skulle släppt detta ägget vid första normala ägglossnningen,men att ägget inte släppte helt o sedan släpper efter en en vecka...då tar de ytterligare några dagar innan ägget blir befruktat om man har sex.

svar på frågan...JA de e möjligt,MEN chansen är minimal o de är få som blivit gravida så

Oftast låter man den andra tvillingen ligga kvar några veckor extra i magen om de går. 

• MarieClaesson

Vad jag har förstått så är det inte alls omöjligt att ha fler ägglossningar.. Som skrevs ovan så är det ju på det viset som tvillingar blir till, fast då släpper de ju oftast samtidigt. Men man har ju hört historier om de som endast haft sex under mens exempel eller precis före mens och blivit gravida, vilket innebär att det måste skett en ägglossning ungefär då. Så ja det är inte omöjligt :)

• Anonym (mamman)

Fortfarande ingen mens i sikte,och fortfarande neg på gravtest...

• Anonym (mamman)
    Saken86 skrev 2013-11-13 13:18:09 följande:
    Hur gick det Ts??
    Jag har exakt samma nu. Fattar inget!
    Hej!
    Mensen kom- i början på mars. Ingen graviditet, så jag gissar på dubbel ägglossning. Försöker fortfarande bli gravid, och ska i sommar göra en fertilitetsutredning om det inte tagit sig ännu. Ser dock positivt på allt detta, och håller hoppet uppe :)

Jag hoppas att det går som du vill för dig!
Svar på tråden kan man ha 2 ägglossningar på samma månad!?