• Anonym

Kronisk svamp eller vad?! Frustrerad!!!

Jag har i 4 år tagit p-pillrena cerazette och har det senaste halvåret lidit av svamp. Har tagit pevaryl, det har inte hjälpt, fick receptbelagda tabletter utskrivna och det hjälpte inte heller - så vad fan ska man göra?! Vissa dagar kliar det som fan och sen svider det när jag kissar så jag nästan börjar gråta... Ingen smärta vid sex dock, och vissa dagar slipper jag kliet. Någon som vet vad jag ska göra? Dra ner på socker skulle jag kunna göra, men vad gör jag om det inte hjälper? DESPERAT!!! 

• Svar på tråden Kronisk svamp eller vad?! Frustrerad!!!
  • Anonym

Jag har fått svamp varje månad de senaste nio månaderna och jag är så j-a trött på det!!! Jag har ätit sporanox och diflucan, även blivit penslad med ...violett på gyn, inget funkar. Använde candidadieten och det försvann, men kom tillbaka... Uteslutit mjöl, kolhydrater, jäst, socker, frukt och så vidare

Vill också ha hjälp och tips

Styrkekram till dig TS

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-23 21:45:06 följande:
    Jag har fått svamp varje månad de senaste nio månaderna och jag är så j-a trött på det!!! Jag har ätit sporanox och diflucan, även blivit penslad med ...violett på gyn, inget funkar. Använde candidadieten och det försvann, men kom tillbaka... Uteslutit mjöl, kolhydrater, jäst, socker, frukt och så vidare

Vill också ha hjälp och tips

Styrkekram till dig TS
    Styrkekramar till dig också!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Zvampen)

1.Pevaryl hjälper inte alla, du kanske måste ha en "bombkapsel" Diflukan som dödar all svamp på en gång. Dem får man på recept. Och när inte det hjälper heller kan amn få enveckaskur mwed Diflucantabletter.

MEN

2. Om du är som jag så kan du också ha fått kroniskt irriterad slemhinna, för svampläkemedlen är också irriterande i sig själva, så det första du måste göra är att gå till gyn och be dem kolla i mikroskop om det finns någon levande svamp kvar.

Jag hade dödat svampinfektionen, av den fanns inte ett spår, men irritationen fanns kvar precis som du beskriver. Och då måste du givetvis omedelbart sluta med Pevaryl om det är den som ger irritationen, samt vara väldigt snäll mot ditt underliv ett tag. Inget tvätta, smörj in med neutral olja(t ex solros, matolja) och man kan för att dämpa irritationen testa antihistamintabletter som lugnar ner slemhinnan.

Men det var bara en av sex gynekologer som hade pejl på det att man kan behöva kombinera med antihistamin om man har gått länge med irritationen och har anlag för överkänslighet/allergi, så du kanske måste tala lite för din sak.

Jag hade helvete i två år men blev fullt frisk, så se nu till att gå till gyn och få kollat om det är svampen eller läkemedlet som ger dig problem-det är en bra början!

(Att undvika socker, bananer och syntetunderkläder är aldrig fel men det räcker inte om man har fått en långvarig irritation)

• Anonym (Zvampen)

Sorry, läste för snabbt och såg inte att du fått tabletter redan.

Men då tycker jag att de ska kolla om du verkligen har levande svamp kvar.

• Anonym
    Anonym (Zvampen) skrev 2012-01-23 21:49:12 följande:
    Sorry, läste för snabbt och såg inte att du fått tabletter redan.

Men då tycker jag att de ska kolla om du verkligen har levande svamp kvar.
    Tack för ditt svar! Jag fick tabletter på 150 mg som hetter någonting på F men som var ungefär samma som dem du nämnde.

Jasså, det hade jag ingen aning om, att svampen kunde vara borta men irritationen kvar? :S Jag menar jag borde vara svamp-fri kan man tycka efter alla kurer jag haft... Ska ringa gyn i veckan och få en tid, men hur ska jag få dem att titta med mikroskop? Tar de prover på mig och kollar sen då eller? Hoppas att dem tar mig på allvar, för jag orkar inte ha det såhär mer Rynkar på näsan Det tar verkligen på krafterna...
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym skrev 2012-01-23 21:53:35 följande:
    Tack för ditt svar! Jag fick tabletter på 150 mg som hetter någonting på F men som var ungefär samma som dem du nämnde.

Jasså, det hade jag ingen aning om, att svampen kunde vara borta men irritationen kvar? :S Jag menar jag borde vara svamp-fri kan man tycka efter alla kurer jag haft... Ska ringa gyn i veckan och få en tid, men hur ska jag få dem att titta med mikroskop? Tar de prover på mig och kollar sen då eller? Hoppas att dem tar mig på allvar, för jag orkar inte ha det såhär mer Rynkar på näsan Det tar verkligen på krafterna...
    Flukonazol är det aktiva ämnet i Diflucan också, det är same same.  

(Diflucan har jag för mig är originalprodukten och Flukonazol Mylan, Flukonazol Medartuum osv är likvärdiga kopieläkemedel som kom när patentet på den första produkten gick ut. )
  • Anonym
    Anonym (Zvampen) skrev 2012-01-23 22:07:12 följande:
    Flukonazol är det aktiva ämnet i Diflucan också, det är same same.  

(Diflucan har jag för mig är originalprodukten och Flukonazol Mylan, Flukonazol Medartuum osv är likvärdiga kopieläkemedel som kom när patentet på den första produkten gick ut. )
    Haha, jasså! Du verkar påläst Glad Tack så mycket för ditt svar, ska absolut gå till gyn och BE dem att titta i mikroskop för aldrig i livet att jag nöjer mig med en till kur tabletter nu efter det du sagt!! Glad Tack!! Kram
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym skrev 2012-01-23 22:13:41 följande:
    Haha, jasså! Du verkar påläst Glad Tack så mycket för ditt svar, ska absolut gå till gyn och BE dem att titta i mikroskop för aldrig i livet att jag nöjer mig med en till kur tabletter nu efter det du sagt!! Glad Tack!! Kram
    Lycka till, hoppas du kan få hjälp och lindring.

Får du inte antihistaminer på recept så är det inget som hindrar en att köpa Cetirizin på apoteket och testa i 7 dagar, faktiskt, men om du inte brukar ta allergimedicin så tycker jag att du ska diskutera det med en läkare först.
  • Anonym
    Anonym (Zvampen) skrev 2012-01-23 22:20:07 följande:
    Lycka till, hoppas du kan få hjälp och lindring.

Får du inte antihistaminer på recept så är det inget som hindrar en att köpa Cetirizin på apoteket och testa i 7 dagar, faktiskt, men om du inte brukar ta allergimedicin så tycker jag att du ska diskutera det med en läkare först.
    Vad är Cetirizin för något då? Jag tar inga mediciner alls förutom mina cerazette! Tack så mycket!! 
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym skrev 2012-01-23 22:24:15 följande:
    Vad är Cetirizin för något då? Jag tar inga mediciner alls förutom mina cerazette! Tack så mycket!! 
    Det är en av de vanligaste antihistamintabletterna som man tar om man har medelsvår allergi mot säg pollen, pälsdjur eller om man får klåda/nässelutslag av nåt livsmedel eller så.

Immunförsvaret finns inte bara inuti dig, utan i alla kroppens slemhinnor, och om ditt immunförsvar där nere "krigar" just nu och har fastnat i det läget så kan tabletten ev. lugna ner det hela lite så att inflammationsreaktionen stängs ner.

Tänk på det som besvärlig rethosta ungefär, det krävs något som tvingar området att vila för att det ska kunna läka ut.
  • Anonym
    Anonym (Zvampen) skrev 2012-01-23 22:31:37 följande:
    Det är en av de vanligaste antihistamintabletterna som man tar om man har medelsvår allergi mot säg pollen, pälsdjur eller om man får klåda/nässelutslag av nåt livsmedel eller så.

Immunförsvaret finns inte bara inuti dig, utan i alla kroppens slemhinnor, och om ditt immunförsvar där nere "krigar" just nu och har fastnat i det läget så kan tabletten ev. lugna ner det hela lite så att inflammationsreaktionen stängs ner.

Tänk på det som besvärlig rethosta ungefär, det krävs något som tvingar området att vila för att det ska kunna läka ut.
    Åh, jaha! Jag har börjat nysa ganska ofta, kanske hänger det ihop med svampen för jag har aldrig haft problem med allergi eller något innan! 
  • Anonym (?)

Mitt tips angående Cetirizin är att kolla in följande länk:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Det finns flera kopior så bry dig inte om att en t ex heter Cetrizin Mylan o s v, det är tillverkarna som lägger till sina namn efter läkemedelsnamnet. Har den medicinen sedan många år mot pollenallergi fr o m mars-sep ca varje år och jag har då aldrig märkt några biverkningar De går för övrigt bra att kombinera med Cerazette, har de båda medicinerna själv och då jag får 100 Cetirizin åt gången som kräver recept är såväl min läkare som min bm på mödravården medveten om de båda medicinerna. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-01-23 22:37:29 följande:
    Mitt tips angående Cetirizin är att kolla in följande länk:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Det finns flera kopior så bry dig inte om att en t ex heter Cetrizin Mylan o s v, det är tillverkarna som lägger till sina namn efter läkemedelsnamnet. Har den medicinen sedan många år mot pollenallergi fr o m mars-sep ca varje år och jag har då aldrig märkt några biverkningar De går för övrigt bra att kombinera med Cerazette, har de båda medicinerna själv och då jag får 100 Cetirizin åt gången som kräver recept är såväl min läkare som min bm på mödravården medveten om de båda medicinerna. Lycka till!
    Tack!! Skrattande

Åh det var ju jättebra att dem funkar ihop med cerazette för jag tycker annars att dem fungerar jättebra för mig och vill inte gärna byta p-piller så det var ju bra! Glad
  • Anonym (vatten bara)

Jag hade väldiga problem med svamp tidigare. Det kom tillbaka hela tiden. Fick Diflukan och det hjälpte men svampen var snart tillbaka igen. Det som hjälpte mig var att sluta tvätta mig med tvål. Tvättar mig varje dag men enbart med vatten och ibland barnolja. Nu är det länge sen jag hade stora problem. Men just nu har jag fått tillbaka svampen (tillfälligt hoppas jag) och vet varför. Tvättade mig med lactacyd EN gång. Vips så var svampen där igen.

• Anonym
    Anonym (vatten bara) skrev 2012-01-24 10:10:41 följande:
    Jag hade väldiga problem med svamp tidigare. Det kom tillbaka hela tiden. Fick Diflukan och det hjälpte men svampen var snart tillbaka igen. Det som hjälpte mig var att sluta tvätta mig med tvål. Tvättar mig varje dag men enbart med vatten och ibland barnolja. Nu är det länge sen jag hade stora problem. Men just nu har jag fått tillbaka svampen (tillfälligt hoppas jag) och vet varför. Tvättade mig med lactacyd EN gång. Vips så var svampen där igen.
    Jag brukar tvätta med mild tvål och barnolja efteråt och låter det sitta kvar. Baddar ibland även med olivolja, men jag har inte hållt på så länge med det så vet inte om det hjälper tyvärr. Men att svampen kommer tillbaka efter EN ynka tvätt?! Och Lactacyd som ska vara bra för känslig hud... Uscha! Hoppas att du blir bra snart :) Kram
  • Anonym (vet hur det är..)

Jag håller med anonym (zvampen), kolla så du verkligen har svamp kvar. Om inte, måste slemhinnorna återhämta sig, jag skulle säga MINST två veckor:

Inget sex, inge tighta brallor, inget cyklande

Badda med olivolja flera ggr/dag

Tygbindor, menskopp, inga tamponger eller plastbindor.

Blaska av lätt med vatten vid tvätt, raka dig inte på ett tag.

Lycka till, det är ett helvete...

• voldis

Kolla ditt blodsocker det är många som upptäcker diabetes på det viset ...

Svar på tråden Kronisk svamp eller vad?! Frustrerad!!!