• Acelise

Hur återhämta sig efter magsjuka? Är helt slut!

Hej alla kloka!

Efter en seg magsjuka som gått runt i hela familjen är nu alla friska. Sonen är lite lös i magen fortfarande, men inga diarréer och därför på dagis (i samråd med personalen)... Mannen på jobbet och jag med. Frågan är nu bara HUR man slutar vara så kraftlös, trött och sänkt? Resterande familj är pigg, men jag känner mig som jag ska somna på stället. Orkar knappt lyfta armarna för att tvätta håret, får hjärtklappning av minsta ansträngning och är helt slut.

Dricker vätskeersättning nu och ska väl försöka äta lite och ofta, men vad kan jag mer göra? Måste kunna ta hand om en vild 2-åring om ett par timmar...! Hjälp!

• Svar på tråden Hur återhämta sig efter magsjuka? Är helt slut!
  • Nyfiken gul

spara energin och gör bara det du verkligen måste, se till att resten av familjen hjälper till med det som måste göras.

Sen är det helt enkelt mycket vätska så du återfår vätskebalansen i kroppen , då får man också mer energi. Drick allt du kan dricka. Nyponsoppor, vatten, mineralvatten så du får i dig salt, saft, drickyougurt - ja allt du kan komma på att dricka.

knapra på någon riskaka emellanåt så du får i dig lite näring.

vila vila och vila är sen nyckelordet.       

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Acelise
    Nyfiken gul skrev 2012-01-24 09:24:03 följande:
    spara energin och gör bara det du verkligen måste, se till att resten av familjen hjälper till med det som måste göras.

Sen är det helt enkelt mycket vätska så du återfår vätskebalansen i kroppen , då får man också mer energi. Drick allt du kan dricka. Nyponsoppor, vatten, mineralvatten så du får i dig salt, saft, drickyougurt - ja allt du kan komma på att dricka.

knapra på någon riskaka emellanåt så du får i dig lite näring.

vila vila och vila är sen nyckelordet.       
    Tack! Det är nog det som är problemet.. Är helstressad över allt som måste tas igen för dessa förlorade sjukdagar. Jobb, tvätt, disk, handla mat etc. Kan inte slappna av... Och har dåligt samvete över att sonen är på dagis (även om han är galet pigg och glad).
  • Nyfiken gul

du har helt enkelt ont i kroppen och är orkeslös för att kroppen säger åt dig att vila och ta det lugnt. Lyssna på kroppen och låt hemmajobbet ligga tills du orkar helt enkelt.

det du inte orkar, det orkar du itne helt enkelt.  Acceptera att du måste gå på halvfart några dagar framåt och säg det åt familjen också. Ni dör inte av att leva på te och mackor någon dag och låt maken ta en vända med dammsugaren.

Imorgon kommer du att känna dig lite piggare och kanske orkar en sak mer än idag. Låt det få ta sin tid     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Acelise
    Nyfiken gul skrev 2012-01-24 09:33:03 följande:
    du har helt enkelt ont i kroppen och är orkeslös för att kroppen säger åt dig att vila och ta det lugnt. Lyssna på kroppen och låt hemmajobbet ligga tills du orkar helt enkelt.

det du inte orkar, det orkar du itne helt enkelt.  Acceptera att du måste gå på halvfart några dagar framåt och säg det åt familjen också. Ni dör inte av att leva på te och mackor någon dag och låt maken ta en vända med dammsugaren.

Imorgon kommer du att känna dig lite piggare och kanske orkar en sak mer än idag. Låt det få ta sin tid     
    Kloka du. Så rätt.. .Tack! Behöver bli påmind om vad som är viktigt ibland...
Svar på tråden Hur återhämta sig efter magsjuka? Är helt slut!