• Anonym (CpSyrra)

Syster får min Mor vräkt. Vad göra?

Ja...

Min syrra som är 19 bor fortfarande hemma hos min Morsa. De bor i en lägenhet ihop och min syrra är ett riktigt pyschofall.

Jag kan inte skriva ner allt skit som hänt med henne, blir 3-4 inlägg. Men kort och gott. Sedan hon fyllde 18 har hon hamnat hos kronofogden med skulder upp emot 50,000kr och långt över. Totalt misslyckats i sin skola. Hittat pundarkompisar och ändrat attityd till något helt bisarrt.

Hon röker inomhus och fimpar i soffan m.m. Hon låter hennes kompisar bo hos min morsa hur länge som helst. Respekterar henne inte ett dugg.

Hon har misshandlat min mamma och när hennes pojkvän skulle ingripa så hotade hon med att anmäla honom för våldtäkt m.m.

Min farsa kan hon inte bo hos då hon försökt misshandla hans nya ungar. Krossat ett antal rutor hos honom och helt tagit avstånd ifrån honom (Skrev sin adress hos min morsa och sen aldrig kontaktat honom igen om hon inte behöver låna pengar).

Nu ringer min Morsas pojkvän mig och säger att jag måste hjälpa min morsa. Men jag är helt enkelt trött på det här. Har försökt få min Mor att kasta ut min syrra i snart 2 år. Men hon skiter fullständigt i vad man säger till henne (Min mor då dvs).

Hennes hyresvärd har sagt till henne att om saker inte ändras blir hon vräkt inom kort. Ändå vägrar hon göra något åt min syrra.

Jag ringde min syrra och hon skrattade bara åt situationen. Jag har försökt med allt för att få vett i min syrra men inget fungerar. Nu har jag slutat försöka.

Men jag skriver här för att fråga; Finns det något JAG kan göra för att få min syrra utslängd ifrån lägenheten? Eftersom att min mor vägrar göra något åt det.

• Svar på tråden Syster får min Mor vräkt. Vad göra?
  • Oneesan

Är din syster inskriven i gymnasiet?

Arigato
  • Anonym (CpSyrra)
    Oneesan skrev 2012-01-23 21:04:30 följande:
    Är din syster inskriven i gymnasiet?
    Jag tror det. Men hon går inte dit, hennes CSN har blivit indraget för länge sedan och hon har blivit varnad om att bli utslängd (Hon går dit kanske 1 gång i månaden eller något liknande). Hon går dit ibland och gör en plan om att 'förbättra' sig men som hon inte håller.

Sist var hon där och då kom hon fram till att hon hade "Sömn problem" och därför kunde hon inte passa tider. Det hade inget med att göra att hon går och lägger sig vid 05:00 varje dag.
    YummyMami skrev 2012-01-23 21:01:49 följande:
    Mamman vill ju inte göra något åt de, så vad kan du då göra åt de att din mamma inte vill göra något åt de?????
    Jag vet inte, därför jag skrev detta inlägget?
  • Oneesan

Ring din systers mentor och informera om läget och om vad som är på väg att hända hemma. Föreslå också ett samtal med kuratorn tillsammans med din mamma. Det svåra kommer att bli att övertyga din mamma om att hon måste vara drivande i detta.

Jag jobbar själv på gymnasiet och får ibland samtal från slutkörda föräldrar. 

Arigato
  • Oneesan
    Anonym (CpSyrra) skrev 2012-01-23 21:08:05 följande:
    Jag tror det. Men hon går inte dit, hennes CSN har blivit indraget för länge sedan och hon har blivit varnad om att bli utslängd (Hon går dit kanske 1 gång i månaden eller något liknande). Hon går dit ibland och gör en plan om att 'förbättra' sig men som hon inte håller.

Sist var hon där och då kom hon fram till att hon hade "Sömn problem" och därför kunde hon inte passa tider. Det hade inget med att göra att hon går och lägger sig vid 05:00 varje dag.

Jag vet inte, därför jag skrev detta inlägget?
    Ring din systers mentor och informera om läget och om vad som är på väg att hända hemma. Föreslå också ett samtal med kuratorn tillsammans med din mamma. Det svåra kommer att bli att övertyga din mamma om att hon måste vara drivande i detta.

Jag jobbar själv på gymnasiet och får ibland samtal från slutkörda föräldrar. 
    Arigato
  • Anonym

Dags för systern att flytta till sjukhusets specialavdelning för borderline-fall??

• Anonym

Har läst din tråd och vill inte svara-----kasta ut henne

• sheena82

Så länge din mamma vägrar inse vad som pågår så kan du nog inte göra så mycket. Visa din mamma att du stöttar henne och finns där om hon behöver hjälp, men att tjata på henne gör det nog bara värre tyvärr. Din syster är ju trots allt också hennes barn och det krävs nog mycket för att man ska orka slänga ut sin egen dotter. Mtp hur du beskriver din syster så är säkert din mamma psykiskt slutkörd och har nog inte orken helt enkelt.

• Chigitita

Ta och prata ordentligt med din mamma, om inte hon lyssnar får hon skylla sej själv. 
    Din syster är myndig nu, din mamma har väl ingen laglig skyldighet att ha henne hemma
    Har hon inte hjärta att kasta ut sin dotter eller vad är det som hindrar henne?
    Ge henne lite skinn på näsan och stöd, få henne att drömma om ett liv där hon kanske har det bättre hemma för kan tänka mej att hon mår skit!
    Bor dom ihop, din mamma och hennes karl? Isf borde han också få mer skinn på näsan och sätta krav i sitt eget hem trots hot om anmälningar.
    De bästa föräldrarna är de som tvingar sina barn att stå på egna ben! 

• Anonym
    Chigitita skrev 2012-01-26 02:55:36 följande:
    Din syster är myndig nu, din mamma har väl ingen laglig skyldighet att ha henne hemma
    tyvärr så har hon det tills dottern är 21 om hon som ts säger är inskriven på gymnasiet..
Svar på tråden Syster får min Mor vräkt. Vad göra?